Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

fredag 4 december 2009

Fläskkarré stek


Kor som far illa, grisar som mår dåligt. Svenska äpplen som är besprutade, i misstag. Tar det aldrig slut. Jag som var glad att hitta svenska äpplen när jag senast handlade köppte dom och trodde jag gjorde ngt. bra.
Var ute i trädgården idag för att se om något överlevt frosten. Var -6,4 när jag tittade på termometern för någon dag sedan.
Jo, vad hittar jag. Morötterna är helt ok ännu, underbart. Brysselkålen plockas in. Broccolin skördas till barnens glädje. Fick även timjan, salvia och persilja skördat till kvällens middagsstek. (Hoppas det var en glad gris)
Har eldat upp i vedspisen och det sprakar så mysigt från köket. Steken goar sig där måste bara komma ihåg att slänga in några vedträn med jämna mellanrum.

Så här gjorde jag dagens stek.

Fläskkarrè utan ben 1.3 kg
5 vitlöksklyftor
Flingsalt
Vitpeppar
Färsk salvia
Färsk timjan
Färsk persilja
Äppelmust ca 4 dl.

* Lägg köttet i en gryta, skala och dela vitlöks klyftorna stick in dom i köttet.
* Sätt i en stektermometer
* Peppra och lägg på de färska kryddorna.
* Salta med flingsaltet
* Sist men inte minst häll över äppelmusten.


Lägg in i ugnen och ta ut när stektermometern visar så.
Servera brysselkål,morötter och potatis till och lingonsylt såklart. Ev. persiljesmör eller vitlökssmör om du är flitig.
Du kan även reda till en sås av skyn om du vill.

Smaklig måltid.

Inga kommentarer:

Elegant Rose - Diagonal Resize 2