Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

fredag 12 mars 2010

Blommig fredag

Nu gott folk är det snart vår på riktigt. Många av oss som håller på med trädgård har börjat ta ut glädjen i förskott och det spirar i mångahanda krukor och byttor.
Ibland glömmer jag bort mina spirande bregott byttor med tomater och de söker sig desperat uppåt för att hitta ljus.

Har locket på men ej fastsatt sen har jag gamla härliga element som är breda där får de stå tills de grott. Att de blir gängliga gör ej så mycket när det gäller tomater. För när jag skolar om dom så lägger jag dom så djupt i jorden att bara bladen är över jord. Sen bildas det rötter på stammen som är under jord. Men sen är det viktigt att de får svalare och ljust. Försöker dra upp mina utan extra belysning. Gick bra ifjol hoppas det går lika bra detta år.

I de två närmaste bregottburkarna så har jag planterat frön av tobaksblomma som jag bara ej kan vara utan för den underbara doftens skull.
Var flera år gamla frön så de är rätt ynkliga de som kommit upp. Skall försöka så fröna som jag plockade senaste år.

De vita stora är av sorten "Only the lonely" funderar på att plantera dom i korgar detta år vi får se.

Snart är det också dags att få ner fröna för korgarna. Om jag skall vara ärlig så vet jag ej riktigt än vad jag skall plantera i dom. Men det kommer jag nog på så småningom.

Denna underbara solros växte och blev större och större och större i min trädgård senaste sommar. Fick tillslut stötta den med ett järnspett den blev över manshög med massor av solrosor på. Den vill jag ha igen. Solrosorna brukar jag så direkt på friland. Få se hur jag gör detta år.

Mer blommiga bidrag finns hos Katarina.
Ha en fin dag/Gela

16 kommentarer:

Lotta 8`) sa...

Gillar dina blommiga korgar :) Tobaksblommor har jag också sått nu och kan se att några har börjat titta upp. Fick fröer av en bloggvän på en aprikos så det är lite extra spännande i år.

Fönsterkarmarna börjar bli fulla av byttor och hoppas så att vädret blir bättre så Pelargonerna kan flytta ut i växthuset och jag får mer plast på fönsterbrädorna till sådder :)

Ha en skön blommig fredag ☼

Mia sa...

Tänkte så solrosor inne i år, kanske dom blomstrer lite tidigare, ett måste är det i varje fall.

Lillebeth sa...

Vilka underbart somriga bilder och visst är det härligt med frösådder. En glädje att varje dag se hur det växer. Här skulle de aldrig klara sig utan lysrör. Ha det gott i något som börjar påminna om vår.

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Ja, tomater är ett bra folk.. Kan stå knädjupt i dyngan och ändå fortsätta obehindrat!
Ha en go helg, du me!

Rantamor sa...

Det är så kul att gå in hos dig och titta på vad du håller på med. Och njuta lite utav blommor som jag inte kan göra mera. Men konstigt nog jag saknar det inte heller.
När vi flyttade så gjorde jag slut med trädgården och blommorna, trodde jag skulle få abstinens men icke. Nu fyller jag livet med annat.

Så tack för att jag får gå in å kika på din blommande blogg.

Ha det trevligt ute i solen. Vi ska också ut å sitta å njuta lite. Var på en tidig morron promenad i två timmar så vi är rätt möra.

Ha d gott.

Maria sa...

super fina blomkorgar och så somriga och fina bilder:)
Ha en trevlig helg!

Lena/isklockan sa...

Va mycket fint du visar från förra året. Korgen är kanonfin med växterna i. Jag har också kommit igång så smått med fröna.En härlig tid väntar. Kram

IreneL sa...

Visst är det härligt med alla sådder nu! Och ute strålar solen så jag hoppas att snön smälter nu! Ha en fin dag och helg! / Irene

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Härligt att vi nu har fart i våra byttor, det grooor!

Trevlig helg!

Cecilia Artista sa...

Så flitig du är!

Solrosor, höga och vackra. Så underbart!

Annika Christensen sa...

Hej!
flitens lampa lyser hos dig.
Hunden välte ner mina första frösådder fast det skrev jag kanske förra gången...
Nu är våren på G i allafall även om det har snöat här idag.
Ha en skön helg
Annika

Katarina sa...

Det är underbart när frösådderna börjar spira! Hoppas vi får en fin sommar!

Lilla My sa...

Härliga korgar som blommar. I fjol misslyckades mina solrosor men det kan bero på dom stod lite väl mörkt. Trist för jag gillar solrosor.
Har inte ännu startat med frösådderna för jag tänker sätta ut allt i växthuset. I fjol satte jag på värmen i början av april hoppas kunna göra det i år med.
Ha en skön helg

Njut i din trädgård sa...

Hej Gela,hoppas allt är bra!

Jag fokuserar också på grönt inomhus just nu. Idag skiner förvisso solen och det är härligt, men det här marsvädret med smutsig blötsnö är inte riktigt min melodi.

Ha det gott!
/Caroline

Susie på Stjärnarve... sa...

Vilken tur att man inte sår frön för hade jag gjort det hade dom säkert varit sådda för en månad sen. Alltså alldeles för tidigt!
Nu behöver jag inte oroa mig, nu kan jag vänta in våren i lugn och ro!!

färgtrappan sa...

Hej! vad roligt och inspirerande med alla fröer. Tomater vill jag också gärna så, men jag vill vänta med att så tills jag har varit på semestern om tre veckor. Tycker alltid det händer saker med mina plantor när jag åker iväg...
Ja, tobaksplantor är jag också vannsinnigt svag för, underbart fina små blommor.
Ha det fint

Elegant Rose - Diagonal Resize 2