Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

fredag 20 augusti 2010

Vintersquash Red Turban

Denna skönhet har det tagits många bilder av denna sommar.
 

Allt är vackert på den. Från blomman till frukten.(heter det så?)
 

Allt började långt innan snön hade smält om våren. Jag bläddrade och drömde mig bort med frökatalogens hjälp.
Denna hade så roligt namn så den ville jag ha. Red Turban, ekofrö Cucurbita maxima.
Så här står det i frökatalogen från Runåbergs 95 dagar. Kraftigt röd med gröna, krämvita och röda ränder. Väger 1-2 kg. Köttet är
orange och gott, utmärkt att ungsbaka. Men den odlas främst för dekoration. Sent skördad och väl torkad håller
frukten sig mycket länge. Intoducerad innan 1818.
 

Fröna planterades den 21 april. Grodde fint.
Svårt att tro att något sådant litet skall bli så stort.
 

Den växte och växte och växte ännu mera.
 

Vilken styrka, vilken växtkraft.
 

Skall bli intressant och se vad det blir av den. Hur den smakar och hur länge det går att lagra den.

 


Sen gäller det och hitta några goda recept igen. Lotta snällllaaa.
Hoppas ni alla får en härlig helg/Gela

4 kommentarer:

Ulrica sa...

Hej tjejen!

Halkade just in här hos dig, alltid roligt att hitta nya bloggar! =) Jag har nyligen startat en ny blogg & hoppas att du kikar förbi, lägger gärna till dig i min länklista om det är ok? Hopas du vill lägga till mig oxå. Jag har även en blogg som handlar mestadels om mitt skapande så du kan kika in där oxå om du vill.

Kan tipsa om att jag säljer en superfin nanookdress nu om du har barn i den åldern förståss?

Haen trevlig helg, kramar Ulrica

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Det måste vara roligt när ett litet frö blir stor pumpa. Först ska jag ha ett trädgårdsland sen får vi se vad som växer upp.
Kram Anette

Annika Christensen sa...

Ja det var en fin blomma och frukt.
Jag gillar stekt med purjolök och mycket persilja.
Skivor som halvmånar liksom, gott till kött.
Ha det gott
Annika

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

wow - den ser ju fantastisk ut... Kul.... Känner igen mig i det där att drömma sig bort under vintermånaderna bland alla frökataloger....

Ha en fin helg!
Kram Charlotte

Elegant Rose - Diagonal Resize 2