Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

torsdag 6 januari 2011

Brysselkål hos mig

Brysselkålen planterades länge här hos mig för att maken tyckte om den, har själv också blivit förtjust i den så nu får den vara med alla år.


Brysselkålen,



är den yngsta varianten av kålväxterna. Den uppkom troligen i Belgien på mitten av 1700-talet. Vissa historiker hävdar dock att redan romarna odlade brysselkål och åt den med förvissningen att den stärkte de mentala krafterna.



Brysselkålen skiljer sig rätt mycket till utseendet från de övriga kålslagen. Den har en stam som varierar i längd från några cm till över 1 meter.



Vid bladfästena på stammen bildas huvuden (rosor) som påminner om små vitkålshuvuden. Den kan odlas på många olika jordar, men blir mindre bra på riktigt styva leror och lätta, magra jordar. Den har inte något stort näringsbehov, men behöver en jämn tillgång på balanserad näring under lång tid


Darkmar, ekofrö (Hade 2009) (Har 2010)Brassica oleracea var. gemmifera
Sortbeskrivning: Ger en stor mängd djupgröna, kompakta, mycket goda huvuden. De är något större än genomsnittet och mycket enhetliga i storlek.


Plantan är kraftig och stadig, 60-80 cm hög. Darkmar 21, som är mycket köldtålig, ger en fin skörd från oktober till december, både av brysselkålar och ett delikar toppskott
(Mycket av texten är Runåbergs där även fröna är köppta)Sådd inne 2 april 2010)



Sås tidigt, se till att de blir gödslade!



Då ger de fina små huven. Gillar nässelvatten! Kan skördas långt in på hösten.

Hos mig skördade jag brysselkålen 2010 först efter att snön kommit, förvällde dom kort och sedan in i frysen.



Kålfjärilen älskade kålen men på senhösten när det var kallare och mindre larver så kom brysselkålen igen och sköt iväg på längden med nya fina blad. Gödslade med gräsklipp hade annars bara bauhaus påsjord att växa i och ej så tjockt lager heller.

Så den är med andra ord en riktig överlevare. Rekommenderas skall planteras igen här hos mig!.


Falstaff (Hade 2009) (Har 2010)Brassica oleracea var. gemmifera


Sortbeskrivning: Violett brysselkål som blir skördefärdig betydligt tidigare än gamla Rubine, som vissa år inte hinner med på våra breddgrader.


Huvudena, som varierar en del i storlek, behåller den violetta färgen



även efter kokning, som bör vara kort. De blir fort genomkokta. Smaken är utmärkt, nötig och kålig, även på de savoybuckliga bladen och toppskottet.
(Runåbergs)(Planterats inne 2 april 2010)

Skall kanske sjunga fibervävens lov även för dessa för att minska skadedjurs angrepp. Mina plantor senaste år fick världens fart på att växa efter att de fick nässelvatten och gräsklipp.

Förkultiveras
Gror vid lägst 5 grader
Plantavstånd 50-60 cm
Radavstånd 60-70 cm

Mina knep,

* gräsklipp

*Bauhausjord,

* spruta hårt med vattenslang på maskarna,

*klämma ihjäl mask marodörerna när jag hinner.

*Göda med nässelvatten.

*Samplanterade med lök (löken blev ej så bra)

*2011 skall jag samplantera med tagetes få se hur det lyckas.

*Hade allt för tunt med jord så fick vattna en del för att alls få dom att hållas vid liv.

*Sen hade jag en urdålig ide´att bottna bädden med plastsäckar. Märkte att det helt klart växte bättre där jag ej gjorde så.

*Hade ej djupgrävt så de fick bara den lilla jord som rymdes i en `låda´

6 kommentarer:

Anjas Hill sa...

Vilken trevlig "föreläsning" ang brysselkål!
Jag gillar också den, men vågar inte odla kål i mitt grönsaksland tack vare just miljoner kållarver.Inte krasse heller för den delen.
Man måste nog ha tid att plocka larver innan de har blivit för många och den tiden har jag inte.
Att skydda odlingen med fiberduk tycker jag är fult - undrar när någon kommer på att tillverka en transparent och genomsläplig för vatten och luft - duk?
Har du själv något speciellt knep eftersom dina ser rätt fina ut?/Anja

Buxbo-David sa...

Åh, vad kul att läsa om just Brysselkålen! Ett av mina odlingsprojekt under 2011. Mitt andra projekt? Senap!

När och hur brukar du så din kål?

Viola sa...

Härlig läsning, älskar brysselkål och intages året runt, dessutom väldans nyttig, vad roligt att du tittade in så jag hittade till din fina blogg, hoppas vi hörs snart igen, kramen

Lilla My sa...

Brysselkålen har jag aldrig odlat men så är jag mera intresserad av blommor än grönsaker...man borde ju odla sina egna grönsaker men jag har kommit fram till att jag hellre driver upp blommor. Dom lyckas bäst.
Ha det bra
Lotta

Bea sa...

Hej!
Vilken fin studie ang. Brysselkålen. Den har jag odlat då och då med de små trevliga knytena längs stammen. Värt ett nytt försök!

Ha en trevlig kväll! /Bea

Unknown sa...

hej!
sen vi flyttade till lemmobro ( bara berg och stenar ) från vårt förra hem i brokärr ( tomt 1,7 ha, stora odlingsområden ) har jag inte haft någo grönsaker alls, men nu börjar det klia i fingrarna att odla ätbart igen...
fina bilder och mycket bra info om brysselkål!
kram
susanne

Elegant Rose - Diagonal Resize 2