Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 25 januari 2011

Symöte - I väntan på våren.

I väntan på våren rotade jag fram ett gammalt handarbete som jag börjat för många, många år sedan.
Detta skall hänga för och dölja handukar i köket. Kommer ihåg att sådana här ofta fanns i äldre gårdar när jag växte upp.
Vad kallas de `på riktigt´? Handukshängare??
Någon som vet?
Det är sytt med stjälkstygn och plattsöm. Även små knutar. Det är verkligen ej så svårt som det kanske låter.
Ser ej `handukshängare´längre i stugorna men hos mig skall en finnas.
Denna är köppt för länge sen som ett färdigt paket, nål, garn, tyg, mönster allt i ett.

Nu skall jag bara sy fast spetsen och få till en hylla att hänga den framför så är den klar. Ja inte riktigt då. Fålla kanterna är också kvar. Petitesser eller hur...
Har varit roligt att sy något med så här vårlikt motiv nu mitt i vintern.
Ni vet att drömma sig bort lite från den ibland grå vardagen.

För flera tips på handarbeten hittar ni på bloggen Husmorsskolan.

Lev väl/Gela

11 kommentarer:

Berit sa...

jag håller på att virka jag i väntan på våren:)
Berit

Snäckskalsdalen. sa...

Paradhandduk, tror jag det heter.
Men så vackert motiv och så fint du broderar, det är kul att se när det växer fram. Verkligen en påminnelse om den gröna tiden.
Vi får väl se den sen när den är helt klar också!
Kram

Vardag och flärd sa...

Ja, som Snäckskalsdalen säger heter det paradhandduk. Det är så vackert och ombonat med en sådan som sitter på en liten hylla för handdukar och annat. Ditt motiv var ju jättefint. Kul när man hittar gamla påbörjade arbeten att ta tag i när man saknar ett handarbete eller tröttnar på det man håller på med.
Ha det fint!
Kram Eva

Unknown sa...

Vilken fin paradhandduk det kommer att bli!

Steekjes en Stygn sa...

Ja den heter paradhandduk.
Vad fin den blir. Ett jättesöt,lite gammaldags motiv. Riktig vår!Det blir fint. Har du också en hylla att hänga den på.Du visar väl resultatet?
Kram
Anje

Maja sa...

Hej!

Vilken söt paradhandduk! Väldigt fint med blomrankan. Brukar vara en härlig känsla att slutföra projekt man haft liggandes i gömmorna!

Tack för att du delade med dig av broderandet!

Hälsningar fr Maja!

Gunilla sa...

Visst är det roligt att brodera.
Och en riktigt fin paradhandduk får du titta på när du tar fram handuken.
Jag gillar det som är lite gammeldax men i nyversion. Ute på sommarstället har jag den stilen.

ha det gott
Kram/Gunilla

Mia sa...

Blommor i plattsöm, så fint. Det är nästan så jag får lust att brodera några blommor själv. Paradhandduken kommer att bli en pryd :)

ormbunke sa...

Jättesöt med så fina sommarmotiv.Instämmer om paradhandduk. Det skall träs en stång i handduken som sen skall träs i ställningen.Tyvärr har jag inte plats för någon.Ha de gott. Anita

Sophia Callmer sa...

Så fin den blir paradhandduken. Fast det visste jag inte att det hette. Mormor hade alltid sådana, jag tror jag ska ta reda på var de finns nu min mormors.
Planerandet av trädgården i förra inlägget är kul och svårt, ser ut som om det blir väldigt fint i din trädgård. Jag har inte kommit så långt, håller på att beställa fröer och fundera på hur det ska vara i år.
kram Sophia

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Vilken fantastisk paradhandduk! Underbart somrig. Jag är uppvuxen med paradhandduk. Min mamma har alltid haft det och jag har nog också ett par liggandes någonstans men i det kök vi har nu finns det ingen plats. Har hängt min handdukshylla i badrummet i stället och hänger halsband på.
Kram,
Anna-Karin

Elegant Rose - Diagonal Resize 2