Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

torsdag 5 maj 2011

Gelas virkade fågelholkar, nu har jag gjort det igen...

Har gjort det igen....


Den ena blir ej den andra lik.


Nu har jag virkat en till fågelholk...


Denna är det invirkat många positiva tankar i till den nye ägaren.







Lite nervös är jag för om den skall bli omtyckt eller ej,



men det blir nog bra.



Är en liten tuffing till holk, så roligt att virka dom för de växer fram under arbetets gång,



alla blir lite olika.



UNIKA.







Hos mig hänger det ju 2 holkar sen tidigare få se om någon vågar flytta in i någon av dom.



Skulle vara roligt att hitta något svenskt material att virka holkar av,



som ej transporterats så långt,



har funderat på linsnöre, matt-trasor



Tips mottages tacksamt!!!







Men jag gillar dom, holkarna, de får sin egna personlighet,



och jute sägs ju vara miljövänligt,



dock transporteras det ju långt och det är jag lite tveksam till sen har jag inte riktigt koll på hållbarheten.



Men det lär jag ju märka.







Häng gungan håller ialla fall än, som jag virkade för ett tag sen och den är verkligen flitigt använd,


har ej dumpat i backen än i alla fall och det är ju ett gott tecken.







Detta är min andra holk jag gjorde, den är gjord med löstagbart botten.



Om nu några fåglar hittar in dit så skall det ju kunna rensas på ett enkelt sätt.







Denna hänger bak vid huset idag.







Det här var den första holken jag gjorde,



testholken för att se om det gick att göra en sån.



Och det gjorde det.



Men på denna går det ej att ta loss bottnen.






Liten uppnosig skärm över ingångshålet till holken,



hoppas nån fågel kommer att gilla den.








Jaaa, bara att inse att jag har snöat in på att virka i jutesnöre,



vad blir det nästa gång?!







Men nu lyser solen på mig så nu skall jag ut i trädgården.



Ha en toppen kväll alla goa läsare/Gela

19 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Helt fantastiska är vad dom är tycker jag - har sagt det förut men säger det igen.

Material - det finns svensktillverkad hampa vet jag. Var ett himla rabalder när de drog igång med odlingen eftersom den är släkt till mariujanahampan och att odla sånt får man inte ju. Nässlor använde man förr...man tog vara på fibrerna alltså och spann garn. Nättelgarn...

Kram Anna Vattenkanna

Annika sa...

Holkarna är ju bara sååå underbara.... tycker det är ett alldeles perfekt projekt att snöa in på..... håller nu tummarna för att du ska få små fina hyresgäster..... Kram Annika

Mitt Vita Björkebo sa...

ÅHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH va annat kan jag säga?!!!
KRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM!!!!!!
Hoppas du tycker jag tackat dig gott nog...hur man nu kan det via bloggen men.....Kanske ses vi nån dag??

Ska verkligen hitta det FINASTE stället på gården..och hoppas att det boas i den...
Den är sååååååå fin!!!! =D!!

C. Tvillingmamma sa...

Dom är helt HELT LJUVLIGA! Skulle vilja vara en fågel och få bo hos dig i din trädgård...-kärlek Gela!!!

Tant Otteskrufv sa...

Förutom nättelfiber finns ju det svenskaste svenska: lin!
Kanske inte så lätt att köpa färdigt i rätt grovlek, men inte särskilt krångligt att spinna själv med slända.

Emelie sa...

Så söta! :) Ja, det är ju kul att virka i jutesnöre! :)
Ha en fin dag :)

AnnCharlotte sa...

De är så fina....hade jag varit fågel hade jagflyttat in direkt ;))

Klokegård - Designa ditt Liv! sa...

Helt fantastiskt söta! Vad duktig och kreativ du är.
Följer dig via Bloglovin nu.

Önskar dig en härlig dag!

Annika Christensen sa...

Du är ju bara så underbar... vilka holkar helt fantastiska. Jag skall försöka tänka ut något matrial till dig.
Tänk om man kunde virka?
Kram till dig från mig
Annika

Merja sa...

Vilka fräsiga fågelholkar:)
Ha det gott

Laila sa...

De är verkligen gulliga, dina fågelholkar. Hoppas att fåglarna förstår hur fint de kan få bo! Du efterlyser förslag på alternativ till jute. Kommer att tänka på nässelgarn eller nässelsnöre, ett fantastiskt starkt material, användes förr tillsammans med ullgarn för starkare strumpor. Det borde ju du som är så händig kunna göra själv! Har ingen aning om hur man gör men antar att man spinner eller snurrar de frilagda fibrerna på något fiffigt sätt. Kanske ungefär som vid lingarnstillverkning.
Ha det gott!/Laila

Carolyn ♥ sa...

So darling! I wish I could have one of those for my sweet birds. You are so talented!

Snäckskalsdalen. sa...

Dom är helt absolut fantastiska dina fågelholkar! Jag undrar om det kan vara så att du kommit på en ny "grej", dom är både söta och vackra, annorlunda och mysiga och hade jag varit fågel hade jag flyttat dit på studs.
Jag är helt förbluffad att man kan komma på att göra något så fint!
Agneta kram

Mari sa...

Tur att det regnar ibland... så din rygg får vila =) Jag fattar bara inte hur du hinner virka så många? Det skulle ta minst en vecka för mig att göra EN =). Men dina fingrar är väll snabba nu efter så mycket virkande. Du ska få visa mig vid ett tillfälle hur du gör =)
och ÄNTLIGEN!! skiner solen igen, (jag var rädd att den inte tänkte titta fram nu när jag har några lediga dagar) nu ska jag UT
Hopps du får en skön dag kramis Mari

Anonym sa...

Tänk om vävarfågeln kommer och stickar vidare!

Malin - I min trädgård sa...

Hej Gela!

Men vilken fågelholk! Vilken kul grej! Och apropå fågelholk så satte vi upp en sån där med webbkamera i för några år sedan. Sonen fick i påskpresent av farmor och farfar. Och nu har en liten fågel lagt minst 10 små ägg i den! Tänk om vi kommer få se ungarna kläckas! Så häftigt faktiskt.'

Hoppas vädret har blivit bätttre hos er - här är det iallafall sol och lite varmare idag, så jag ska snart ut och njuta.

Ha det bra!

Suss o Kai sa...

Ska bli spännande att se om du får någon hyresgäst :) den är i alla fall dekorativ och snygg stil :) Kram Suss

Hannele på Hisingen sa...

Kul :)

Pysselfarmor sa...

Det ska bli spännande att höra om någon fågel flyttar in. Snygga är de och väldigt annorlunda.

Elegant Rose - Diagonal Resize 2