Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 4 oktober 2011

Gelas utflykt till Bergianska botaniska trädgård.

Dagens inlägg tar er med på min utflykt till Bergianska trädgården.
Såg bara en liten del av trädgården på de ca 4 timmar vi gick runt.
Denna lilla skönhet fick jag aldrig namnet på men tycker fortfarande att den är helt underbar.

Det fanns många blommor i det stora växthuset att förundras av,

Denna orange skönhet visade sig vara en ampelfackla,
jag gillar ju färgen.
Och ni, titta på banträden,
jag är sååå lycklig över det lilla bananträd jag är ägare av.
Hoppas det blir stort och fint.
Har ni sett blad på bladen har ingen aning vad det är.
Blad på bladen.
Och dessa..
älskade dess namn POMPELMUS.
Lät så pompöst på något sätt.
Stora var frukterna i alla fall.
Denna röda taggiga skönhet ser ju nästan argsint ut.
Tror att det är en Blek taggborre.


Detta gillade jag den rakt klippta häcken och sedan äppelträdet som väller över den full av fina röda äpplen.
Underbart.
Sen föll jag handlöst för dessa två skönheter, praktvädden och sommartoffeln,
dom vill jag ha!!!
(sommartoffel)
Jag har ju haft tagetes i min trädgård i alla år,
men aldrig i denna omfattning.
Hur i hela friden gör de???!!!
Alla grönisar var dubbelt större än mina.
Vad göder de med???
Vad vattnar de med????
Det skall jag minsann klura ut.
Ni skulle bara ha sett kålrabbin, och salladen inte maskäten alls....
och allt var gigantiskt i storlek....
Inte är jag avundsjuk inte, inte jag inte...

Sen är det ju syföreningstisdag så därför får ni igen se halsduken som nu är klar vilket den ej är på bilden här.
Men sådan livsbejakande färg sonen valt.

För mer bidrag och tips för syföreningspyssel hittar ni hos Maja med bloggen
Idag tar hon upp en alldeles speciell sak som även jag kanske skall vara med på.
Gå in och titta,
är för en god sak.
Önskar er alla en fin tisdag/Gela
Hej till maken i Madrid.

11 kommentarer:

Ann-Marie sa...

Suck, vad vackert.....

Beppan sa...

Trevligt att få följa med dig på utflykt!! Så vackra bilder på snyggingarna...!
Där kan man gå i timmar och titta och förundras.
:-)

Annika Christensen sa...

Ohh vad det var längesedan jag var där. Jobbade i Djursholm på dagis och då åkte man alltid dit och handlade fröer.
Vilken pumpa...
Jag har lagat massor på pumpor i år.
Svejs
Annika

Med fingrarna i (j)orden sa...

Ser ut att ha varit en riktigt lyckad utflykt. Den där borren var ju häftig och sådana tagetesrabatter måste man ju bara buga för.
Eva

Mari sa...

Första blomman du visa heter "rör mig ej" dom brukar skriva det på skyltarna på plantskolorna det latinska namnet kommer jag inte ihåg!
Blek taggborre missa jag! kul att se dina bilder dom blev ju så fina... Den här utflykten gör vi om i vår... kram Mari

Susie på Stjärnarve... sa...

Underbara växtger du visar! Bergianska sprang man jämt på när man bodde i stan. Bonsaisällskapet hade sina månadsträffar där några år + att jag varit med om att arrangera ett antal bonsaiutställningar där också. Fanns redan då mycket kul att titta på, men jag tror att det blivit ännu bättre dom senaste åren.
Jag hade hoppats på att någon hade känt igen den första blomman, skulle gärna kunna tänka mig en sån. *fniss*

Laila sa...

Ja, man (läs:jag) blir lite knäckt när man besöker en sådan superträdgård! Häftigt bär på den där taggborren! Eftersom det är en solanum är den väl giftig?
Såg i ditt förra inlägg att det blivit fler svamputflykter! Så roligt att tösen också är intresserad! Krama om henne!
Laila

Kristina Bonander sa...

Visst är det ett härligt ställe att besöka. Vilken tid på året man än är där det finns det alltid något att titta på och förundras över.
Fina bilder.
Hälsningar
Kristina

Prästgårdseva sa...

Tack för rundturen. Har bara varit där en gång för länge, länge sedan och minns egentligen bara näckroshuset. Och förstås den fanatstiska plantskolan, som då fanns där.
Några av de lätta sommarblomorna du visar har jag och kommer att presentera dem lite längre fram. Bl.a. ballongblomman, som sätter ymnigt med frön - så om du vill ha frön från den är det bara att höra av dig!
Kram
Eva

Skogseva sa...

Oj,vilka härliga bilder! Citrusfrukten heter ute i handeln 'Pomelo' och är, smakmässigt, som en söt grapefrukt - mycket trevlig att starta en frukost med. Har aldrig varit i Bergianska, men kanske någon gång...
Kram från Eva

Vilt og vakkert sa...

Heisann!


Blir du med på virtuel tur på søndag?
I så fall:
Heisann!
Put on your walking shoes, bring with your camera or paper and pen and document what you see on October 9 and link to my blog!
More information: http://viltogvakkert.blogspot.com/2011/10/bloggers-sunday-walk.html

Join us ;:OD)
Comment on my post on Sunday, and I collect the links and make a new post on Monday!

;:OD) fra Bjørg Nina

Elegant Rose - Diagonal Resize 2