Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 7 februari 2012

Mönster till virkad blomsterampel.

Att virka en blomster ampel är egentligen väldigt lätt och går framförallt fort om man har lite vana.
Mina ser lite olika ut för var gång.
Det är ju ej så noga men viktigt är ju att det blir rätt storlek till innerkrukan och fatet så man får virka lite enligt den storlek man har på kruka och fat.
Det är ju bara att improvisera är mycket lättare än du tror!!!!
Här i bilden ovan har den ena ampeln blivit en pyramid ampel, då har jag virkat banden som stolpar då var det lätt att fästa amplarna ovanpå varandra.
Man måste ju anpassa garnets styrka lite till hur tunga och skrymmande blommor man skall ha att hänga.
Det går ej så jätte mycket garn till en sådan här ampel så jag använder mig av restgarn som jag redan har hemma och virknål 3.5
Men en liten beskrivning kan ni få hur jag gjorde just denna blomsterampel ovan.

Jag utgår från rosmönstret jag virkade för någon tid sedan
här
hittar ni det mönstret.

Men du börjar såhär:
Vira tråden 5 varv runt ditt pek och långfinger.
virka sen 24 fm kring trådvirningen gör en sm i första fm för att försluta ringen.
Virka 3 lm, 1 fm i den tredje lm på ringen upprepa så ringen runt så det blir 8 bågar.
avsluta med en sm i första lm.
Nu skall du virka blombladen på detta sätt.
1 fm, 1 hst, 3 st, 1hst, 1fm i varje lm båge. varvet runt sen en sm i första fm.

Så här lågt följer ni rosens beskrivning nu går vi över till blomsterampeln.
Nu gör du sm upp till mitten av det första blombladet.
gör 10 lm.
1 fm i nästa bladtopp fortsätt så blomman runt.
1 sm i första bågens första fm.
6 lm 1 fm i mitten av första bågen.
6 lm 1 fm i bågens fäste.
1 sm när du kommit varvet runt i första lm.

Nu ska du göra fler blomblad i bågarna:
1 fm, 1 hst, 3 st, 1 hst, 1 fm
på detta sätt fortsätter du runt hela blomman.

Det är här du kan göra den hur stor du vill bara att öka eller minska på storleken på blomman under krukan.

Jag väljer att göra den så här stor, och jag vill ha blombladen att bli lite sådär lösa under blomsterampeln som ni ser i bilden ovan.
Så därför låter jag dom nu bilda ytterkant
Nu gör vi: 
1 fm kring blombladsfästet på ovansidan.
6 lm 1 fm kring bågfästet så att "blombladen" lämnar på utsidan. Fortsätt så runt blomman .
12 lm fäst med 1 fm i föregående båges fäste varvet runt.

Nu har du kommit varvet runt:
Då gör du fm kring de senaste bågarna för att få dom lite tjockare.
När du gjort den sista bågen gör du sm upp till bågens mitt.
Gör nu 6 lm och fäst i de förstärkta bågarnas översta del med en fm.
Gör på detta sätt varvet runt.
Nu kan du lägga ifrån dig denna del av arbetet.
Nu är det dax att göra 4 blommor till på samma sätt som du började gör dom separata från varandra.
Sen när de är gjorda så skall du fästa dom räta mot räta i var fjärde båge.
Jag virkar fast dom men det går säkert att sy fast dom med.
Sen virkar jag fast blommorna i varandra som ni ser på bilden. Ja då är ni nästan klara.
Bara banden att hänga upp dom i är kvar.

Här har jag gjort på olika sätt mycket beroende på vilka blommor och hur tunga de är.
Jag har virkat enkla snören av bara luftmaskor i längden jag vill ha.
Jag har gjort fm längs lm. om jag vill ha det lite starkare.
Sen har jag även gjort stolpar i längs lm banden om jag ville ha lite tjockare form på den.

Ja det är ju bara fantasin som sätter gränser!!!
Hm undrar om någon förstår beskrivningen, hoppas det.
men som sagt alla mina blomsteramplar ser lite olika ut detta var bara en variant av dom.
Och mönstret är på bild nr. 2 och 3 de andra bilderna är andra varianter.

Lycka till/Gela

3 kommentarer:

Susanne sa...

Så fin ampel du gjort.

carinaon sa...

Du är så duktig på att pyssla! Jag skulle vilja bli lite mer kreativ så tack för inspirationen.
Kram Carina

Theresa sa...

Jättefin ampel! Ska genast ge det ett försök!
Mvh Theresa

Elegant Rose - Diagonal Resize 2