Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 6 mars 2012

Syförening, äppelkvistar, bollar i luften och annat smått och gott.

Så var det dax för syförenings tisdag igen.
Det är knappt så jag vågar visa vad jag håller på med just nu...
Ni som läst ofta minns kanske mina rosor jag virkade för en tid sedan.
Nu är det ju så att jag måste hitta på nåt att göra med dom, så de senaste dagarna har jag virkat in dom i en filt.
Vet inte om det är det fulaste projektet jag någonsin gjort.
MEN
jag blir glad av de lysande färgerna.
För fler syförenings bidrag gå in

Likaså blir jag glad av denna orange boll den lyser som en sol och försöker påminna mig om att använda den lite flitigare.
Minns att jag skrattade näst ihjäl mig en gång när jag tänkte mig själv på en sån...men nu är jag där...
Så det kan gå.
Fortsättning följer.
Och riktigt glad blev jag när posten kom idag fick sänt äppelkvistar till mig på posten.
Väldans snabbt det gick!!!
Tack!!!
Gå in på tant Otteskrufvs fina blogg och titta


Nu är det till att läsa in sig på hur jag ympar in kvistarna på mina träd.
Tips mottages tacksamt.
Har försökt en gång tidigare men då lyckades jag inte så bra. Hoppas det går bättre denna gång.
Härliga röda äpplen som går att lagra länge.
 UNDERBART!!

Så här skrev hon på sin blogg:
Min favoritsort, av dem vi har, är "Karin Schneider". Ett härligt rött och friskt äpple som håller hela vintern. Det kallas också för röd Ingrid Marie och är inte helt vanligt i handeln. Jag fick ympar från min svärfar för många år sedan och de växer och ger skörd så grenarna nästan knakar.
Från en sak att bli glad av till en annan:
I söndags morse och långt in på förmiddagen var det underbara kreationer som moder natur skapat på kvistar och strån.

Ljuset var väldigt speciellt,
 en mossboll på vårt gamla körsbärsträd,
 vackert tycker jag.

Även floxen är vacker,
 som i bilden nedan.
Och igen en gång grönkålen.
 Min vackra fina grönkål som räcker till många pajer än.
 Den kommer jag att odla mer av.
Denna sort vet jag i skrivande stund inte vad den heter.
Är inte Westland Winter utan någon annan.
Men fin är den än.
Härligt att kunna fortsätta skörda hela vintern igenom.
Önskar er alla en fin tisdag och ta hand om varandra/Gela

14 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Bortsett från Drops koftan tror jag att det är det läckraste jag sett i virkväg på länge, det ser kolossalt läckert ut! Du måste bara visa allt!

Vilka underbara bilder! Och du har fångat dom i precis rätt ögonblick!

Agneta kram

Rosor och Pioner sa...

Den filten är/kommer att bli så jättefin, härliga färger. Supersnygg.

kram Susanne

Stina sa...

Håller med föregående talare - filten kommer bli jättefin! Färg blir man glad av :-)

Annika Berg sa...

Håller med; filten är jättefin, härligt färgsprakande!

Susie på Stjärnarve... sa...

En helt underbar filt!

carola t sa...

Var ju inte det minsta fult över den där filten, tvärtom! Jag tycker den ser väldigt fin ut, och du har alldeles rätt, man blir superglad av färgerna!

Kram!

Vardag och flärd sa...

Vilken glad och fin filt! Hinner inte skriva mer, måste läsa och titta vidare på allt du skriver!
Kram Eva

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Filten verkar bli jättefin! Spännande med ympning, har aldrig provat själv, så det blir kul att se hur det går för dig :-) Så många fina och frostiga bilder! Känns lite overkligt att du kan ha grönkål kvar att skörda, när vi har meterhög snö....

Ha det gott!
Annika

Ann-Mari sa...

Filten är så speciell och färgsprakande att den blir sensationell! Man blir verkligen glad av den...flamenco-glad :)
Väldigt vackra frostbilder också!
kram
Ann-Mari

Fröken Dill sa...

Underbar filt!
Själv har jag aldrig ympat. Mitt eget lilla äppelträd måste växa till sig lite innan det är dags. Mina föräldrar har däremot ett fantastiskt hemympat träd med 5 olika sorters vinteräpplen. Ser helt galet ut och ger massor av frukt!

Mias Trädgård sa...

Härligt, Gela! :) Den sorten lät rolig! Ympar på befintliga träd ute brukar man vänta med tills saven stiger, jag ska ympa några grundstammar i helgen, om jag hinner! Har du något kul ympris själv och vill du ha fler sorter? Ska beskära mina egna träd i helgen med! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Skulle ju gett dig en länk med -
http://www.svepom.se/ där finns både forum och filmer att titta på... Kram!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Din filt ser så fin ut.
Här har jag massor med ullgarn som jag inte vet vad jag skall göra med. En rosfilt som din skulle jag kunna tänka mig :-)
Ha det gott
Birgitta

Tant Otteskrufv sa...

Hos oss har rådjuren skördat all grönkål nu:)
Håll kvistarna pigga till dess saven stiger, dvs tills du ser att knopparna börjar öppna sig. Då knipsar du grenen där de ska in och gör ett snitt i barken vari du sticker in den tillskurna kvisten av ympriset. Jag lindar ympstället med en bit cykelslang för att hålla det på plats och hindra att sjukdomar kan ta sig in i såret. Småningom, när du ser att ympen gått till, pillar jag bort slangen och låter ympen växa fritt. Voila! Visst låter det enkelt:)

Elegant Rose - Diagonal Resize 2