Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

söndag 22 april 2012

Längtan

Är det någon annan än jag som lääääängtar efter lite sol och värme?
Efter pioner efter sommar och sol och koskit i hagen...

Tills dess får jag hålla till godo med att plantera om tomaterna och paprikan och chilin i större krukor.
Fick en fråga i förra inlägget om när jag förkultiverar sallad, jag har sått min redan och den har kommit upp rätt bra, men tror att jag var lite i tidigaste laget med att så.
Men skall få ut den nu under fiberväven går ju alltid att testa! Sallad kan man så i omgångar för att ha tillgång till nya plantor under hela säsongen.
Blir ju tomrum när man skördar.

Tagetes är sådd i mängd i väntan....
Min försommarträdgård går mycket i blått och vitt.
Med lite rosa inslag här och där.
Tänk när pionerna blommar vad jag längtar
 vad jag ska njuta.
Mera njutning förbereder jag i min äng där det mest växer prestkragar nu,
 håller på och planterar in aklejor som frösått sig överallt i trädgården.
I blomsterängen får de fröså sig hur mycket som helst.

Nävor har jag planterat in i trädgården,
de blir större för vart år som går.
Från nävor till pelargoner snart skall mina pelargoner börja vänjas vid sommar och sol.
Blir väl som vanligt att jag lägger ut dom utan någon förberedelse alls.
 Än så länge har de klarat den behandlingen.
Längtar så till sommaren.
Tänk när hela trädgården och naturen sjuder av liv!!!
Jag längtar/Gela

7 kommentarer:

Lena sa...

Hejsan Gela, Vad synd att vi inte sågs på trädgårdsmässan! Du är flitig kan jag se på bloggen. Själv försöker jag komma ikapp efter mässan som tar otroligt mycket tid och resurser i anspråk, men kul är det ju:-)
/Lena på Wexthuset www.wexthuset.com

Lotta sa...

Håller med dig om att man längtar nu, både efter värme och sol, vi har iallafall ägnat oss åt trädgården större delen av dagen så nu har det hänt mycket i växthuset.
Ha en fin vecka.
Lotta

Anonym sa...

a pleasant evening! We all look forward to summer ... Valentina

Sabelhagens Olivlund sa...

Jag längtar också! Jättemycket! Vilka vackra njutfulla bilder. Sagolika!
Ha en bar start på veckan.
Kram Maria

Malin sa...

Jo men visst längtar jag...
Vi har soluppvärmd pool3x10m inne iväxthuset och idag badade vår pojk i 23 gradigt vatten medan regnat strilade ner ute och jag planterade om. Det är lyxigt och vi är så glada för att de förra ägarna hade den goda smaken att bygga ett stort växthus över poolen.
Sikken söt lite fågel den där!

Anonym sa...

I mars satte jag ut den första salladen i en enkel drivbänk jag köpt till en pallkrage. Fast det varit extremt tufft och kallt väder, kan jag konstatera att den klarat sig och t.o.m vuxit. Även dillen och rädisorna jag sått innan växer.

Säger Luna som varken har växthus eller världens mest gröna fingrar.

Unknown sa...

Ja, mina mårbackor längtar verkligen efter solsken genom fönstret :-)))

Underbara bilder du visar, så nu längtar visst jag också ;*)

Kramen från Eva

Elegant Rose - Diagonal Resize 2