Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 4 september 2012

I mitt syskrin

Vad döljer sig i era syskrin??
Är det någon annan än jag som äger och använder ett syskrin?
Ja helt klart tantvarning men jag är väldigt glad över mitt "gamla" syskrin som jag fick vid ett tillfälle av vår grannes dotter.
Hennes mamma hade ägt det och hon tyckte jag skulle få det. Många gamla saker fanns där bevarade och det gillade ju jag!!!
Men någon riktig ordning har jag inte fått till i mitt syskrin,
men det kommer väl, 
 här samlar jag knappar som jag tar tillvara,
virknålar, stickstickor, sytråd ,knappnålar, nålar, tråd 
 ja lite av varje.
Hur förvarar ni era sybehör där ute i cyberrymden??
Finns säkert många fina tips,
 idag är det ju cybersyföreningstisdag och där är många proffs som säkert har många fina idéer=)!!
Dela med er.
Så här ser det ut hos mig.
 Mycket av det jag har vet jag inte ens vad jag ska använda det till...
Önskar er alla en fin tisdag, här hos mig virkas det och målas i dotras rum om vartannat.
För att inte tala om allt som ska skördas i trädgården...
Kram Gela
(Ps gå in till Maja för flera sytips)

10 kommentarer:

Väderomslag sa...

Syskrin! Jo jag har två stycken. Jag älskar syskrin,speciellt den gamla sorten som är handmålad. Ett av dem står som dekoration på en hylla tillsammans med en trave böcker och en blomma. Det andra har jag hårband, spännen och annat bra att ha när håret skall upp.

Jag har en symaskin också men tillbehören till den ligger i lådor köpta på IKEA...

Trevlig blogg du har

/Jenny

Väderomslag sa...

Syskrin! Jo jag har två stycken. Jag älskar syskrin,speciellt den gamla sorten som är handmålad. Ett av dem står som dekoration på en hylla tillsammans med en trave böcker och en blomma. Det andra har jag hårband, spännen och annat bra att ha när håret skall upp.

Jag har en symaskin också men tillbehören till den ligger i lådor köpta på IKEA...

Trevlig blogg du har

/Jenny

Anjas Hill sa...

Hehhee! Mina syskrin (har många) innehåller så mycket allt möjligt efter mamma som var sömmerska. Hon sydde sina kläder "to the bitter end" och jag har sytrådrullar, spetsar. dragkedjor, synålar, maskinnålar, måttband, "sormustimia" (kommer inte ihåg vad de heter på svenska) knappar, säkerhetsnålar, mönster för en massa olika plagg...osv....osv
Jag skulle nästan kunna öppna en liten sybehörsaffär ;))))!/Anja

sveas punkt. sa...

Vad kul med ett syskrin!! Jag hade ett som liten i två våningar med dekor iform av blommor... Men det är borta sedan länge (eller finns kanske på vinden hos mamma..?) JAg har lyxen att ha ett helt syrum och där har vi byggt ett superbord med kökshurtsar som jag förvara mina sybehör i. Hittade hit via Maja och det är jag glad för! :)
Hoppas du får en fin dag, Sandra

Steekjes en Stygn sa...

Jag har en exact likadant syskrin i vårt franska hem. Det har varit min mama's och den har en fin historia.I Holland har jag ett syrum och förvarar mina saker i Ikeahurtsar som är 40 år gammal och har varit med om lite av varje och har haft många olika färger men dem fungerar än.
Skriver inte ofta en kommentar men läser alltid din fina blog.
Anje

Annika Berg sa...

En riktig klassiker, ditt syskrin. Skulle gärna hitta ett sådant.
Mitt eget hittade jag på en loppis för typ tio år sedan, det är gammalt och handmålat. Och för litet, så sysakerna har runnit över, men jag kan bara inte överge det :) Istället förvaras knappar och band i diverse burkar och lådor.

Eva sa...

Jag har mitt mosters gamla sådana! Mest symaskinssaker i det.
Och så har jag ett kanske 4 ggr så stort med en massa annat i. Plus att jag har mormors gamla av den typen som står på ben, dekormålat. (Hon fick det när hon fyllde 25, första året hon var gift. Kul att ha!)
De är attans praktiska!

Anna sa...

Mitt syskrin fick jag av min mormor för över 30 år sedan. Ett stort skrin, 'flätat' (samma teknik som används då man gör videskärmar), i tunna, ca 1,5 cm breda men långa träspånor. Innanför är skrinet klätt i siden. Där förvaras allt som hör till då jag syr på symaskinen.
Mitt andra 'lilla' skrin har jag ärvt efter min farmor. Historien börjar under vinterkriget (Finland) då tillfångatagna ryssar delades ut för att hjälpa till med sysslorna på gårdarna mot en portion mat. Den man som kom till min farmor gjorde skrinet av trä och skar sedan bitar av sädesstjälkar (ca 1 cm långa) som limmades fast i mönster (stiliserade blommor). Enormt välgjort handarbete!! Då han åter blev fri att återvända till Ryssland, hade han gett skrinet till min farmor som ett tack för att han blivit vänligt bemött, fått sova varmt och även fått ordentlig mat trots svåra tider... I det skrinet förvaras grejer som jag använder då jag syr för hand.
Anja, sormustimia är fingerborgar.

Vardag och flärd sa...

Mitt syskrin står i stugan och det är riktigt rörigt i det men där har jag alla mina sybehör som jag behöver. Jag önskar mig ett större som står på ben, hoppas jag hittar på loppis nån gång.
Kram Eva

Karin sa...

Vilken fin blogg du har!
Jag syr inte särskilt ofta men mitt syskrin står väl synligt på övre hallen. Om jag minns historien rätt gjorde min farmors ene bror det som gåva till henne då hon gifte sig. De smala benen är mjukt svarvade och "lådan" vackert målad. Jag minns det lilla bordet/syskrinet så väl från min farmors hem... Hon stod mig nära och skrinet är så mycket mer än bara ett syskrin för mig!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2