Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

lördag 15 september 2012

Känguruäpple

Känguruäpple- Solanum laciniatum
Gult känguruäpple, flikskatta

Ja denna blomma har många namn.
Känguruäpplet tillhör potatisfamiljen och är liksom potatisens ovanjordiska frukter giftiga.

(Läs mig inte fel nu potatis är inte giftig utan blasten och frukterna som kan komma efter blommorna)

Växten härstammar från Australien, och därför är den ettårig här hos oss, om man inte kan övervintra den ljust och frostfritt.

 
Efter de vackra blommorna så kommer frukterna som är giftiga först är de såhär gröna som på bilden under och sedan så mognar frukterna till en orange färg.

 
Senaste år när jag planterat mitt känguruäpple i kruka så hann frukterna inte mogna förrän jag övervintrade plantan innomhus i tornet.
Vi får se hur det blir detta år.
Men vet inte om jag vågar lämna ut plantan, gissar att jag kommer att ta in den innan frosten.

Plantan har blivit rätt stor här hos mig trots att den är planterad bakom en växande avenbokshäck.Den är betydligt större och vackrare detta år planterad på friland än den var senaste år när den växte i kruka.

 
Senaste år blev den en liten planta på ca 1 m. med några blommor.
Nu på friland så är den enorm och blommar enormt.
 Plantan gör inte mycket väsen av sig innan juli den bara växer och blir större med sina djupt flikade blad.
 
 
Men sedan plötsligt på sensommaren och hösten står den där vacker och översållad med sina purpurblå blommor.
 
 
Jag försöker hitta lite mer information om blomman och det sägs att plantan kan bli 2-3 år vid frostfri övervintring. Ja min är vad jag vet inne på sitt andra år, fick min planta så är inte riktigt säker.
 


Men skall samla frön för säkerhets skull.
 Jag läser på ett annat ställe att man kan fröså den tidig vår innomhus och att den ändå hinner bli stor.

Impecta:
Odling:
Förkultiveras inomhus februari-april. Håll sådden
vid ca 25-30 grader. Utplanteras i maj-juni i
växthus eller på varmt friland eller kruka när
frostrisken är över. Uppbindes. Beskäres höst eller
vår.Kan övervintras frostfritt



Odla.nu

Gult känguruäpple, Flikskatta, Känguruäpple

Solanum laciniatumGult känguruäpple, Solanum laciniatum, är en släkting till potatisblomman. Den har blåa blommor, växtsättet är buskigt. Den har djupt flikiga blad, tål blåst ganska bra, tål även mindre frostknäppar (-5). Måste in för övervintring, svalt 1-10 plusgrader) och gärna ljust. Kan lätt frösås om på våren om man fått frukt och inte vill övervintra den. De gula frukterna är giftiga!
 
 
Såhär tycker jag:
 
Lätt att övervintra,
Älskas av bladlöss inomhus!!!
(Bra att använda som magnet så kanske mera känsliga blommor klarar sig undan lössen)
Rätt okänslig planta för kryllade verkligen av löss och känguruäpplet var super klibbigt av såpavatten när våren kom och plantan hade nästan inga levande blad kvar.
Jag beskar den rätt hårt tog bort den största grenen rätt brutalt men den kom glatt ändå.
Känguruäpplet gör som sagt inte så mycket väsen av sig innan högsommaren men väl värd att odla.
Min planta är så kraftig så jag har aldrig bundit upp den, den klarar tuffa förhållanden blåser rätt bra där den står och är som sagt skuggad av en växande häck.
Har fått gräsklipp under sommaren en gång annars inget lull, lull.
Bären hinner inte bli klara innan frosten oftast, men går ju kanske att ta in och eftermogna för att få frön.
Läser att den till och med tål lite frost men det tror jag inte jag vågar prova på=)
GIFTIG.
Det här är också mitt bidrag till en tävling jag hittat på nätet hos den fina bloggen

 
Hörni gå snabbt in dit och delta! Jag hittade tävlingen rätt sent så ni har tid på er under dagen att skriva ett bidrag!!!
Röstningen på bild/bidrag sker 17-18/9 och vinnare utses 19/9!!!
Ni kan vinna massor av fina lökar!!!!!
Och hittar en fin blogg.
Önskar er en fin lördag/Gela

8 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

Nydelig!
Jeg har sett en slik hos en hagevenn en gang for mange år siden, virkelig en flott busk :)

Veldig hyggelig at du er med på konkurranse!

AnnaHelena sa...

Oj, har aldrig hört talas om Känguruäpple! Men visst ser man att den tillhör Solanum på blommorna! Kul att den blir så hög på friland!

Kram // AH

November- symra sa...

Takk for masse informasjon om en plante som var ukjent for meg. du skal også ha takk for hyggelig kommentar hos meg. skulle gjerne vært følger på din blogg men finner ikke følgerfunksjonen. Lykke til i konkurransen med rosen min om alle høstløkene på Moseplassen!

November- symra sa...

Jeg fant den og er nå følger. Gleder meg til å bla i bloggen din.

Ruben sa...

Jag undrar, om det är samma växt som jag såg i Mexico och som jag blev så förtjust i (och inte visste namnet på). I så fall, är jag väldigt glad att jag fick namnet! Om du har tid, kolla här och berätta sedan för mig om det är samma!
http://rubensrabatter.blogspot.se/2011/03/potatis.html

Ha det gott!
/Ruben

Ruben sa...

Nu vet jag inte vad som hände med min kommentar, men den bara försvann.

Vad glad jag blev som fick namnet på känguruäpplet. Jag tror att det kan vara samma växt som jag blev så förtjust i när jag var i Mexico. Kolla här:
http://rubensrabatter.blogspot.se/2011/03/potatis.html

Du kan väl tala om för mig, om du tror det kan vara densamma!

Ha det gott!
/Ruben

Ruben sa...

Hej igen (för tredje gången :-)

Nej "min" potatisblomma hade inga fröer, och de jag försökte fråga om namn visste inte. Jag kunde ju visa i kameran hur den såg ut, men det hjälpte inte. Den kanske inte skulle klara svenska vintrar i alla fall ... surt sa räven ...

Ha det gott!
/Ruben

Carolyn ♥ sa...

Such a beautiful blossom! I've never seen this before.

Elegant Rose - Diagonal Resize 2