Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

fredag 14 december 2012

Min favoritblomma, tobaksblomman

Min favorit blomma är temat för dagens Blommiga fredag
 som Pilgrim med bloggen
håller i.
Så här sitter jag och gräddar knäckebröd i vedspisen och funderar på vilken blomma som är min favoritblomma...
En blomma som jag aldrig vill vara utan i min trädgård är tobaksblomman, 
tar egna frön nu men i bilderna ovan tror jag att det är ursprungssorten ´Only the Lonely ´som syns.
Tobaksblomman är inte sådär enormt bedårande vacker,  men däremot så kan jag inte vara utan doften. 
Den underbara doften, 
den kommer fram till kvällen när solen börjar glida neråt då stiger den underbara doften över trädgården. 
(känguruäpple tomat och tobaksblommor)
Jag älskar att gå runt i trädgården på sommarkvällen och dra in doften. 
Den är planterad lite var stans i min trädgård så jag ska kunna njuta till max=). 
Här gifter den sig med paradisblomstret tror jag det är. 
Om man tittar noga på bilden ovan så ser man faktiskt två sorters tobaksblommor en vit och en lila i bakgrunden. Jag har under flera års tid försökt plantera fler sorter förutom den stora vita. 
Men än har jag inte hittat någon som är lika bra. 
De andra färgerna doftar inte alls lika mycket som den majestätiska Ónly the Lonely´ 
I bilden ovan är den planterad tillsammans med kålrabbi och svartkål samt tagetes. 
I bilden ovan syns de vita doftande tobaksblommorna med kålrabbin ´Supersmeltz´ i bakgrunden de vita bollarna är blommande lök samt Shungiku chrysanthemum coronarium även den doftande.
 Men den doftar även dagtid. 
För mig är det viktigt att trädgården skall tilltala alla sinnen. 

Här är den vildvuxna bakre köksträdgården som finns nedanför pooldäcket. Här har jag planterat tobaksblommor så man ska känna dess doft när man sitter och njuter i sommarkvällarna.
Svartkålen, grönkålen, ringblommorna, mangold och vitsenap många olika sorter ryms här. 
Gräslök, rödkål, purjolök, morot, mangold, grönkål, läkeringblommor och såklart tobaksblommorna i bakgrunden. 
Lila tobaksblommor som jag provade på senaste sommar.
 Men de hade inte alls lika fin doft. 
Ja de är faktiskt favoriterna som jag aldrig skulle vara utan!!!
Men om jag ska va riktigt ärlig så har jag rätt många såna favoriter, men denna gång fick det bli tobaksblomman som fick ta plats. 
Grönkål och tobaksblomma. 
Tobaksblommorna självsår sig också här hos mig till min glädje. De blommar från mitten av sommaren tills första frosten. De allra högsta sorterna behöver stödas om man inte planterat dom tätt så de har stöd av andra höga perenner. 
Det enda negativa är att de kan se lite skräpiga ut riktigt mot slutet av sommaren innan den första frosten. 
Här jag jag skrivit lite mer om tobaksblommorna.och här=)

Önskar er alla en riktigt fin kväll/Gela

16 kommentarer:

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Doften är ljuvlig så jag förstår att den är en favorit.
Trevlig helg
Birgitta

Eva Linnea sa...

Jag längtar efter att vita tobaksblommor ska fröså sig på alla möjliga, och omöjliga, ställen överallt i hela min trädgård!
En skön adventshelg önskar Eva Linena

Marit sa...

Så flotte bilder du viser! Den dufter godt, ja :)
God helg!

Leena sa...

Vilka maffiga tobaksblomster! Jag brukar ha också dem men oftast i krukor, då kanske de inte blir så stora. Kanske skulle jag prova att ha dem på friland, finns ju många platser man kunde ha sådana skönheter ... Läckert!

Laila sa...

Vill också ha vit tobak lite varstans i trädgården, inte bara för doften utan för att det är så fint med de svävande vita blommorna i skymningsljus!
Ha det gott!/Laila

Katarina sa...

Hej Gela! Vad glad jag blev av din kommentar på min blogg! Tack! Och roligt att hitta till din fina blogg! Det är mycket okej att du lade till mig bland receptbloggarna, det tackar jag för. Önskar dig en fin adventshelg, kram!

Fröpåsen sa...

Absolut, tobaksblomman är väldigt användbar och fantastisk på många sätt! Som vita och rosa moln är den! Ha en fin helg. /Maria

Vivishagerom sa...

Hei!
Dette er en kjempe fin sommerblomst. Og duften av den er jo så herlig.

Skjønner veldig godt at denne er en favoritt.

Klem Vivi

LINDA sa...

Så härligt att se alla somriga bilder. Längtar! Bestämde mig just för att försöka bjuda på sommarmiddag på juldagen med grillat och färskpotatis och rabarberpaj. Älskar att vända på årstiderna då och då. Dina bilder gav mig en extra skjuts i de tankebanorna.

Hoppas du har en fin helg!
//Linda

Lena/isklockan sa...

Man skulle verkligen ha doftbloggar när du visar dina vackra blomster. Ska lägga den vita tobaksblomstern på minnet.

Kram

Luna Ek sa...

Mmm... håller med, vita tobaksblommor, vad vore sommarkvällarna utan dem. Mina är dock inte så bamsestora som dina, men de doftar ändå.
Ha en bra adventsöndag
Luna

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Fina, fina bilder! Den passar verkligen till det mesta. Men vet du.. jag har aldrig lyckats känna doften...
Ha en finfin helg!
Kram,
Anna-Karin

Berit sa...

Den är fin tobaksblomman,
blommar länge också!
Ha en underbar 3:e advent!!

Gunilla sa...

En riktig favorit hos mig också, doftar gott gör den också.

Trevlig Söndag

Hélena sa...

Jag har inte så många tobaksblommor, får nog ta och ändra på det till sommaren. Jättevackra!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Bettina Bäck sa...

Mmmm, riktigt känner doften när jag tittar på dina härliga bilder. :-)

Elegant Rose - Diagonal Resize 2