Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

torsdag 10 januari 2013

Sweet Million F1

Japp här kommer en F1 sort som jag provade på för första gången senaste sommar.  
Bilden nedan är nog av vildtomaterna inte av Sweet million som man kunde tro. 


De ska ju ge väldigt många tomater per klase, men hos mig blev det inte så många, fick kanske inte den rätta uppmärksamheten=).


Planterades som dom andra på fönsterbrädet i början av mars för att få växa där i sina bregottaskar med gladpack över. 
 Sen blev de omplanterade i egna små krukor och fick flytta ut till den ljusa glasverandan.
 Planterades om i större krukor upprepade gånger. 
 Tillslut fick de flytta ut i det varma hörnet. 

Så här är mitt betyg:

Söt
Väldigt god.
Små godisbitar
God eftersmak
Ej så stor skörd som väntat.


Ja med detta betyg kommer nog denna tomat igen i min trädgård. När jag läser runt på nätet så ser jag att den ska vara resistent mot bladfläcksjuka samt vissa andra virus och svampsjukdomar. 
Potatisbladmöglet tog mina så det är de inte resistenta mot i alla fall.  


När jag söker runt på nätet för att hitta mer info så försöker jag hitta hur hög plantan blir men det var svårt att hitta information om det. Men jag kommer ihåg den som rätt hög. Jag tjuvade den inte, kanske därför jag fick mindre tomater?
Men den får komma igen till min trädgård.


Lev väl/Gela




2 kommentarer:

Laila sa...

Spännande med dina tomatrecensioner. Idag har jag presenterat årets tomatsådd, undrar om du har någon erfarenhet av mina "nyheter"?
Kram

Susie på Stjärnarve... sa...

Det ser så vansinnigt gott ut, jag måste nog testa med nån enstaka planta i år i alla fall TROTS potatisbladmögelviruset som tydligen finns i luften (?) här!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2