Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 19 februari 2013

Knyta en rya

Att knyta en Rya 





Nu vill jag dela med mig lite om ryaknytande. 
Jag ska villigt erkänna att det inte är lätt att hitta information om var jag kan hitta material till att knyta en riktig ryamatta idag.
 Så jag börjar helt enkelt med hur jag knyter en ryaknut.




Jag har gjort en liten skiss på jur jag för nålen i väven. 



 Min ryamatta knyts med tvåtrådigt Raumagarn vilket är lätt att jobba med enligt mig. Jag har en stor trubbig nål som jag trär de två trådarna i sen sticker jag nålen genom väven som bilden visar. 



Jag tar fingrarna till hjälp och mäter trådens längd, det finns andra sätt att göra det men för mig går detta bra. 
Mina trådar är 3 fingrar långa.


Nu har jag gjort steg 1 och 2 på den ritade teckningen överst i beskrivningen.I bilden ovan är jag inne på steg 3, dra igenom nålen och spänn tråden. så den lilla knuten bildas.
Nu för du tråden under fingrarna, 
 sen över dom och går vidare till steg 1-2 igen,



 Och så är det bara att fortsätta. 



Jag väljer att klippa upp öglorna sist av allt det passar mig,
 men man kan också klippa direkt man gjort knuten. 



Japp det var ryaknuten det.



Ryaknytande fick jag upp ögonen för när jag var i Norge på semester med min kära man. 
Hans föräldrar har knutit många vackra ryamattor. De har knutit dom tillsammans, imponerande. 
Vi kunde ju inte vara sämre maken och jag så vi köpte en ryabotten med tillbehör i Fagernes.
Till en början så knöt vi tillsammans för ca 12 år sedan, sen har ryan legat orörd länge. 
Men nu blev jag inspirerad av de starka färgerna igen. 
Det är faktiskt roligt att knyta sin egna rya. Såhär vintertid är det toppen, värmer gott om bena när man knyter.



 Jag knyter en rya som heter "ILD"  Rauma Ryemönster nr. 106.
Storleken på den är 100 x 180.
 Mönstret är av Frida Holm Knydtzon.



Nu ska jag berätta lite om Ryans historia.

Ryamattan

Jag har hittat många namn på ryan, tex trasrya, slitrya, garnrya, prydnadsrya, golvrya, båtsmansrya, fattigmansfäll, fälltäcke, pigrya, patellrya, linnerya, ryatäcke, sängrya, hävdrya, slarvrya, lapprya, rosrya, glesrya.




Ordet rya tros vara besläktat med ragg (engelska rug) och syftar på den håriga och lurviga sidan på vävnaden. Många förknippar ordet rya med en dekorativ golvmatta med nockor knutna på en färdig botten. Det var populärt med ryaknytning i början av -60 talet.

På anglosaxiskan betydde ordet "ryhae" ett grovt ulltäcke.


Ryans historia

Man har hittat fynd vid arkeologiska utgrävningar att ryatekniken användes redan på två-tre tusen år före Kristus födelse. Vid 1400-1500 talet spred sig ryan till oss i Norden. Då ersatte den djurfällarna i sängen. man använde den så luggen var vänd neråt i bädden.  Man mönstrade sparsamt oftast mönstrade man bara en bit, en bård som veks upp och blev synlig i sängen

Äldsta belägget är inventarium från Biskops-Arnö upprättat 1444 och vidimerat 1467, där 8 ryor finns upptagna. Ryor omtalas även i Vadstena klosterregler.
Lite kuriosa är att det finns uppgifter om en stulen båt i Stockholms stads tänkeböcker 1489-90 visar innehållande en rya. Det visar att ryorna användes redan då som täcken i båtarna.

På 1800 t började dessa ryor ersättas av filtar. 
1584 omtalas en man i Stockholm för att ha sagt att

"Kongen schal icke legre sticke fothen utan  rijan recker"

Kungen ska inte lägga sig i det han inte har med att göra.
Det fanns gott om ryor på de kungliga slotten.





Olika typer av ryor

Båtmansryan

I norska wikipedia hittar jag informationen att de första ryorna använts av människor som levde vid kusten.  Ryorna användes att dra över sig som skydd mot kölden i öppna båtar. Med hjälp av dessa ryor kunde fiskarna hålla sig ganska varma i all slags väder. Ryamattorna av ull klarade sig väldigt bra i fuktigt väder. Det användes då otvättad ull som material vilken höll fukten ute.

En rya kan väga upp till 18 kg och var värd lika mycket som en god mjölkko för länge sen. Det tog upp till ett halvt år att färdigställa en rya från spinning till färdig rya. 
 Ryan var ofta hemvävd och gjord av ren ull. Man använde olika ullkvaliteter till bottnen och till garnet. 

Prydnadsryan

Prydnadsryan användes som en typ av sängöverkast och hade luggen vänd uppåt och hade som uppgift att pryda bädden. Den var ofta mycket färgstarkt mönstrad hade även ofta bildmotiv och kunde också ha dubbelnock dvs. vävd med nockor på båda sidor. 
Prydnadsryan användes ofta som brudtäcke. 

Helrya talar man om om luggen täcker vävnadens hela yta.
Halvrya kallas det om lugg binds enbart för att bilda ett dekorativt mönster på delar av vävnaden, medan resten utgörs av traditionell väv, vanligen tuskaft. 

Under 1930-60 talet var det populärt med trasmattor med inslag av ryeknytning. 



Användningsområde

Ryan användes förmodligen först som ett värmande täcke i bädden men blev senare en dekorativ form av prydnad på bädden, som användes för att imponera på andra med, man skröt över sin textila rikedom. När bruket att lägga mattor kom i mitten och slutet av 1800-t då kröp ryan ner på golvet och började användas som matta. Det är en senare företeelse att man börjat hänga ryamattan som en dekorativ väggprydnad.

Rya är en vävteknik vars popularitet gått i vågor, den har använts i mattor dynor och väggbonader på senaretid.

Tillverkning

Ryorna är vävda i två våder och ofta hopsydda på mitten med nockorna vända i motsatt riktning. Mönsterpassningen blev lite svår att få till och det kan man se på många ryor där mönstret är lite förskjutet. 
Nockorna knyts för hand i vävstolen och kan knytas på flera olika sätt. När en nockrad är knuten så vävs flera inslag av bottenväven innan nästa nockrad börjar knytas. Nockorna kan klippas upp eller vara oklippta med öglor. Man kan knyta nockor som är glesa och långa eller föra väldigt täta och korta nockor som då kallas för flossa. 
Under 60-70-t var det mycket populärt att knyta rya på en färdig botten. Nu på 2000-t är det inte många som knyter rya längre.

(Hmm. tror jag är lite gammalmodig=))




 Ryans egenskaper


Ryan har många bra egenskaper och användningsområden. Den är estetisk och ljudabsorberande och värmande. 
Men ryan har också ett rykte om sig att vara ohygienisk, dammsamlande och allergiframkallande, det har bidragit till att efterfrågan har avtagit. 

Ryagarn

Ryaullen från ryafårets långa, vågiga och glansiga ull blir ett garn med glans och styrka. 

Ryaullen här i Sverige var på väg att försvinna helt intill dess att insatser runt början av 1900 t av Axel Nilsson och Emma Zorn att rädda de ryafår (dalapälsfår) som fanns kvar i Dalarna. Utan denna insats så skulle förmodligen ryafåret ha utrotats.

Ryan idag

1998 var en utställning på Liljevalchs "Slöjden är här!Slöjden är härlig!" 
I och med detta så upptäcktes att garnena som fanns att tillgå i handeln hade kraftigt försämrats i kvalitén.  Och för att kunna väcka mer intresse för tillverkning av ryorna har nu ett maskinspunnet ryagarn tagits fram genom Wålstedts textilverkstad i Dala Floda.





Hur hittar jag då material till en Rya idag?????
Jag lovar det är inte lätt!!!
Garn hittar man kanske men ryabottnar är det värre med. 

Men här finns några länkar där du kan få hjälp:

Ryabotten hittar du här:

Vuorelma
Taito Pirkanmaa

Om ni vet andra ställen så hör av er!

Ryagarn hittar du här:

Rauma ryegarn
Wålstedts Textilverkstad AB.

Hela ryakitt hittar du här:

Taito Pirkanmaa
Vuorelma

Här hittar du ett Svenskt företag som kan förmedla Rya Kit!

Marie-Anne Hagge Alvfors
Warp & Weft AB
08-646 84 40
Midsommarvägen 10 B, 126 35 Hägersten, Sweden

Här har jag hittat informationen jag skrivit om.
Gokstad Kystlag
Slöjdmagasinet
Ryaull
Wålstedts textilverkstad AB


Ha en fin kväll/Gela

11 kommentarer:

Benita sa...

Härliga färger i din rya. I min ungdom vävde jag en ryakudde, alltså jag vävde botten och samtidigt knöt knutarna.

Bettina Bäck sa...

Å, det var en rya! Tänkte nästan att det där var en för lätt gissning.
Du är så duktig på att hantverka och sy. Kul att du bjussade på mycket info också. :-)

Vardag och flärd sa...

Tack för all fin ryainformation! Jag har knutit rya för så där 100 år sen men så blev det omodernt och jag slutade. Men det är roligt!
Ha det fint!
Kram Eva

Ann-Mari sa...

Jahapp, Gela...nu är jag frestad på att göra en rya...och när skall jag ha tid till det? ;-)
Väldigt, väldigt intressant läsning!
Kram
Ann-Mari

Borgmästaren sa...

Gud vilken inspirerande läsning. Ambitiöst inlägg!

x-handarbete-pyssel sa...

Oj! Det var inget dåligt inlägg det!
Kul att läsa historia mm.
Och toppen att få så mycket hjälp och information om man får lust att prova!
Din rya blir ju hur tjusig som helst!

Anonym sa...

http://www.margaretha.se/butik/default.asp?pf_id=SE-206458&utm_source=BizWizard&utm_medium=Nyhetsbrev&utm_campaign=2013_v30_am

Hittade den här på rea och gogglade hur knyter man rya och hamnade på din blogg :)

Anonym sa...

Tack för info, jag vill knyta en rya men med vill ha ett eget mönster, som jag på något vis måste "översätta" till ryabotten. Har du någon aning om hur man gör det eller var jag kan få hjälp?

Gela sa...

Hej, anonym, tyvärr vet jag inte hur du ska göra då. Har inte gjort eget mönster någon gång, men skulle vara roligt att prova. Lycka till/Gela

Anonym sa...

Jag ska börja väva en trasrya efter eget mönster. Jag tror f.ö. att Gunnebo också säljer ryakit och ar flera mönsteremaysid

Livet på Norrgården sa...

Det är ju inte klokt!!! Googlade på hur att göra en rya och vad kom upp som nummer tre!? Käraste Du!!! Har velat göra en rya länge och nu tänker jag göra slag i saken. Massor med kramar till Dig! Och tack för ryatipsen!!!! <3

Elegant Rose - Diagonal Resize 2