Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

torsdag 21 mars 2013

Billiga planteringsskyltar att göra själv.

Nu har jag minsann provat olika sätt att göra planteringsskyltar.
 Har försökt många varianter under åren.

 Den tomma fröpåsen i såraden eller sålådan brukar sluta med att påsen flyger bort eller åtminstone tappas bort. 

Skriva på smörlock som jag klippt hmmm ej helt säkert på att det är hållbart har vissa skyltar som lyser blanka idag...

Skriva på brädbitar ja men texten flyter ut och blir lätt oläslig med mina pennor. 

Men nåt som jag provat på tidigare och som jag vet fungerar är att skriva med CD märk penna på metall persienner som jag klippt till. 


Jag fick ett bra tips på skylt och det är trästickor som man använder när man tänder i öppna spisen. De håller ca 1 år sen ruttnar delen som är i jorden. Och skriv med märkpenna annars försvinner texten. 


Jahapp såhär gör jag jag har turen att äga en hel del gamla persienner som jag klipper till, för dom som inte äger sådana finns det säkert att få tag på på loppis. 


Jag köper märkpennor billigt någonstans. Står vilka som håller till CD märkning, eller fråga personalen på plats. 

Jag klipper till persiennerna så de blir passande storlek.  sen är det att torka av dom med vanligt papper och skriva ner vad du odlar. 

Vips så är du klar!!!


Nu till lite bevis=)

Skylten nedan har stått ute i rabatten i stekande sol, vindpinad, regnig och den ser som ny ut fortfarande. 

Bra va???

Skylten under är en tändpinne (köppt på B-tema) texten är skriven med märkpenna. Den har hållit men när isen släpper så kommer delen som har varit under jord att ha ruttnat. Så den blir kortare detta år.

Jag gjorde ett försök att skriva med blyerts. 
Skylten under är en av skyltarna som även den varit ute på samma ställe som persiennskylten i likandana vilkor. Det här var en av dom bättre jag hittade utlämnad på plats idag, här syns texten men på de flesta skyltarna kan man inte läsa vad som står mera.

Så lär er av mig skriv inte med blyerts!!! Det håller inte.


Nu ännu en träskylt som är gjord själv den är tillsågad av spillvirke, lackad en gång sen skriven på med märkpenna och sen lackad ytterligare en gång. 
Såna försöker jag lägga ut bland mina perenner hoppas dom håller en stund i alla fall. 

Men det ser nog fasligt trist ut för att ha varit vårdagjämning här hos mig, snöstorm och drivis....


Men skyltar kan man göra här inne. 
Lycka till/Gela

6 kommentarer:

Gunnel sa...

Det var ett bra tips, med persiennerna. texten på mina träpinnar försvann i blötan förra året. Kunde inte spara plantor att ta frö av i år eftersom jag inte visste vilka de olika sorterna var.

Ann-Sofie sa...

Jättebra tips. Tack!

Mycket annat & lite betong sa...

Det där med märkning är svårt.
Vilka bra tips! Tack för dem!

Hälsningar Agneta

Viola_T sa...

Men vad är CD-penna undrar novisen? Är den ljus- och fuktsäker?

Anonym sa...

Heisann,- det var et bra tips! Jeg pleier å klippe strimler av iskrembokser, og skriver på dem med vannfast sprittusj. De holder bra. Hos meg er det også vinter, 12 kalde grader imorges, men sola tar godt midt på dagen. Lyden av takdrypp er såååå oppkvikkende! Det hjelper litt å kjøpe fine hagetidsskrifter. Jeg kaller dem antidepressiva :-).
Imorgen drar vi til stugan på fjellet, barn og barnebarn kommer i tur og orden. Det blir bra, og jeg har bestemt at det er vår når vi kommer hjem 2. dag påske. God påske, Ingela!Kram fra Bergljot

Jenny sa...

Bra påminnelse, måste börja plantera vissa grejer inför våren! Tänkte köpa ett växthus i år.

Elegant Rose - Diagonal Resize 2