Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 9 april 2013

Göra en höns sadel.

Vad passar bättre en syföreningstisdag än att göra en hönssadel??? 

Nu är det säkert många som undrar, vad är en hönssadel???

 Men om ni tittar på bilden nedan så ser ni, jag har min stackars Agda höna som tuppen bara äääälskar och han ääääälskar henne så mycket så hon har inte en fjäder bak på ryggen. Så var det redan när jag köpte dom för några veckor sen. 
Tänkte att det kanske växer ut fjädrar som det snabbt gör på duvorna men inte här inte!!!


Så efter lite googlande så fann jag hönssadeln. 
Och jag brukar ju inte vara rädd för att prova göra nya saker så härmed blev det en hönssadel tillverkad idag=).  Jag hittade ursprungsmönstret HÄR och efter lite översättande av måttenheter och så så var det att skrida till verket.
Min blev inte riktigt lika den som jag tog mall av men skall sy några till för att få dom att passa just mina hönor. 


Ritade snabbt upp måtten i ett block,


Klippte ut mönstret i pappkartong.


Ritade av det på makens gamla byxben använde mig av de redan befintliga sömmarna.


Sen svängde jag tyget upp och ner och sydde ihop det på avigsidan. Rundade även upp sadeln lite i nedredel. Sen efter att ha sytt på avigsidan så hade jag lämnat ett litet hål så jag kunde vända tyget rätt igen. 
Till sist hittade jag ett gummiband som jag sydde överst det som ska hålla sadeln på plats genom att fästa den  kring vingarna.


Snabbt sy i en knapp och vips så var hönssadeln klar. 
Om det går bra skall jag senare skriva ihop en lite bättre beskrivning. Den var lätt att göra. 
Skall nu bara se att den fungerar bra också.


Så jag återkommer när jag vet hur det gick i praktiken.


Även den andra hönan börjar bli lite kal där bak kanske dax för en sadel även för henne?!


Japp det var mitt bidrag till syföreningstisdagen här hittar ni fler bidrag.
Ha en fin fin kväll/Gela

5 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Hade det varit den 1 April så hade jag trott att det var ett Aprilskämt! Men stackars höna, det kan vara hårt att bli älskad på det sättet! Då hade Cornelis rätt i visan då!/ Kram Titti

Johnna G sa...

Vacker tupp det där! :-)

Bettina Bäck sa...

Det var det sötaste! En hönsväst. :-) Skulle hon inte ha något slags emblem på ryggen också, typ MC Agda?

Vardag och flärd sa...

Du är rolig! Jag hade aldrig kommit på idén - men det är ju perfekt mot hårda älskare!
Ha det fint!
Kram Eva

Eva sa...

Vilken häftig höna det blev av henne! Så söt;)
Gillar idéen ovan om "MC Agda" också! Du kan nog utveckla det där hur långt som helst! :D

Elegant Rose - Diagonal Resize 2