Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

måndag 8 april 2013

Jakobstads TURF

Nu blir det lite Jakobstads turf här på bloggen.
 För alla som undrar vad TURF är så kan ni hitta mer info
här och här.


Jag har sån tur att vi har två zoner utanför vårt "sommarställe" Och vad mera tur är,
 så var det massor av is och sol när vi var där senast. 
Såklart vi passade på att ta zonen som ligger ute i vattnet i normala fall. 
Nu tar man ju sig dit torrskodd=). 
Men sen till sommarn lär man nog få simma ut. 
VEM är du som känner till Fäboda så bra så du kan lägga en zon här????
Fina zoner!!!


Sen har vi denna zon inne i Jakobstad den skulle behöva flyttas lite för den ligger mitt i ett husbygge.
 När huset är klart lär man inte kunna ta zonen utan att gå in i huset. Men det finns en park direkt vid sidan om denna zon där det ypperligt skulle passa att lägga en zon!!


Här är det vackert på sommaren, mitt i stan vid skolparken.
 För alla trädgårdsintresserade,
 den parken är väl värd ett besök! 
Annars är det många artistuppträdanden här på scenen sommartid. Nu var det lite kallt...
Men zonen ligger strax bakom scenen så det blev ett besök där ändå. 


För den intresserade finns lite fakta om Jakobstad här.
 Skata Fun Park såg inte så rolig ut såhär mitt i vintern.
 Men själva Skata är ett område i centrum av staden som består av gamla hus. 
Väl värt ett besök. 


Jaro ett fotbollslag dom hejade man på när man var ung.
 Nostalgisk zon lite svårtagen men det går. 


Här är det nostalgi på hög nivå.
 Pedersöre kyrka här vigdes min man och jag, 
lika vacker kyrka i vinterskrud som i sommarskrud.
 Men fattiggubben var borta???!!!!


Ännu för den trädgårdsintresserade, 
lär vara värt ett besök!!! 
Jag har själv inte varit inne där men det lär vara en intressant trädgård. 


En vy från min barndomsstad.


Vi fick många frågande blickar när vi klättrade över snövallar och andra konstiga ställen i nejden. 
Tokiga svenskar som inte visste var man skulle gå...sen stod de där och stirrade dumt på sin telefon.....


Men zonerna har vi,
 nu Jeppisbor upp till bevis
skall vi få behålla zonerna månaden ut????

Turfa lungt/Alfaturfen/Gela

1 kommentar:

Hantverkarglädje sa...

Ja du, fråga inget av mig om zoner men en sak tillägger jag gärna. Du skrev om skolträdgården som är sevärd och även Aspegrens trädgård och båda är de alldeles sevärda. Dessutom har vi Sunds trädgård och även Blomqvists i Lepplax som även är mycket intressanta där man även kan köpa växter. Blomqvist i Lepplax har ju skrivit böckerna Våra fruktsorter och Trädgårdens bär som är kända vida omkring. Att besöka dessa ställen är nog ett måste för mig varje vår, om alldrig för att alltid köpa något men detta att få njuta och inspireras.
Ha en bra dag du.

Elegant Rose - Diagonal Resize 2