Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

lördag 11 juni 2016

Modelljärnvägens Hus Och Söderby Trädgård

Idag tog kära maken med oss på en intressant utflykt, 
allt vi fick veta var att vi skulle någonstans norr om Uppsala.
 Gäller att ha förtröstan. 



Jag tog stickningen med, tänkte ifall det blir hutlöst tråkigt....

När vi körde förbi Uppsala med alla vackra vyer mot Östhammar väg 288...då började jag undra vart vi var på väg. 
Vi körde till Söderby utanför Alunda.
Vägarna blev mindre och mindre.. 
till slut dök det upp skyltar med Modelljärnvägens hus...
Ja det passade ju för min make tänkte jag ja kanske sonen också...

Vi klev ur bilen, 

jag närmade mig med tillförsikt...maken försökte försynt säga att det finns en visningsträdgård också....



Vi klev in. 



Även om jag inte är så där extra förtjust i tåg blir jag imponerad.  
Massor av miniatyr tåg. 
Jag blev helt överväldigad, 
den detaljrikedom som finns i landskapen kring tågen är otroliga.



Landskapen har många nivåer av spår, 
tågen kör ut och in i tunnlar. 


Är sååå imponerad. 

Jag vet ju inte så mycket om själva tågen men det jag vet är att det är fint och roligt.


 Till och med jag skruvade på lite knappar för att få tågen att röra sig. 
 Man slutar aldrig att förvånas, ser hela tiden nya detaljer.


Det bästa är nog att man får köra tågen själv, 
vrida på knapparna och få dom att röra sig. 
Bli lite orolig över att de ska krocka...


För barnen är det ett himmelrike, så intressant.
 Och tänk att kunna köra tågen själva på sina små spår,
 de försvinner i tunnlarna och man får tänka till,
 vilket är just mitt tåg som jag kör. 


Ägarna till dessa fina tåg är nog lite dramatiskt lagda, 
olyckor med bärgnings bil, 
ambulans med blåljus och annat smått och gott gör lite extra krydda till utställningen. 


Som den trädgårds nörd jag är så gillar jag lite extra dessa dröm växthus som var så vackert arrangerade. 


Här sitter en av ägarna och rattar sin modelljärnväg. 
Vilka trevliga människor de var!


Finns miljöer för alla smaker. 
För ett år sen invigdes en ny anläggning som kallades 
med spår av Uppland 
där ägarna tolkade Uppland i mitten av 1900 talet. 




Det jag gillade allra mest var nog ett tittskåp som visade oss hur det gick till vid 
Festvalla gruvfält .



 Och alla detaljer...ja ni ser ju lite av allt i bilderna. 


Sååå faschinerande!!


 Jag tittade tittade och slutade inte att bli faschinerad...


Teglet, de trasiga fönsterrutorna...


Bilderna som man kunde tolka in så mycket känsla i.


 Man kunde riktigt föreställa sig hur det var om man bara har minsta gnutta fantasi. 


 Vissa hus gjorde en riktigt nostalgisk..


Detaljer..


Vilket jobb...


 Jag skulle också falla för mindre...


 Ja sist men inte minst måste jag rekommendera detta ställe till er alla som har lite intresse av 
modeller,
 järnvägar, 
miljöer,
 leklusta, 
och trädgård. 


 Gör ett besök, värt varenda mil och krona.


 Jag låter bilderna tala för sig själv.


 Vilopaus..


Litet hus, 
vid ett senare tillfälle tar jag er med till trädgården men blir ett alldeles för långt inlägg om jag tar det nu. 

Ni hittar mer om resväg, och öppettider



Nästa gång tar jag er med ut i trädgården. 
Gör ett besök! 
Rekommenderas starkt!!
/Gela

1 kommentar:

Meta sa...

Haha en till vars man är intresserad av tåg ser jag.Jag får ofta hamna på sådana ställen en del är kul andra är lite så där. Håller med dig om att det är ett mycket fint och sevärt resmål. Har varit där både förr och nu. blir säkert fler besök.
Ha nu en fin början på veckan
Kram Meta

Elegant Rose - Diagonal Resize 2