Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 11 oktober 2016

Nötstek och rostade tomater med philadelphia LCHF och inte

Denna kombo blev en fin fin lördag middag.
 Har ju ett väldigt överskott av tomater just nu så det gäller att vara uppfinningsrik. 
Tomaterna har jag gjort tidigare så det receptet hittar ni här. 


Det här behöver du:
1 kg nötstek fransyska
3 palsternackor
3 morötter
3 gula lökar
1 msk salt
0,5 l vatten
svartpeppar
Grädde 
Soya

Gör såhär:

* Ta fram en gryta, jag använde mig av en gjutjärnsgryta. Låt smör smälta i grytans botten stek steken på alla sidor
* Skär grönsakerna i rätt stora bitar och lägg bredvid steken i grytan.
*Salta och peppra och häll i vattnet.
* Låt steken småkoka i grytan några timmar på svag värme. 
* Vänd på steken ibland.
* När den är klar så tar du upp den och låter den dra i folie minst 30 minuter innan du skär upp den. 


 Såsen gör du såhär:

*Sila av grönsakerna som kokat med steken.
* Spara en del som buljong till kommande behov, går bra att frysa ner. Jag gör buljong av 2/3 av skyn och använder resten till sås. 
*Koka ner såsen du har till hälften, häll i några dl grädde, lite soya ev peppar, smaka av tills du är nöjd. 
* Låt såsen sjuda en stund.


 Nu har jag ett överflöd av tomater så gäller att vara uppfinningsrik.
 Detta passar ypperligt med steken. 


  tar ca 45 min i ugn så förbered i tid. 


 Icke LCHF varianten serverades med kokt potatis.


 Och LCHF varianten serverades med bara tomater och philadelphia samt lite kokta ärtor.


Smaklig måltid/Gela

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei Gela!Å, jeg skulle ønske jeg kunne sittet ved det bordet ditt! Det ser så koselig ut, og jeg synes nesten jeg kan kjenne duften av den gode maten din! Tomat med philadephia skal jeg garantert prøve. Tenkte å by på bakte poteter med mange slags tilbehør i helgen. Tomatretten din kan bli veldig bra i den sammenhengen :-)! Jeg har fortsatt tre tomatplanter ute ved sørveggen. Dekker dem med et gammelt laken hver kveld, som om det var en liten unge. Frost nesten hver natt nå, men jeg kan fortsatt høste av dem. Ha trivelige dager! Kram fra Bergljot.

Elegant Rose - Diagonal Resize 2