Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

lördag 17 oktober 2009

Att gå från detta till ngt annat


VÅr husresa började för många år sedan. Vi ritade till en våning på vårt befintliga hus. Både min man och jag tycker om hus som är byggda kring sekelskiftet 1900 med snickarglädje.
De första skisserna vi gjorde är rätt roliga att titta på idag. Visst blev det snickarglädje men renodlat sekelskifte blev det nog inne. Vi anlitade en arkitekt som kunde detta med gamla hus. Hon fick våra tankar att renodlas betydligt. Och vi lärde oss mycket om hus av henne. efter en tid gick vi till en annan arkitekt som hjälpte oss med slutritningarna. Nu blev det som vi ville ha det. Äntligen hade vi nått fram.
Vi hade gått från att behålla 30- tals fönstren till att byta ut dom helt mot äldre. Inser idag hur viktigt det är med fönster för att det ej skall bli fel.
Och vi vurmar helt klart för gamla munblåsta glas. Har vid detta laget säkert kittat i fler än 500 fönster.
Man lär sig man lär sig.
Det blir massor av fönster med både ett torn och en glasveranda och är man envis och vill ha det munblåst så är man. Maken skär glas och jag gör resten. Man ska inse sina begränsningar.
Men var var jag förvirrade bort mig i fönster.
Vi tog in offerter från olika byggare I dagens läge har vi lärt oss att om det låter för bra för att vara sant så är det förmodligen det också. Hade en bra kille som grävde och dränerade kan rekommendera honom när som.
Hade även en bra firma som murade upp grunden och gjöt kan även rekommendera dom när som.
Allt virke inhandlades från en speciell såg. Som kan detta med bra virke. Lister panel råspont golv takspont. Joo vi var nog bra kunder. Vi har varit väldigt nöjda.

Sen var det dom som skulle bygga huset. Där blir det en STOOOOR varning. Vi blev tvugna att göra väldigt mycket själva betydligt mer än tänkt. Och det har verkligen varit en resa värt namnet. Väldigt lärorik.

Men snart tror jag vi börjar bli klara. När man du blir det med ett eget hus.
Förutom allt invändigt som är kvar att göra samt lite panel ute....

Inga kommentarer:

Elegant Rose - Diagonal Resize 2