Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

lördag 12 februari 2011

Rosen Flammentanz (´Korflata`)

Flammentanz var en av de första rosorna som jag köppte till vår trädgård. Men det var först när jag planterade om den för 2 år sen som den började växa på riktigt





Rosen tykte om den nya platsen längs källarväggen, där jag även planterat mina kiwi och druvor. Rosen köpptes säkert för många år sen på Bauhaus i samband med byggprylar..




Men det är först nu den börjar ge valuta för pengarna, nu växer den däremot så det knakar. Ser denna vinter att den ej tappat sina blad som de andra rosorna. Kanske det har att göra med att den trängs med byggställningar?!




Vi får se hur det blir till våren.




Nu lite fakta som jag tagit från Lars-Åke gustavssons bok om rabattrosor och klätterrosor.

Flammentanz (`Korflata´)
Den härdigaste rödblommiga klätterrosen, ibland placerad i Rubiginosa-Gruppen.



Zon 6Växtsätt mycket kraftigt och tätt, med bågböjda grenar om den växer utan stöd. Uppbunden blir den ofta 4-5m hög i de varmaste delarna av landet.

Medelstora till stora taggar nedåtriktade eller böjda.





Bladen är gröna, matta eller svagt glänsande och något läderartade. Småblad stora till mycket stora.




Blommorna är stora, fyllda och löst formade. Först högbyggda, senare skålformade och slutligen flata eller svagt välvda. Klasar mångblommiga, utbredda och täta.
Färgen på blomman är lysande karminröd, med sammetslyster. Ståndare delvis exponerade;knappar guldgula.
Svag doft.
Ofta talrika nypon.
Blommar rikligt från slutet av juni till slutet av juli.






Rosen Flammentanz angrips sällan av skadesvampar. Härdig, skuggtålig och lättodlad. Mycket användbar och särskilt attraktiv vid väggar, murar, plank, pergolor, portaler, längs staket och när den växer naturligt, utan stöd.





Hos mig tycker bladlössen om denna ros men vilken ros gillar ej de?!
Lite annat bra att veta om denna ros är att den blommar på fjolårsskotten. Så fryser den ner så blir det ingen blomning.
Växer snabbt på höjden och brädden där den trivs.
Tänk på att ej klippa bort blomningen när du beskär den.




Lycka till med er ros/Gela

11 kommentarer:

Furulunden sa...

De gjør seg virkelig flott mot hvit vegg:)

Puumuli sa...

Åh, så härlig rosen är! Hos oss är det så kallt på vintrarna att Flammentanz inte är härdig, tyvärr...

Kram
Sari från Puumuli

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

jeg også synes det er en flott rose. Hos oss vokser den i en død tuja sammen med en hvit kaprifol. De kler hverandre godt ;:OD)

AnnA sa...

Hej Gela!
En fantastisk ros, som enligt grannarna funnits vid vårt hus sedan huset byggdes på 60-talet.
Jag föryngringsbeskär den då och då, och den blommar såå rikligt, och har aldrig varit sjukm hos mig.
Ha en fortsatt skön helg!
hälsn
AnnA

Margot sa...

Så vacker rosen är mot den vita väggen! Kul att du hittat en plats för den där den trivs!
Ha en mysig lördagkväll!
Kram

Lena/isklockan sa...

Den rosen har jag tänkt skaffa nån gång :-)) Så det var jätte kul att läsa och titta på ditt inlägg om den. Vad kul att den satte fart när du planterade om den. Otroligt läcker. Dessa ohyra är allt tråkigt. Jag hade löss på min än så länge lilla honungsros i somras och tänkte på hur man gör för att få bort dem om rosen är en jätte stor ros. Vilket jobb....

Kram

Suss o Kai sa...

Det är så jätte snyggt med röda rosor mot en vitputsad vägg, så jätte snyggt Kram Suss

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Hej Gela!
Kul att få se så fina bilder på flammentanzen. Vi har också en men den är inte ens i närheten. Har flyttat den flera gånger och samtidigt klippt ned den ordentligt så det är väl därför... Hoppas den klarar vintern så jag får njuta av lika vacker blomning. :)
Ha en fin helg!
Kram,
Anna-Karin

Pite ByggnadsvårdsErica sa...

Det är verkligen något visst med rosor! Så otroligt vackra att de nästa känns overkliga. Jag har mina funderingar på att plantera klätterrosor invid butiken, men vi får se hur det blir :-)

Ha en trevlig helg!

Varma hälsningar Erica Pite Byggnadsvård

Inger sa...

En tacksam ros:)
Ha det gott!

Kollobarnet sa...

Å den är så fin min blommar galet varje år trots att jag försöker hålla den kort i rocken (väldigt bestämt faktiskt) I år kommer den att konkurera med en New Dawn för jag kan inte bestämma mig om vilken färg jag vill ha mot huset... vi får se vad det blir av det.

Elegant Rose - Diagonal Resize 2