Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

torsdag 15 december 2011

Egna inlagda rödbetor.

Inlagda rödbetor.

Egna inlagda rödbetor är ej så svårt att göra som man kan tro.
Sedan blir det en helt annan klass på smaken, samtidigt som du vet vad du äter.
Härligt om du odlat dom själv men inte dumt att köpa heller.
Du kan förvara  de färdiga burkarna i kylen eller jordkällaren om du har en sådan.

Så här gör du:
* Nyskördade rödbetor borstas försiktigt av, var rädd om skal och rötter.
* Om du skadar skalet så sipprar saften ut och rödbetan kan få dålig färg efter kokningen även smaken kan försämras.
* Jag lämnar kvar en bit av blasten som får koka med, som ni ser på den nedre bilden.


* Vattnet skall knappt täcka rödbetorna när de kokas.
* De kokas tills de är nästan mjuka, du kan använda en gaffel och känna efter. Olika tid beroende på storlek av rödbetan. ( ca 1/2 timme, drygt)
* När de är klara spola dom i kallt vatten.
* Skalet lossnar väldigt lätt genom att du kramar om rödbetan med handen då slinker skalet av.
* När du skalat dina rödbetor skär du dom i bitar eller skivor beroende på hur du vill äta dom.

Undertiden de kokar gör du lagen:

5 dl vatten
1,5 dl ättiksprit
1.5 dl socker
7 kryddnejlikor

Detta blandas om i en kastrull och kokas upp.
Du kan blanda i 1 tsk natriumbensoat när det kokat klart. Skall ej kokas med!!

Du kan även skära lite pepparrot och lägga ner i burken. Ger både lite smak och ökar hållbarheten.

* De skivade rödbetorna lägger du tillsammans med pepparroten i en väl rengjord glasburk, sen häller du den varma lagen på.
* Förslut glasburkarna medans lagen är varm.
Jag brukar hetta upp mina rengjorda glas i ugnen innan jag häller på rödbetor och lag.

* Låt svalna med locket tillslutet.
Dagen därpå är de klara.
Kan förvaras kallt en längre tid.

Här kan du läsa mer om hur du odlar dom själv.

Ät och njut/Gela

3 kommentarer:

mon-jardin-en-ik sa...

Säger bara: Mums.
Anje

Annika Christensen sa...

Hej
Jag åt upp alla våra så jag han inte lägga in några men nästa år kanske det räcker till några inläggningar.
Ha en skön kväll

Johnna G sa...

Tjusiga bilder! Jag fick inte så bra skörd av rödbetor detta år utan allt gick åt...

Elegant Rose - Diagonal Resize 2