Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

lördag 21 april 2012

Anlägga köksträdgård

Nu ska jag visa er hur jag anlägger min köksträdgård.
Det hela börjar oftast som en skiss på papper,
 är inte så viktigt hur den ser ut bara du får ner det du tänker till pappers. Behöver inte vara fina ritningar men är bra att ha en ritning och några kopior av den när du skall planera vilka frön du ska så.
När jag gör något har jag ofta bilden klar i huvudet hur jag vill ha det att se ut, då brukar jag försöka rita ner det,
 ofta blir det några skisser innan jag är nöjd, sen klurar jag på skisserna en stund går runt på platsen där den skall förverkligas för att se att den verkligen går att genomföra i praktiken.

Lägger ofta ut pinnar som markerar hur det kommer att se ut eller band eller vattenslang ja det jag har tillgängligt hemma.
Finns det snö så trampar jag ut stigarna i snön för att se hur det kommer att se ut.
Sen är det till att fundera vad jag har för material tillgängligt hemma. Jag gillar ju återanvändning så i detta fall blir det gamla fasadbrädor som i dubbla lager blir lagom höga upphöjda bäddar
(ca 40 cm).
Äppelträdet som står i mitten mår inte så bra har tyvärr drabbats av kräfta men beskar det rätt hårt för att kunna vistas och göra köksträdgård under äppelträdet.

Så här som på bilden ovan gör jag skisser på plats för att se hur det kommer att se ut. Gamla fönsterbågar och pinnar kommer väl till pass då.
Och ja det gick att göra som jag ritat och mätt ut på skissen.
Sakta växer den nya köksträdgården fram, först med ett lager fasadbrädor som skruvas fast med trekantslist i hörnen. Jag använder mig av skruv för att det går lätt att byta brädor om de är fastskruvade. Personligen tycker jag det är lättare att byta skruvade brädor än spikade. Jag lägger även den målade ytan innåt, tycker det blir estetiskt finare då samt att jag inbillar mig att bäddarna håller längre.
Brädorna är inte tryckinpregnerade.
Ja, det skulle bli ännu bättre om jag målade utsidorna men jag lovar där tröt orken! Så bäddarna förblev omålade. Annars vore inte slamfärg eller linoljefärg så dumt eller varför inte järnvitrol men de här gamla brädorna har ju redan patina.
 Och vilket bra virke tätvuxet och kådrikt..
När jag nu fått ihop mina bäddar så då är det dax att ta de gamla jordsäckarna som jag sparat vända på dom så att den svarta sidan kommer utåt.
Stansar fast dom på insidorna av bäddarna, som ni ser på bilden över.
Sen är det dax för dom gamla pizzakartongerna att läggas ut i botten samt tidningar i ett heltäckande lager över den gamla gräsmattan.

Sen tar jag vad som finns tillgängligt i trädgården och fyller i bäddarna.
Här är det gamla häckkaraganrötter som fyller upp bädden från botten. Löv, gamla växtdelar ja allt du får tag i går bra.

Däremot skulle jag inte lägga i kvickrot och knölklocka och annat svårt ogräs. Det lägger jag istället i en gammal jordsäck där det får stå några år och sen blir det fin jord av det. Det lagret blir ca. 20 cm tjockt, sen lägger jag på vanlig matjord och då var bädden färdig!
Så här ser det ut innan jag planterat något i mina nya bäddar. Jorden är tagen ur gamla perennrabatten som skulle flyttas. Om jag inte skall flytta någon rabatt köper jag billig jord och fyller på med det samt ko på påse. 
Ser nu på våren att det växer många smålökar i trädgårdslandet men det gör inte mig något.
Nu är det bara till att plantera julrosorna sparades kring äppelträdet de trivs så bra där så har inte hjärta att flytta dom.

Det är väl då det blir en potager grönsaker och blommor tillsammans=)
Här ligger dom nya bäddarna i startgroparna inför planteringen. Sallad drivs upp inne likaså löken som skall ner i bäddarna. Morötter, rödbetor och palsternackor sås direkt. Likaså havreroten och svartroten.

Här börjar det hända saker, några av er funderar kanske:
 men rötterna då som hon stoppade i.
 Det växte bra i landen med rötter i botten och de förmultnar ju så småningom.
Äppelträdet gillade inte den hårda behandlingen så fick väldigt lite äpplen men det brukar ej ge stora skördar varje år ändå.

Här är den förgrodda salladen planterad likaså lökarna. Rödbetsfröna är också planterade kring kanterna på bäddarna samt luktärterna som skall klättra upp i äppelträdets grenar.
Här några veckor senare visar salladen upp sig från sin bästa sida.  Gott är det med HÄR odlad sallad.
Gillar att förodla salladen så jag kan sätta ut plantor med rätt mellanrum så de riktigt får breda ut sig och bli stora och fina. Då går det även mindre frön när man ej behöver gallra.
Löken växte inte till sig så bra tyvärr men brukar bli så när jag odlar lök,men året därpå blommar den vackert så har faktiskt låtit den stå kvar för att ge blom detta år.
Få se hur det blir.
I bilden ovan börjar även rödbetorna som är av sorten Bulls Blood visa färg.  Jag tycker att de röda bladen är så vackra. När jag odlar på detta sätt så kan jag skörda mycket på liten yta. Först ut är salladen sen kommer rödbetorna och förhoppningsvis löken när salladen är skördad.

Sen när salladen skördas ger det mer plats åt rödbetorna att växa till sig på senhösten.
Men lite tomt ser det nog ut efter att salladen är bortskördad. Då är det bra att ha förodlat lite nya salladsplantor att plantera där de gamla skördats.  Eller varför inte sätta några sommarblommor för att liva upp hösten lite.

Jag tar tagetesen ur korgarna som jag har njutit av under sommaren. De passar bra här för att ge lite mera färg åt höstträdgården.

Ser lite tomt ut såhär i september med blommor.
Skall ge mer kärlek till luktärterna så de ger mera blomning när de klättrar upp i äppelträdet.
Men detta år kanske det blir nåt annat som klättrar i trädet kanske gurkor eller bönor vi får se.
Så här gör jag min köksträdgård, blir inte speciellt dyrt och återanvänder mycket gillar lite mera udda former tycker om att bygga inte bara rektangulära bäddar det är lätt att göra annat med.
Då får köksträdgården liv även vinter tid när snön ligger över den och konturerna kommer fram.
För den observante så står det 2012 på alla kort det skall självklart vara 2011!!
Lycka till med ert odlande, ta vara på det ni har och gör det bästa av det.
/Gela

11 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Du är otrolig! Vilket arbete och vilken frenesi och energi.
Jag är mäkta imponerad och tackar för god inspiration. Önskar att jag hade ännu mera tid i vår trädgård än vad jag har, men få jobba långsiktigt istället.

Lycka till med allt odlandet!

Karin ger odlingskram

Johnna G sa...

Säg bara till om du har en massa tid över, du behövs här i trädgården med all din energi! ;-) Skämt och sido, du hade verkligen en prunkande köksträdgård förra året. Härligt och så gott med egna grönsaker! Tummen upp!

carinaon sa...

Wow,vilken fantastisk köksträdgård! Jag är precis på väg att anlägga en, men den blir inte lika stor och fantasirik som din. Tack för inspirationen!
Carina

Maria at inredningsvis sa...

SÅÅÅ fina bilder:) Jag undrar om du har facebook eller twitter att följa med???
Vill du ha lantlig inspiration samt delta i en tävling kan du kolla in min blogg:)
Ha en kanonhelg

LOVE Maria på inredningsvis

Malin sa...

Ett sådant underbart inlägg!
Jag är så svag för massor med bilder , pedagogiska upplägg och fakta, erfarenheter och fina grödor - precis som detta. Tack, tack, tack för att du delar med dig.
Skrev jag tack förresten?

Vardag och flärd sa...

Oj, vilket inlägg fullspäckat med bra information och vägledning! Du är fantastisk!
Kram Eva

Jo sa...

Vilket inspirerande inlägg! Vi är på gång med att starta upp vår grönsaksodling i år och dina bilder gör att det lockar ännu mer!

När förodlade du dina salladsplantor? Jag tänkte också förså, men är osäker på NÄR det ska göras... (Vi bor i zon 4)

ulla laiho sa...

Intressant att få se "arbetet bakom" - det är en hel del som ska ske, innan man kan se grödan. Du är så duktig!

Gela sa...

Tack alla ni som skrivit kommentar de värmer, kram/Gela

Trädgårds/Hage-intresserad sa...

Gud så duktig du är! Den köksträdgården var ju helt outstanding, för att dra till med några engelska ord. Jag är helt betagen i din odling!
Tack för att du delat med dig!

Elin sa...

Vilken härligt ambitiös köksträdgår du visar upp. Det ser ut att växa jättebra där.

Elegant Rose - Diagonal Resize 2