Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

fredag 17 februari 2012

Gelas gammaldax semlor.

Gelas goda semlor/frallor
Hjälp mig nu alla svenskar vad heter semlor på riktig svenska en stackars finlandssvensk som inte riktigt har koll=jag.
Detta är sådana som man lägger ost och skinka på eller annat gott pålägg.
Heter det frallor då????

Igår gjorde jag det jag inte brukar göra, jag mätte upp ingredienserna till mitt brödbak för att kunna dela med mig till er.
Det här behöver du:

8 dl vatten
1 dl sirap
50 g jäst
2 msk solrosfrön skalade
2 msk sesamfrön
2 msk krossade linfrön
1 msk salt
5 dl grahamsmjöl
15 dl vetemjöl
Så här gör du:

1.Mät upp vatten och sirap i skål. Värm vätskan till fingervarmt om du har färskjäst.Lite varmare om du använder torrjäst.
2.Smula jästen i degbunken/matberedaren.
3.Lägg på matberedaren om du anv. en sådan häll i den värmda vätskan.
4.Blanda i fröna medan du har matberedaren igång, eller rör om för hand.
5.Lägg i grahamsmjölet under knådning/omrörning.
6.Lägg i saltet.
7.Sist lägger du i vetemjölet och låter maskinen knåda ca 5-7 min. Du kan ju självklart knåda "för hand" också.

8.Låt degen jäsa under bakduk tills degen jäser över bunkkanten, eller tills den jäst till dubbelstorlek.Hur länge det tar är helt beroende på hur varmt du har där degen står och jäser.

9. Under tiden den jäser så tar du fram plåten som du gräddar dina frallor på. Nu har du tid att tända upp i vedspisen elda med smått för att snabbt få upp värmen i ugnen. Om du gör dina bröd på vanligt sätt så sätt dig ner och filosofera en stund. Hos mig tar det ca.30-45 min. att jäsa upp första gången.


10. Tvätta händerna så de är lite våta.Ta nu den färdigjästa degen direkt ur bunken och lägg ut dom i lagom bollar på den förberedda plåten med bakplåtspapper. Blir ca 20 st. Blöt händerna pånytt när du känner att degen börjar kladda fast i händerna.

11.Låt semlorna jäsa upp igen under bakduk på plåten.
12.Eldar du i vedspis så se till att det brinner fortsett elda med smått virke blir högre värme då. Gör du semlor i vanlig ugn är det dax att sätta på ugnen nu.

13.När semlorna jäst upp så lägger du in dom i ugnen 175 grader ca 20-30 min helt beroende på ugn. du ser när de blir lite ljusbruna på toppen, jag gräddar mina i mitten av ugnen.


14.På vedspisen tar det olika länge beroende på hur du eldat. Men viktigt är att du håller koll.
mina semlor igår gräddades klara på 8 min. Mums vad goda de blev!!
15 Låt svalna på galler under bakduk.



Lycka till/Gela

Mer om hur du eldar i vedspis på gammalt sätt hittar du  HÄR.

Sen är det ju blommig fredag på temat gammaldax så att göra semlor i vedspis är lite sådär pittoreskt gammaldax för mig. Men det blev inte så blommigt så lite blomning skall jag låta mitt gammla körsbärsträd stå för till fredagens ära!
I mitt förra inlägg har jag en tävling missa inte den!!
Missa inte heller att gå in till
 Katarina
och surfa runt bland alla de andra gammaldax inläggen.

23 kommentarer:

Berit sa...

så härligt med en gammal vedspis. Och semlor finns det nått godare??
Ha en alldeles underbar helg!

Mias Trädgård sa...

Hmmm, Gela, din fresterska - vår familj har sagt att vi ska skippa de där bullarna i år, men din variant låter liiite nyttigare, så vi får se! Låter underbart att ha vedspis hemma, vi hade det på landet förr, men var 'tvungna' att ta bort den när värmesystemet togs bort för 25 år sedan, då ingen bor där året runt, men idag hade jag nog velat spara den på något sätt! KUl och spännande tolkning av temat och körsbärsträdet är ju bara för underbart! Vi hörs och syns! Kram Mia

Vardag och flärd sa...

Tack för ett fantastiskt recept och hur man bakar i vedspisens ugn! Jag har aldrig använt min ugn, bara lagat mat ovanpå spisen, undrar om jag skulle våga baka något i ugnen, men det går nog med din fina beskrivning.
Ha en fin fredag!
Kram Eva

Aquilejans sa...

Säger bara mums:)
och trevlig helg förstås!

Villa Ryttarängen sa...

Häftigt att baka i en gammal hederlig vedspis. Inte många idag som gjort kanske. Kul! Kram Pia

Gunilla sa...

OH, så gott och vilket annorlunda recept på semlorna.

Vedspis det är guld värt idag.

Ha det gott
Gunilla

Ann-Mari sa...

Oh, vad härligt det låter och ser ut! Undrar vad det skulle bli om jag skulle baka i vedspis...

Pysselfarmor sa...

Ja tänk en annan som är uppvuxen med vedspis som mamma lagade all mat på och gräddade matbröd och kakor i dess ugn....det blir nostalgiminnen detta. Vi hade ingen elektricitet där i fjällen....

Det är en konst att baka i en sådan ugn!

Pepp pepp apropå lövet! Ditt blir säkert jättefint. Man är så själkritisk in absurdum ibland.

Lauras gård sa...

Vilken mysig blogg du har! Längtar så till våren då jag ser alla dina härliga grönsaks och blombilder. Härligt brödbak! Det doftar ju så underbart då man bakar och så gott det är med hembakt. Semlor är med grädde och mandelmassa och frallor med smör och pålägg. Kram Stina

Sabelhagens Olivlund sa...

Vilket ljuvligt inlägg! Frallor har man ost och skinka på:). Dina verkar nyttiga och goda.
Inte helt fel med körsbärsblom, längtar.
Trevlig helg.
Kram Maria

Vivian Tisting sa...

Din lyckost, vill också ha en vedspis.
Ha en skön helg/ Vivian

M sa...

Funderar också ibland om jag ska skriva semlor eller frallor i bloggen. I Finland är ju semlor=bröd! Finländarnas fastlagsbulla=svenskarnas semlor. Det blir kanske lite förvillande sen när de flesta bloggläsarna är från Sverige... Andra skillnader: Svenskarnas makaronipudding= Finländarnas makaronilåda. i sverige gräddtårta/ I Finland fylldkaka... Hittar du på fler olikheter länderna emellan?

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Mums! Nu blev jag hungrig. Vi har också en vedspis men vi är himla dåliga på att använda den och ännu sämre på att baka i den... Har faktiskt aldrig hänt måste jag nog erkänna. Dags att ändra på det.. ;)
Ha en finfin helg!
Kram,
Anna-Karin

Lotta sa...

Mums...vilken fin tolkning du gjort och visst är det underbart med vedspis!
Önskar dig en fin helg.
/Lotta

Merja sa...

Mmmm...så gott det såg ut! Gullig bild på trädet och gungan med prinssesan:)
Trevlig helg!

Anette sa...

Vedspis finnes och bakning gillas. Kanske jag provar ditt recept, vem vet..
/Anette

Mari sa...

Tack för receptet Gela =). Jag kan intyga att semlorna var SUPER goda =). Tack för en underbar dag i torsdags nu sitter jag och googlar på alla fröer jag fick av dig, och längtar tills jag får lägga dom i jorden. Tänk en semla med lite Botvia sallat på mmm och hemgjord ost =)
Ha en underbar helg kram på dig.

Moa sa...

Oj så gott det såg ut, kanske skulle man baka lite idag ledig och dåligt väder ute då passar det bra med lite bak kanske. Dina bullar ser helt ljuvligt goda ut och så mysigt det verkar med vedeldad ugn.. har jag inte så det blir till o sätta på el och grädda i vanliger ugn.. Ha en finfin helg.. Moa

Leena sa...

Så duktig du är som kan baka i vedugn! Vi har köpt en täljstensplatta att baka på i vanlig elspis, blir ju lite åt samma håll men inte lika gott.
Och körsbärsträdet är underbart, som hämtat från Astrid Lindgrens bok.
När vi sådde vår "buskpion" (som nog är en rosenpion) så sådde vi flera frön i kruka på hösten, sedan fick den stå ute i kylan hela vintern. Nästa sommar kom ett ynkligt litet bladpar som nästa sommar var en liten planta. Inte gick det snabbt ... och kanske inte helt rätt heller men pionfröna ska nog stratifieras i alla fall.
Ha en skön helg!

Lotta sa...

Åååh, min mamma bakade alltid i vedspisen i vårt gamla torp, det är så mysigt! :o)

Anonym sa...

Tack snälla Gela och E, för en mycket trevlig förmiddag på Antikmässan, Vi se imorgon.
Kram Marie J

Lotta sa...

Å så sugen jag blev på semlor (som min man säger), eller fastlagsbulle (som jag själv kallar det för), eller fettisdagsbulle (vilket svärmor äter). Men absolut inte hetvägg (som min pappa vill ha) - den blir alldeles för mjuk när den simmar i den heta mjölken.
Frallorna med korv eller ost äter jag till lunchen.
Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Å. Vilka goda bröd. Måste jag prova. Och ja, frallor kallas det väl. Fast för mig är det inte riktigt frallor heller, vi är till hälften halvtyskar så i vardgaslag blir det nog Brötchen, faktiskt, jag tror det. Frallor för mig är industribakade men Brötchen är alltid nybakt och hembakt.
Fast dina är ju extralyx, direkt från vedspisens ugn - underbart!
Agneta kram

Elegant Rose - Diagonal Resize 2