Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

söndag 4 mars 2012

God grönkålspaj

.Nu har jag gjort min första grönkålspaj,
 jag erkänner, jag trodde det skulle smaka pyton.
 Men kära läsare det gjorde det inte.

Därför skall jag dela med mig av receptet till er. Vi börjar med

 pajskalet.

1 dl durum vetemjöl
2 dl vetemjöl
100 g smör
3 msk vatten.

Så här gör du:
1. Om du glömt ta fram smöret så lägg det i mikron en liten liten stund så det blir lite mjukare och lättare att jobba med. (Skall inte vara smält)
2.Blanda mjölet i en bunke tillsammans med vattnet, lägg i smöret
3. Knåda pajdegen jämn, tryck sedan ut den i pajformen som skall vara ca. 24 cm i diameter.
4. Ställ in pajformen i kylen i åtminstone 30 min.
Fyllning:

300 g färsk grönkål
1/2 purjolök
1 dl sötmandel
1/2 tsk salt
3 vitlöksklyftor
1 krm svartpeppar
3 dl riven lagrad ost.

Nu är det dax att gå ut och skörda grönkålen.
Visst ser den vacker ut. Här hos mig(Stockholm) har den övervintrat och jag skördar den nu i mars.
När jag skördar så här sent skär jag av hela stammen . Annars kan man plocka de nedersta bladen.
Jag verkligen gillar den småkrusiga sorten Westland Winter! Mer om grönkål kan ni läsa
 här.

1.När du tagit in grönkålen så sköljer du den, nu på vintern finns ju inga kryp så det blir en rätt lätt uppgift.
2.Ta nu bort bladen från stammen. Riv av bladskivor från mittnerven på bladet.
3. Under tiden du gör detta så har du lagt en kastrull med vatten på spisen och kokat upp. Nu skall kålen förvällas.
4. I med grönkålen 1 minut ca. under lock.
5. Häll den kokta grönkålen i en sil och skölj med kallt vatten. Låt stå kvar i silen och rinna av. Krama även ur vätskan innan du lägger grönkålen i pajformen.
Det går säkert att använda köppt fryst grönkål från affären eller färdig förvälld infryst också.
6. Nu tar du ut pajformen ur kylskåpet och sätter den i ugnen i 10 min i 200grader.
7. På med äggklockan så du inte glömmer den i ugnen!!
8. Skär purjolöken i tunna skivor.

9. Skålla även mandeln om den inte redan är skalfri.
10.När du fått av skalet ska sötmandeln hackas.
11. Nu lägger du i grönkålen i det förgräddade pajskalet,
12. Strö över purjon, hackade sötmandeln. fördela osten över pajen.
.
Äggstanning:
2 ägg
2 dl mjölk

13. Vispa upp äggstanningen lite och lägg i saltet och svartpepparn.
14. Häll nu stanningen över pajen.
15. In i ugnen i 200 grader i ca 30 min.

Smaklig måltid/Gela

7 kommentarer:

Johnna G sa...

Det ser verkligen lyckt ut! Och tänk vilken lyx med egenodlad mat. Jg har ju stoooora planer inför odlingssäsongen och har beställt många sorters kål... nu gäller det bara att hålla den vid liv också så att inte alla insekter eller höns äter upp den. :-9

Vardag och flärd sa...

Jag älskar grönkålspaj men för det mesta får jag använda den frysta från butiken!
Tycker så mycket om din blogg, vill ha den framme ständigt!
Kram Eva

Tant Otteskrufv sa...

Jodå, om jag hittar några grenar som inte legat i solen och torkat så skickar jag dem gärna till dig. Maila över en adress bara:)

Unknown sa...

Tack för receptet! :-)

Grönkålen, har vi också upptäckt, att den går att äta, här på sistone ;*)

Hälsningar från Eva

Mias Trädgård sa...

Härligt recept det där! Sparas i favoriter och ska testas när jag har egen kål! ha en fortsatt fin söndag! Kram Mia

Lotta sa...

Mums, grönkål är en favorit hos oss men det blir oftast soppa eller långkål.
Roligt med ett nytt recept.
Ha en fin vecka.
Lotta

Kristina Bonander sa...

Jag tycker om smaken på grönkål så jag är inte förvånad att det smakar gott.

Tack för receptet. Måste prövas nån gång.

Ha en skön dag
Kristina

Elegant Rose - Diagonal Resize 2