Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

fredag 17 juni 2011

Blodalunrot. Heuchera Sanguinea `Splendens´

Jag tycker de är så vackra.

Planterade denna planta förra hösten en ny bekantskap i trädgården.

Blodalunrot Heuchera sanguinea `Splendens´

Växtsätt: Växer som en liten vacker tuva, fint färgade blad.
Var: Den trivs i mullrik väldränerad näringsrik jord. Trivs i sol eller halvskugga.Vill ej ha allt för torrt. Hos mig är det lite halvskuggigt och den ser ut att trivas.Bladverken är olika på de olika sorterna bara att välja.
Blomning: Juni-augusti
Höjd: 30-50 cm.
Övrigt: En mycket långlivad perenn, bra snittblomma.tål ej långvarig torka kan ev behöva täckas mot barfrost. Behöver ej beskäras.

Har du sparat fröer eller köppt fröer och skall så dom så skall de ner i jorden så kallad förkultivering i jan-jun.
Det tar ca 1-2 veckor för fröna att gro.
Så fröna ytligt och täck med genomskinlig plast med hål i.
Gror bra vid ca 15 grader.
Tar ca 5 månader att utvecklas till en bra planta.

Vad irriterande att bloggen inte fungerar som den skall än kan ej ändra i texten så det blir mera lättläst. Lite smått irriterande....
Men men, det är ju en petitess egentligen,
Ha en fin dag/Gela

7 kommentarer:

gittan sa...

Det är en underbar växt oavsett sort!
Något som kan vara bra att veta är att den oftast försvinner på de ställen där smältvattnet gärna stannar kvar på våren - åtminstone gör de det i min trädgård.
Ha en bra dag / Kram gittan

Snäckskalsdalen. sa...

Det är en verkligt härlig perenn! Jag har sett att häromkring står den i sitt flor nu och blommar jättefint.
Agneta kram

Anonym sa...

Alunrötter är så fina! Men jag har lite otur med mina, dels så åt sorken upp flera stycken men jag har även mist flera på "naturligt sätt" över vintern, flera år i rad. Kanske trivs de inte riktigt här.
JAg är också irriterad på bloggen! Kan inte kommentera "som mig" även fast jag är inloggad!!! på flera ställen går det inte ens att välja anonym och går inte att kommentera! Så här har det varit lääänge nu.
-The Secret Garden-
http://hemligatradgarden.blogspot.com/

Ha det gott!

Helen sa...

Blodalunroten är en superfin perenn, en av mina favoriter.

Frösådd av fröna är inte fröäkta utan blommornas färg kan variera på plantorna.
Men är Blodalunroten den enda man har i trädgården är det troligt att avkommorna får den röda färgen.
Önskar dig en trevlig helg!

C. Tvillingmamma sa...

Trevlig helg Gela!

mon-jardin-en-ik sa...

Jag älskar heucheran. Den trivs också utmärkt i en stor kruka. I alla fall här. Den är hur lätt som helst att föröka med skott.
Har samma problem med blogger.Tråkig
Ha en fin helg.
Anje

Carolyn ♥ sa...

Love your Heuchera's. I call them Pink Coral Bells!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2