Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

söndag 21 oktober 2012

Gelas goda rågskiktsbröd.

Det här är mina nostalgibröd.
Jag tillbringade mycket tid med min farmor när jag var liten och det hände ofta att jag var med henne när hon bakade bröd. 
 Ofta fick jag ett bröd med mig när jag gick hem.
Jag var ju så liten då och min kära farmor lever inte längre så jag har inget recept.
Så det här blir mitt alldeles egna recept och jag må säga att det är familjens favoritbröd just nu.
Det här behöver du:
1 l äppelmust
1 msk salt
50 g jäst
18 dl rågskikt
8 dl vetemjöl

Men du kan ju såklart köpa i affären med. Och har du inte det så använd vatten men lägg då i en tsk. socker.

Så här gör du:
*Värm vätskan/äppelmusten tills den är fingerljummen.
*Smula jästen i degbunken.
*Låt matberedaren blanda ihop jästen och äppelmusten.
*Tillsätt 1 liter rågskikt låt maskinen jobba.
*Tillsätt saltet.
*Lägg i det sista rågskikten och vetemjölet.
*Knåda degen i matberedaren i ca 8 min.
*Du kan ju självklart knåda degen för hand men jag är lite lat och har lyckan att äga en matberedare.
*Låt nu degen jäsa över kanten på degbunken, ja till ca dubbel storlek.
*Nu har jag tänt min vedspis där bröden bakas så rummet blir sådär mysigt varmt och det sprakar i spisen.
Då jäser bröden snabbare. Är det kallare i rummet tar det längre tid men låt dom jäsa upp tills dom är klara.
*Ni som inte använder vedspis så lägg på ugnen så den hinner bli varm 175 grader.
*När degen jäst klartlägger du ut den på mjölat bord, som du ser i den andra bilden uppifrån.
*Sen är det bara att ta en degbit i taget och kavla ut.
*När du är klar gör du hålet med valfritt föremål=) och naggar sen bröden med gaffel.
Jag minns sen jag var liten att det fanns formar med hål i och som gjorde bröden jämnrunda men någon sådan har inte jag.
Så jag kavlar ut min degbit så den blir ungefär rund och sedan tar jag en äggkopp och gör hålet i mitten=)
*Nu är det till att låta bröden jäsa upp igen under bakduk
*Jag bakar ut alla bröd samtidigt och låter dom jäsa på bakplåtspapper under tiden jag gräddar.

Jag gräddar mina i vedspis men det går självklart att grädda dom i vanlig ugn med.
Om jag använde mig av vanlig ugn så skulle jag ha den på 175 grader och sen får man hålla koll på bröden och ta ut dom när de är klara.

I vedspisen har jag eldat med liten ved, inga storavedträn nu eftersom jag vill ha upp god värme i ugnen.
Eldar man med stora vedträn så blir ugnen inte lika varm snabbt.

*In med plåtarn en och en sen håller du koll på att de inte bränns.

Bröden blir oftast snabbare klara ju längre du håller på när ugnen blir varmare.

*Så håll koll!!!

Nu har du fått jätte goda bröd avnjut gärna direkt med smält smör på...mums.
Mer behövs inte.
När bröden blivit kalla kan man lägga dom 10 sek i mikron och de blir som nya på nytt.
Lycka till/Gela

6 kommentarer:

Bettina Bäck sa...

Men, snyft, just det här brödet bakade jag också med min farmor. Känner lukten av det nybakade när jag läser ditt recept. :-)

Mias Trädgård sa...

Oh, vad gott det låter! Tack för receptet, passar ju bra så här i mustningstider! Själv bakade jag mest kakor eller lagade mat med min mormor (min farmor var inte huslig alls!)! Ha en fortsatt trevlig helg! :) Kram /Mia

Hannele på Hisingen sa...

höst + bakning = SANT

Vardag och flärd sa...

Liknar väldigt mycket brödet mamma bakade när jag var barn, ibland i vedspisen och ibland i el-ugn. Finns inget så gott som hembakat, speciellt när det luktar hembak också.
Kram Eva

AnnA sa...

Hej Gela!
Vilket härligt brödbak, och vilken go´tolkning av fredagsblomningen!
Ha en skön vecka!
hälsn
AnnA

Veronica sa...

Men, vad du suktas Gela! Jag som är så hungrig just nu ;)

Ser supergott ut och man nästan kan känna doften!

Ha det gott!

//Veronica

Elegant Rose - Diagonal Resize 2