Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 31 maj 2011

Gelas potatissallad med ogräs.

För några dagar sedan såg jag ett tv program som heter Strömsö.

Där åt de minsann ogräs så jag tänkte,
kan de så kan jag.
Här hittar ni till den fina och inspirerande sidan där jag hittade receptet.
Där finns många roliga tips värt att kika in.

Jag har rätt mycket `vatuarv´(vattunarv) i min trädgård,
när jag då såg att jag även kan göra annat med den än rensa bort
och ge till hönsen, som jag inte har - då blev jag såååå glad.
Skall testa om duvorna gillar ogräset. Vet att höns älskar vatuarv.
Men hur gör man då, ja rensa ogräs är ju ej så svårt.
I mitt kök måste all matlagning börja med att elda upp vedspisen.
Pittoreskt eller hur?!

Ingredienser:
1 kg färskpotatis
1 näve späda röllekablad.(plocka de som växer i gräset ej längs stjälken)
1 liter vattunarv
Olivolja
Balsamvinäger
Flingsalt
Peppar
Gräslöksblommor
Sen är det till att skölja av nypotatisen i diskhon eller annan balja.
Vispa runt dom med handen så är de rena i ett nafs.
1. Skär färskpotatisen i rätt stora bitar, koka i lätt saltat vatten och häll av vattnet när de är klara.

2. Skölj och hacka röllekabladen du plockat. Blanda ner dom i den varma potatisen.
3. Under tiden potatisen kokar så går du ut och rensar i rabatterna.
Hos mig blev det bara vattunarv ingen rölleka för det hade jag ingen.
Vattunarven sköljer du och hackar grovt.


4. Tillsätt olivolja, balsamvinäger, salt och peppar efter smak. Viktigt att göra detta när potatisen är varm så den tar till sig smakerna.
5. Lägg i vattunarven i den avsvalnade potatissalladen.
6. Dekorera med gräslöksblommor.

På Strömsö så severade de örtbröd och vittvin till potatissalladen,
hos mig blev det kassler som fanns hemma.

Så här skriver Alexandra som kokar vid Strömsö.
Det finns gott om smakliga ogräs i gräsmattor och rabatter! Praktiskt är det också, att bara kunna gå ut i trädgårdslandet och skörda morötter, sallad och vattunarv. Lee och jag gjorde en vild sallad som smakar både kryddigt och fräscht. Som pricken över i dekorerade vi den med gräslöksblommor, som vi tycker smakar ännu godare än själva gräslöken.

- Alexandra -


Smaklig måltid/Gela

7 kommentarer:

C. Tvillingmamma sa...

MMm...potatissallad var jag sugen på idag,ska göras ! :) KRAM

Sophia Callmer sa...

Ser GOTT ut. Vi äter en del ogräs här huset, men just denna kombinationen får prövas! Fin header du har gjort, har nästan ingen tid att blogga just nu, hade missat en massa fint här. kram Sophia

FarmorMormorA sa...

Jag såg också det programmet och tänkte, det där skall jag prova. Blev den god?

Susie på Stjärnarve... sa...

Va!? Har du redan färskpotatis?

Unknown sa...

Vilken vacker sallad! Tack för receptet:) Det ska jag spara! Snälla, du kan väl mejla mig namnet på det stället där du beställde den fina täckväven. Visst är den super?
Kram!

Johnna G sa...

Härlig sallad. Inte bara vacker utan nyttig, närproducerad och alldeles underbar!

Äntligen hinner jag läsa ikapp hos dig. Har haft problem att få tiden att räcka till i två-tre veckor och "ligger efter". Men nu så... vaknade vit halv tre och kunde inte sova. Varför ligga och vrida sig när man kan njuta av allt som finns på internet?! hahahaha

Många kramar!

Ann-Mari sa...

Det ser gott ut...kanske för att dina bilder är så fina :-). Vattunarven ser ju nog fräsch ut, men jag visste inte att man kan äta den...
kram, Ann-Mari

Elegant Rose - Diagonal Resize 2