Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

tisdag 28 december 2010

Rödkål hos mig

Rödkålen har funnits lika länge som sin närmaste släkting vitkålen.



De är också lika i både odling och användning. Utvecklingstiden hos rödkålen är ungefär som hos höstvitkålen, men eftersom den inte blir lika stor, kan man minska något på plantavståndet.



Rödkålen är inte så snabb som vitkål i starten, men blir fram på hösten hårt knuten och har då mycket bra lagringsegenskaper.


Red express Brassica oleracea v. caoitata rubra (Hade 2009)(Har 2010) (Skall definitivt planteras 2011)
Sortbeskrivning: Otroligt tidig. Den snabbaste rödkål vi provat(från Runåbergs sida). Huvudet är klotrunt, kompakt, mörkt violett och lagom litet.


Det väger oftast kring 1 kg. Plantan är också småväxt och kan växa tätare. Red Express smakar fint och kan stå ett bra tag utan att spricka. Sent sådd och sent skördad kan den lagras länge.


Blev rätt små röda huvuden i trädgårdslandet, fick ej så mycket kärlek av mig destu mer av kålfjärilar...


Bör odlas under fiberväv.


Växte till sent på hösten. Se till att gödsla.

I korgar däremot blev huvena betydligt större och trots att de stod 2-3 meter från landet blev de ej angripna på samma sätt av skadedjur.


Rekommenderas starkt som planteringssätt om man vill försöka undvika fiberväv.
(Runåbergs)(Sådd inne 2 apr. 2010)


Bör förkultiveras

Gror vid lägst 5 grader

Plantavstånd 35-55 cm

Radavstånd 50-70 cm
Gärna mullrik lerjord

Gott recept hittas här

8 kommentarer:

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vilka fantastiska bilder du bjuder oss på! Jag har aldrig lyckats med min kål (vad jag än har försökt odla) men skam dem som ger sig! I år, då ska jag vinna över de små odjuren ;0)... Kan knappt bärga mig tills våren är här!

Kram/ Anna

Bea sa...

Underbara bilder på kålen!
Suget efter nästa årets frön börjar ta form :)
Tyvärr har jag inget tålamod med kålväxter pga kålfjärilens frossande.
Ett bra tips är: Strö björkaska kring roten med jämna mellanrum under växtperioden, det lindrar framfarten i alla fall .
Ha det gott!
Kram/Bea

Unknown sa...

faktiskt fina höstbilder med rödkålen! kanske man sku prova igen då... avskyr växter som är känsliga för alla möjliga krypiga saker, men nog ser detta lockande ut!
gott nytt år!
susanne

Laila sa...

Intressant att de både växer bättre och angrips mindre i korgarna. Kanske tagetesen förvillar kålfjärilarna? Ska definitiv prova "din" rödkål! Har du någon rekommendation när det gäller broccolisort?
Ha det gott!/Laila

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Smart att odla i korgar! Hade också krig mot de små rackarna i somras... :( Ska nog prova din metod så kanske det blir lite lättare... Täckte du inte korgarna alls?
Kram,
Anna-Karin

ulla laiho sa...

Jag som inte har något trädgårdsland ska nog testa korgar eller liknande. Mycket bra tips. Trevlig fortsättning! /Vänligen Ulla Laihio

Steekjes en Stygn sa...

Och vackert blev det med. Jättefint att odla i korgar.Jag har inte odlat själv men får av min granne.Dem såg inte bra ut i år, alldeless förstört av kålfjärilarna.
Ett inlägg som din ger i alla fall lite sommarkänsle och det behövs verkligen.
Ha det fint.
Anje

Lisa sa...

oj vad snyggt med kålen i korgar ihop med tagetes, ska jag absolut prova till sommaren.
Tack ! Det är annars för trist att man ska behöva hållas med de där fiberdukarna, blä ! Kål som är så snyggt. Men inte lika fint med perforerad kål !
Tvestjärtar har jag däremot inte haft problem med på kål. Ha det gott
Lisa/Lisas trädgård

Elegant Rose - Diagonal Resize 2