Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

torsdag 27 december 2012

Tomaten Black Krim

Då har turen kommit till tomaten 

Black Krim. 


Det här är en storvuxen tomatplanta den kan bli upp mot 180 cm hög. Jag odlar ju alla mina tomater på friland i ett varmt stughörn även denna. 
Tomatfröna köppte jag från Pias Blommor

Såhär står det där om tomaten 

Tomat Black Krim -svart tomat Stora plattrunda svart-röda frukter. Fantastiskt kraftig och god tomatsmak, speciellt god blir den om den får mogna under bar himmel men ger naturligtvis säkrare skörd i växthus. Sorten är förädlad i det forna Sovjet och anses vara mycket frisk och härdig. Skall tjuvas och bindas upp. 5 frö

Tomat Black Krim -svart tomat
(Bild från Pias Blommor)

Hittade lite mer information på
om denna tomat.

Så här står det där:
En gammal Rysk sort från Krim vid Svarta havet, ca 175- 180 cm hög. Kraftiga 20-25 cm långa blad som täcker bra och stark stam. Många olika former av tomater på samma planta. Från stora saftiga biffstek(dubbla blommor i början) sen stora släta något plattrunda tomater, en del något ribbade. Tomaterna längre upp på plantan som får mycket sol på sig blir mörkare med grön nacke, annars ingen direkt grön nacke. En del blomklasar växer gärna vidare(toppa). Plantorna behöver varmt väder med mycket sol för att bli riktigt mörka i färgen. God något rökig smak med bra sötma. Köttiga tomater med lite frön.Många tror att den här sorten inte går att odla på friland eftersom den kommer från varmare breddgrader, men som många andra ryska sorter acklimatiserar den sig bra till olika klimat. Problemet är oftast vart fröna är köpta, det kan skilja nästan 14 dagar till mognad. 


Hos mig planterades den i såjord i slutet av februari/i början av mars. 
Fick stå i bregottaskar tills de grott över ett element. 
Planterades om när de blivit lite större i egna små krukor.
När rötterna börjar visa sig i botten så planteras de om ytterligare. 
De flyttas även vid omplanteringen  till den kallare glasverandan där de får mera ljus, men ger ingen extrabelysning. 

När sista frosten varit så planterades de ut i ett varmt stughörn i jordsäckar, bands upp eftersom.
 Jag är såååå dålig på att tjuva mina tomater så även detta år blev det eftersatt... 
Sommaren 2012 var ju en sorglig historia med lite värme och sol här hos mig så jag är glad över de tomaterna som jag fick på friland. Plantorna fick extra nässelvatten. 


Så här blir min bedömning:

Ger ej så många tomater, bör stå riktigt soligt på friland. 
Hög planta. 
Lite stark tomatsmak, svider nästan på läpparna efter provsmakningen, dock inte oangenäm.
Skalet medelhårt. 
Köttig, mycket tomat=)
Får komma in i trädgården igen. 
Mörkröd grön/mörkare mot fästet.


Ja som ni hör gillar jag denna den, gav inte mycket tomater och blev definitivt inte så mörk som på bilden vid Pias Blommor men vi hade ju en rutten sommar så om den får mycket mera sol kanske den blir mörkare. 


Jag tyckte tomaten Black Krim var god, så jag kommer nog att plantera den igen om jag har några frön kvar.
Här har jag skrivit tidigare om denna tomat.

Ha en fin dag/Gela


1 kommentar:

Carolyn ♥ sa...

Yum! Your post reminds me of Summer. Warm thoughts to you!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2