Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

måndag 23 maj 2011

I Gelas trädgård just nu.

Lite uppdatering från min trädgård.
Sakta men säkert börjag trädgården växa fram.
De gamla tegelstenarna från vår gamla skorsten får här tjäna som tillfällig mur mot köksträdgården fram.
Har blivit ett lite medelhavsinspirerat hörn här när man kommer in till oss.
Blommande pelargoner och vajande olivträd och terrakotta...

När man har gått in genom den medelhavsinspirerade ingången så till höger har jag planterat majsen som tar sig fint, kronärtskockan har även fått plats i samma bänk samt lite tagetes.
Ja såhär ser det ut idag när man kommer in genom porten.
Barnens land blev planterat igår.
Favoriterna blev morötter och sallad och sömntuta och lite ärtor.
Hoppas det gror bra.
Längst bak med fiberväv som vägg har jag planterat lite fler kronärtskockor och även mina gurkor är där.
Hittills så mår de bra har fått vara under fiberväven tills nu men idag har jag bundit upp fiberväven som delvis skydd mot solen.
Är ju lite rädd att de skall bli stekta i förtid de kära gurkplantorna.
Men hoppas att de skyddas mot den värsta solbrännan under några dagar såhär.

Jag tycker ju inte att fiberväv är speciellt snyggt men det fyller ju sin funktion,
åtminstone denna exellenta fiberväv jag fått tag på.
Tack Sabina.

Ja det har blivit några lass med jord och tegel denna vår.
Avenbokhäcken, gurkplanteringen och majsen.
I rabatten närmast kameran växer lök som planterades redan förra sommaren,
låter den vara kvar för att se vad det blir av den.
Sen tror jag att jag bredsådde morötter där.
I bakre trädgårdens köksland så sjunger jag fibervävens lov, här huserar kålen.
Men ett litet tipsfrån mig till er lyft på era vävar ibland ,
och se om plantorna finns kvar.
När jag lyfte på väven vid broccoli plantorna så fanns nästan inga kvar däremot en tjock ful brun snigel och några snäckor som tagit sig in under väven.

Ja sniglarna är inte kvar där längre och gottar sig under fiberväven...
Guuuud vad mycket sniglar och snäckor som kom fram vid senaste regn.
Har strött ut det första snigelmedlet idag,
vis av hur det blev senaste år.

Allåkerbären blommar så vackert just nu har planterat dom som marktäckare under de amerikanska blåbärsbuskarna jag har.

Rhododendronen har slagit ut, härligt.

Potatisen har kommit upp i landet ser fram emot den första nypotatisen.

Aklejorna har börjat blomma, de är ju helt underbara.
Hoppas ni alla får en underbar måndag/Gela


8 kommentarer:

Mitt Vita Björkebo sa...

Helt galet,,,vilka inspirerande bilder....
Vilken TID du måste lägga ner för att få till det sådär....
Ska jag gräva en liten rabbat...tar bara DET flera dagar....hmmmmm

Å du TACK snälla...nu har jag blivit med PIPPIBOOOO..men än så länge ,så hänger den kvar inomhus....;)..
Kram och ha en skön måndag

ANNA

C. Tvillingmamma sa...

Man blir bara så lycklig,oj va de frodas...som jag längtar av allt jag ser... Drömmer på jag. Planterat rosor,humle och kronärtskocka jag fått av min mamma :)

Rantamor sa...

Lilla söta du...jag blir alldeles matt av all din energi i din trädgård.
Allt växer och blommar och ser bara underbart ut.
Och potatisen ÄR uppe redan...vi satte ned våra i förra veckan.....men Sverige är ju som sagt låååång.
Och vi har ju varit i Finland ett par veckor också och vinglat runt...

Hoppas att du får fortsatta fina trädgårdsdager i din vackra trädgård.
Blir det någon Jeppis resa i sommar????

Tjingeling.

Monica sa...

Vilken underbar blogg du har & ditt hus sååååå otroligt vackert, kommer nog att följa dig vidare i ditt trädgårdsarbete.../ Personliga Persson

Snäckskalsdalen. sa...

Jag får en sån där riktigt engelsk känsla när jag ser din köksträdgård, det ser oerhört lockande ut och mysigt. Tänk att sicksacka där emellan bäddarna och skörda för att sen glida in i köket och tillreda något gott med primörer!
Underbart.
Agneta kram

Pysselfarmor sa...

Men ohhhh så mycket fint du odlar och vilken ordning du verkar ha. I år har jag eftersatt trädgården något så katastofalt, men har inte haft någon lust. Vi har hemskt mycket sniglar och jag plockar plockar och grannarna plockar å plockar å så lägger jag ut snigelfritt. De äter upp det mesta jag odlar - trist är det! Så är vi norrut minst fem veckor på sommaren så jag får inse att jag måste hoppa över detta med att så grönsaker.

Unknown sa...

verkligen medelhavsfeelis över din trädgård, gela! ser underbart ut!
ha de bra
susanne

Berit sa...

underbart att få gå där sen och äta bland godsakerna.
Ha en underbar dag!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2