Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

måndag 24 januari 2011

Köksträdgårds planering.

Nu planeras det för fullt hos mig. Jag tycker ibland det är lite knepigt med växtföljd när man ej har så mycket plats. Nu har jag "tillverkat" lite mer rabatter på papper i alla fall. Då blir det lättare att hålla växtföljden.


Det här är den bakre potagen som den ser ut idag med sina takpannor som kantstöd.



Detta år skall den bakre potagen innehålla mest rotfrukter och lite sallad och så blommor förstås.


Senaste år var det mycket kål i det landet, så nu blir det annat.


Den här är bara en planeringsskiss ännu.Om det blir att se ut så här, vilket jag ej är helt säker på än,så är det här bl. a. en del av kålen skall planteras i de yttre rabatterna tillsammans med mycket tagetes. I den stora rabatten fram så huserar de gammaldags perennerna längs gången till entrén. Under det stora körsbärsträdet finns en skuggig sittplats till sommaren om jag får som jag vill. Under äppelträdet i den första runda ringen tv. så finns idag julrosor som nu skall få samsas med lite bönor och sallad. Om det blir att se ut på detta vis så skall några rosor även planteras här så småningom. Ja som ni ser är det inte brist på ide´r mera kraft att genomföra dom... En låg buxbom häck skall kanta rabatterna.


Dessa underbara blommor fick jag av äldsta dottern i helgen. Blev sååååååå glad!!! Du är underbar kära N.


Ja, åter till planeringen. Fröna som jag beställt har börjat komma in. Julafton igen för mig!!

Mycket läsande blir det också, tack till min guru Lena Israelsson för hennes underbara bok!!! Mycket lärdom finns där om vad som passar med vad.




Det här är den soligaste planteringen i trädgården. Där får squash, pumpa, kryddor, kiwi, druvor, rosor och persikor samsas. Denna plantering är skyddad av hus och det gamla garaget vilket gör att det blir rätt varmt här. Varmt behöver det ju vara för att dessa växter skall trivas.


Här är uppfartens trädgård. Skall så majs detta år, skall bli intressant.



Många gurkor skall klättra på mina stöd denna sommar. Även här är det rätt soligt vilket kommer att krävas om jag skall få några gurkor. Óm orken finns så skall "lådorna" få lite högre sidor så de rymmer mer jord.


Här är långbänken vid sidan om huset. Här skuggar huset lite, men längst mot gränsen så lyser solen lite mer. Här skall alla bönor växa om jag får som jag vill.


Orkar jag så skall även lådorna få lite högre kanter för att även här rymma mer jord. Plankorna är gamla fasadplankor vi tagit tillvara, så de finns redan."Bara"att spika dit.
Ja den som lever får se hur det blir.
Har ni börjat planera än??

Ha en riktigt fin fin dag/Gela

12 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Ohh vad du inspirerar mig. Samma dilemma här om jag orkar skall jag...
Har ju fått tillgång till ett helt snickeri med bräder och spik, tyvärr är jag inte så händig.
Man får väl lära sig där med basta.
Vad har du för gurkor ute som klättrar???

Ikväll blir det planeringsmöte här med mannen och vad som skall snickras tack för att du fick fart på mig.

Kram
Annika

Gela sa...

Tack kära Annika!!!

Peter sa...

Häftiga planer, läckert!
Det ska bli spännande att få se dem växa fram.
Hälsningar Peter

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Snyggt - ordning och reda! Visst blir det roligare då?

LindaLunda sa...

Härligt! Du kommer få det så lyxigt i sommar med alla dessa gosaker!

Marina sa...

Åh, vilka fina o detaljerade ritningar. Nu blev jag inspirerad igen.

Tack o kram!

Steekjes en Stygn sa...

Vad bra du håller på. Oftast blir det planerat i förväg hos mig och sedan blir det tokigt i alla fall.Gör skissar som sedan inte används.
Måste försöka bättra mig.
Det blir säkert jättebra hos dig.
Ha det gott.
Anje

Lisa sa...

Är dålig på att planera i förväg för grönsakslandet, det brukar bli på stående fot när man står där med fröpåsarna. Ibland när jag gjort en planering så tänker jag om i alla fall när det är dags. Men växtföljden är viktig, den följer jag alltid.
Lisa/Lisas trädgård

Anonym sa...

Hittade just hit till din blogg och blev så jätteinspirerade att jag gick bums in på adlibris och klickade hem Lena Israelssons bok. Går också i köksträdgårdstankar och nu ska här planeras, tjohooo! Här har du en ny prenumerant och jag ska läsa alla tidigare inlägg när jag får tid. Tack för inspirationen!

// Nina T

Monica sa...

Vilken bra planering. Önskar jag oxå orkade göra en sån. Du har verkligen mycket i din köksträdgård :)
Tjingeling

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Planering är halva nöjet, i alla fall nästan. Du kommer att få det jättefint.
Här hade jag tänkt inventera vilka fröer jag har att erbjuda dig men ännu inte kommit så långt. Vi började renovera badrummet och det tar mycket utav kraften ;-)Vi får nog spara detta med fröbyte till ett annat år.
Ha det gott
Birgitta

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Så kul att se dina fina planer inför sommaren. Jag har kommit av mig lite nu när jag blev sjuk. Men hoppas ork och inspiration kommer åter under nästa vecka. Ditt finfina inlägg hjälpte till iaf.. ;)
Kram igen!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2