Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

fredag 23 november 2012

Kårabbi, kålrabbi, kålrabbi recept, odling och sortförslag

Som en envis papegoja upprepar jag 

 KÅLRABBI KÅLRABBI KÅLRABBI
  
Den fula ankungen, monster, vulgär, otrolig!!!!!!!!! 

Brassica oleracea var. gongylodes.

(kyssäkaali på finska, låter inte det härligt)


Kålrabbin fick komma in i min trädgård första gången 2010 och sedan dess har jag varit fast. 2010 hade jag flera sorter planterade men fastnade för sorten Superschmelz. 
Det är en läcker kålrabbi, blir väldigt stor men aldrig träig. Har ju bara den nu så vet faktiskt inte hur det är med de andra sorterna. Kanske de är lika bra. Men jag kan definitivt rekommendera denna sort. 
Så mycket gott som jag skriver om denna sort så skulle jag väl behöva få gratis frön??????
 Eller hur fröfirmor????? 
 Jag har köppt mina frön från Runåbergs en ypperlig fröfirma! Redan i Februari börjar så ivern,
eller det är inte riktigt sant det kliar i fingrarna långt före det.
 Redan i januari så beställs fröna, ja jag försöker hålla mig till det i alla fall....brukar önska pengar till frön av tomten=)

I mars så är fröna i jorden, kålrabbin vill ha god startsträcka för att hinna med. 
Jag planterade ut plantor flera gånger under sommaren men inser att det är de här första som utvecklades bra.
Inte lönt att så flera gånger under sommaren här hos mig.

  Mina kålrabbiplantor får ofta uppleva sin barndom i urtvättade bregottaskar med gladpak med hål över. 



Lite kuriosa om den kära kålrabbin: 

Kålrabbins utsprung är höljt i dunkel, men den första säkra kålrabbin åts av romarna på 100-talet efter Kristus. De åt den dock mycket sparsamt, i tron att den gjorde soldaterna oagressiva och slöa. Den odlas nu allmänt i Europa, i synnerhet i mellan-och östeuropa, där den är minst lika viktig som kålroten är hos oss.

Så här ser det ut i mitten av maj i min köksträdgård här växer kålrabbin och mycket annat till sig under fiberväven. 

Lite fakta om kålrabbin

Näringsvärden per 100 g färsk grönsak:
  • fibrer 1,8 g
  • energi 122 kJ/29 kcl
  • kolhydrater 4,4 g
  • fett 0,1 g
  • C-vitamin 62 mg
  • järn 0,4 mg
  • vatten 91 g
Användning: Kålrabbi skalas alltid och kan sedan

 skivas eller strimlas och kokas i lättsaltat vatten.

 Späda exemplar kan strimlas eller skivas och ätas

 som råkost, blandas i sallader eller serveras till ost.

Försäljningsperiod: Hela året, svensk och

 importerad från olika håll i Europa.

Hållbarhet och förvaring: Kålrabbi förvaras bäst

 kallt, vid 2–4oC.


Det är inte alltid lätt att växa upp som grönsak här hos mig.. detta år fick kålrabbin en tragisk barndom med storm och hagel i omgångar. Trots det utvecklades de till magnifika plantor.




Kålrabbi är ännu en bland många ätliga kålsorter, i

 detta fall från Kålrabbigruppen. Det är en tvåårig ört

 som i odling skördas under sitt första år. Den

 uppsvällda stamdelen på kålrabbin är det som

 används som grönsak. Skalet är grönt eller violett

 och har tydliga märken efter bladfästen. Fruktköttet

 är alltid vitt, och har spröd och knaprig konsistens.

 Kålsmaken är mild och fin.



Jag måste ju instämma i vart ord här ovan och speciellt sorten Superschmelz är väldigt fin. Den kan bli upp mot 4 kg, det har då aldrig jag lyckats med,
 men de flesta blir kring 1 kg och det räcker ju gott för mig. 
Jag har planterat dom med ca 35-40 cm plantavstånd det är kanske därför de inte blir såååå jätte stora. 


Rekommenderade avståndet är 50 cm för just denna sort. 
Men jag skördar ca varannan och lämnar resten i landet för att växa till sig långt in på hösten. Som ni ser i bilden ovan är bladen rätt angripna men det gör ju absolut inget eftersom det är knölen man äter och den klarar sig utan angrepp av skadegörare väldigt bra!!!
Ibland står det att man ska skörda dom unga men med just denna sort så är den lika god om jag skördar den tidigt eller sent. 

Den vill ha näringsrik fuktig och lucker jord. Vill ej torka ut enligt vad jag läser. Men jag vattnar den inte mer än annat och det är inte så mycket vill säga...=)



Min kålrabbi står ute i landet än här hos mig i Stockholm. Vi har haft några nätter med minusgrader men de har inte över huvud taget tagit någon skada av det.  Du kan frysa in kålrabbin efter att ha skalat den utan vidare hantering för att ta fram vid behov senare. 
Är den inte fantastisk???=)
Sen behåller den sin fina krispiga smak vid tillagning.
 En gratäng är lika läcker flera dagar efteråt.
 Helt otroligt!!



Kålrabbigratäng i bilden ovan här hittar ni receptet på det


Kålrabbigratäng med knaprigt bacontäcke här finns det receptet.

Bilden ovan är en kålrabbigratäng som jag tärnade lite kassler över allt i ett...har inget recept på det, men är urenkelt.



Så här stor är ca 1 kg kålrabbi. 



Igår gjorde jag kålrabbimos för första gången tog ca

1kg kålrabbi
1 dl grädde
1 nypa salt
peppar

Skala kålrabbin koka den mjuk i lättsaltat vatten, 
Häll av, ta fram elvisp eller mixer och häll i grädden, 
mixa/vispa tills mosen har lagom koncistens. 
Här ovan ser ni min mos den kokade bara 20 min och blev därför lite grynig med visp men det var gott ändå. 



Till kvällsmat serverades

Kålrabbiplättar med philadelphia.

200 g kålrabbimos
2 msk philadelphia
1 ägg
Salt
Peppar

Blanda samman allt och stek i smör. 
Klart.

Kårabbi med philadelphia receptet på det hittar ni här.

Man kan äta den råriven i en sallad. 

Ja man kan använda den kära kålrabbin till mycket. 

Om ni inte fått nog av kålrabbi hittar ni mer här=)

Det här var mitt tips på Blommig Fredag som Pilgrim håller i. 
Här hittar ni fler tips

Ha en fin fredag/Gela 
(Hej till maken i Paris=)

22 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Jag minns att min mamma odlade kålrabbi när jag var liten... sedan dess har jag inte ätit denna kål. Roligt när man hittar "sin" grönsak och det har ju du gjort - tack för din informativa kärleksförklaring till kålrabbi!

Kram

Hélena sa...

Ler stort i soffan :-) Måste köpa mig en bit och testa. Vem vet kanske lite kålrabbi kommer att växa i vår trädgår nästa år.
Ha en härlig helg!
Kram Hélena

Ann-Sofie sa...

Oj vad gott det där såg ut. Om den bara är lite mera lättodlad än rotselleri så ger jag mig på den till nästa är. Vad tror du?

Och vad roligt att du gillar min blogg. Du är så välkommen så. Din blogg är oerhört inspirerande, så jag hänger på som följare.

Ha en fin helg!

Berit sa...

Kålrabbi för det bli nästa år efter ditt inlägg!! Tack för det tipset!!
Ha en underbar helg!!

Vardag och flärd sa...

Kålrabbi är så himla gott - i alla fall enligt dina recept, jag har gjort vartenda av dina recept!
Kram Eva

MrsUniversum sa...

Jag hade turen att få några små förkultiverade kålrabbiplantor i slutet av mej i år. Av en kompis som liksom du kan det här med att förgro. Det var första gången jag odlade kålrabbi för min del. men inte den sista. De blev fina, går att äta färska som du skriver och goda till gratäng eller ugnsrostade rotfrukter.
Tack för än fler tips som du nu gett mej som läsare av din blogg!

Monica sa...

Har aldrig ätit kålrabbi. Kanske det är dags att prova ... :)
Tjingeling

Inger Marie sa...

Neimen for et herlig innlegg på kålrabi!
Jeg liker godt den grønsaken..men jeg har ikke dyrket den selv..tar jo mye plass:)
God helg til deg:))

Gunilla sa...

Vilket gott tips.
Kålrabbi har jag aldrig smakat men nu skall jag leta i affären kanske de har.

Trevlig helg

Mia sa...

Mums, den är ju så god men vi äter den alldeles för sällan, nu fick jag lust på ditt mos :)

Sabelhagens Olivlund sa...

Heja kålrabbin!! Vad mycket fin information, tack:)).
Trevlig helg.
Kram Maria

Karla sa...

Hej och välkommen till min lilla blogg! Kålrabbi har jag aldrig smakat men all kål jag äter så ...smakar den som kål så gillar jag nog den också!
Ha en bra dag,Karla.

Bettina Bäck sa...

Kommer att drömma om kålrabbi inatt! Trevliga drömmar!
Ha, ha, underbart inlägg. Självklart ska jag köpa frön. Det går ju inte att låta bli nu. :-)

Ranunkel i rabatten sa...

KÅLRABBI!!! Roligt inlägg!

Livet på solsidan sa...

Haha! Nu vet jag allt det finns att veta om Kålrabbi. Tusen tack!

Kram Tamara

IreneL sa...

Kålrabbi var en nyhet för mig. Det är något jag aldrig har ätit!
Ha en skön helg!

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Nu vattnas det i munnen på mig. Har provat kålrabbi för länge sen och vet att den är GOD! Men då var det nog ngn liten sort och inte förodlade jag heller. Tack för ditt tips, jag ska prova din sort nästa år och förodla.
Ha en fin helg!
Ulrika

Lena/isklockan sa...

Helt klart att man blir sugen efter ett sånt här fint och bra inlägg. Kram

Veronica sa...

Vad kul med lite kålrabbirecept! Perfekt för mig som äter låg-kalori-kost ! Tack för det!
Jag brukar odla kålrabbi men gjorde inte det i sommar, just för att jag inte riktigt vet vad jag ska göra med den....

Veronica

Vivishagerom sa...

Tusen takk for et kjempe fint tips. Jeg har aldri prøvd kålrabbi i hagen, men liker veldig godt å bruke den til mat, både kokt og rå.

Ønsker deg en fin søndag, og vil du være med på Helgegleder så er du hjertelig velkommen!

Klem Vivi

biaweb.se sa...

För första gången i mitt 65-åriga liv har jag provat kålrabbi. Gjorde din gratäng och blev förälskad!

Kersti Svensson sa...

Hej! Har börjat äta LCHF och har hittat nya fantastiska grönsaker bl.a Kålrabbi. Försöker nu att odla själv.Har förgrodda plantor nu som jag tänkte sätta ut. Nu funderar jag ska jag plantera dom djupt, alltså under de understa bladen. Brukar göra så med tomater och då bildas rötter efter hela stammen eller. Fom har blivit så långa nu och då funderar jag. Fantastisk god kålsort och jag använder den daglingen. MVH Kersti Svensson

Elegant Rose - Diagonal Resize 2