Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

lördag 19 februari 2011

Gelas pumpasoppa på Dills Atlantic Giant.

Jag är så fascinerad av grönsaker som jag kan odla i min trädgård och förvara i mitt vardagsrum och äta upp sen när jag tröttnar på att ha dom som prydnad.
Visste faktiskt inte att Dills Atlantic Giant pumpan gick att vinterförvara.
Min användes för några dagar sedan och var helt perfekt!!!!
(Mitten av februari)
Här kan ni läsa mer om pumpan.


Pumpan var ej så stor, vägde bara 3600 g men räckte till 5 l soppa och massor av härligt rostade pumpastjärnor, i denna fanns frön som torkades och kryddades i ugn (33g). Sparade några också så vill ni ha frön så hör av er.
Denna pumpa kan ju bli jätte stor rekordet är flera hundra kg.


Jag försöker ju hitta goda recept på det jag odlar. Jag tycker ju personligen att det är lättare att odla grönisarna än att hitta de goda recepten till dom...


Detta behöver du:

* 1 gul lök
* 4 vitlöksklyftor
* 3 potatisar, normalstora.
* ca 5 dl grönsaksbuljong/köttbuljong
* 2 matskedar färsk, riven ingefära eller på burk.
* Saften av en apelsin.
* Salt och svartpeppar
* Koriander






Gör så här

1. Skala och hacka löken,pressa vitlöken ner i en kastrull med lite rapsolja i botten.
2. Skala bort skalet från pumpan en vanlig potatisskalare går bra att använda .

(Ser ni hur saftig den är än)

3. Skala och tärna potatisen och skär även pumpan i små tärningar, något större än potatistärningarna.
4. Fräs allt detta i en stor kastrull så att det blir lite brynt och mjukt, utan att ta färg.



5. Nu lägger du i buljongen.Låt koka på medelvärme ca 10-15 min. Överkoka ej.
6. Mixa soppan med en mixerstav till en slät koncistens. Den skall vara rätt tjock och krämig.
7. Tillsätt ingefäran och apelsinsaften, samt salt, peppar, massor av koriander och smaka av!



8. Låt soppan koka upp en gång till på svag värme en liten stund, voila så var den klar.

Om du har en stor pumpa går det ju att dubblera receptet och sen frysa den överblivna soppan det gör jag.
Servera med en klick creme fraiche eller pumpafrön strödda direkt i din tallrik.

Pumpafröna kan du rosta i ugnen med lite kryddor blir gudomligt gott!!!!
Här finns receptet på rostade pumpafrön.


Smaklig måltid/Gela

5 kommentarer:

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Passar perfect på en dag som denna. Man behöver verkligen varm mat idag och soppa värmer bäst. Härligt recept, det måste provas!

Tyra

Rosor och ruiner sa...

Har faktiskt aldrig ätit något gjort av en pumpa, men det kanske är jättegott! Låter gott i alla fall!

Unknown sa...

Härligt recept! Tack för det:) Samma här, jag är bättre på att odla än att hitta på bra recept!
Kram!

Fru Purjo sa...

Blir så sugen på att odla pumpa! Och år skall det också bli av :-)

Mia sa...

Kanske jag ska prova ditt recept. Jag lagade pumpsoppa tidigare i höstas, smaken var ok men jag hade lite svårt för konsistensen. Men lite potatis i blir den kanske bättre :)

Elegant Rose - Diagonal Resize 2