Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

onsdag 16 februari 2011

Abraham Darby

Abraham Darby, denna ros har funnits i min trädgård i 2 år. Är ju förtjust i den aprikosa färgen och även doften. Denna Austinros är värd att ha i trädgården.

Hittar ej så mycket uppgifter om denna ros, men i boken Rosor av Gudrun Manell och Berit K Johanson får jag dessa fakta:



Lite speciell för att vara engelsk ros - en korsning mellan två moderna rosor. Men eftersom båda föräldrarnas blommor är gammaldags i sin framtoning, har resultatet ändå blivit engelskt. Abraham Darby, som rosen fått namn efter, var en av ledargestalterna under den industriella revolutionen.
Härstamning:
`Yellow Cusion´(floribunda)
`Aloha´ (modern buskros)

Blommor: Stora, välformade, utvändigt gulaktiga, invändigt rosa med aprikosgult mittparti. De från början kraftiga färgerna bliknar vackert och de yttre kronbladen böjer sig graciöst utåt.

Bladverk: Blankt, läderaktigt, elegant hängande.


Höjd: 150 - 200cm
Växtsätt: Upprätt buske med harmonisk form, många taggar.
Doft: Kraftig och angenäm.




Säsong: Börjar blomma i juli och remonterar sedan.
Zon: 3
Tips: Om rosen blir tillräckligt stor kan den användas som klätterros.


Rosen är väldigt vackert kopparfärgad.
Jag har planterat den nära en uteplats för att riktigt kunna njuta av den.
/Gela

8 kommentarer:

Sabina sa...

Hej!
När kommer fiberväven? Väntar med spänning! =)

Puumuli sa...

Urskön ros!

Kram
Sari från Puumuli

C. Tvillingmamma sa...

å passande med rosor,idag :) mmm...häng,kläng,klätter,busk...vad som,jag vill ah dom nu! allt som finns hos oss är en nyponros på baksidan...måste vinna mig några miljoner så jag kan skapa en rosengågng.... ;)

Margot sa...

Det är en underbar ros:)
Kram Margot

Lena/isklockan sa...

Väldigt vacker.
Kram

Rantamor sa...

Oj jag blev riktigt glad att komma in på din blogg.
Vilken snygg header du har gjort.
Så somrigt och mysigt...var nog därför jag blev på gott humör.
Och alla rosdofter du förmedlade bara att kolla med ögat...sen blunda och känna doften av rosor och sommar...lite surr av humlor och bin....och så kommer det några vackra såpbubblor från din dotter....
Tack för den stunden.
"Kåmber no tibaks".....

Monica sa...

Du visar så många vackra rosor och vill ha listan blir bara längre och längre .. :)
Tjingeling

Lisa sa...

Ännu en ljuvlig ros, färgen är underbar ! Njutbara bilder en vinterdag som denna. Tack
Lisa/Lisas trädgård

Elegant Rose - Diagonal Resize 2