Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

måndag 6 februari 2012

Gör din egen buljong, fågelmat, soppa allt från samma köttben.

Gör din egen buljong, köttsoppa och fågelmat på lite grisben och grönisar!!
Jo ni läser rätt, allt detta får ni ur det billiga köttet ni hittar i affären som brukar kallas fläsklägg.
Det låter väl inte så svårt det är det inte heller, bered dig med lite tålamod och vips så har du soppan,  buljongen och fågelmaten där. 

Jag köppte ju en gris (död sådan, ekologisk) för en tid sen och nu är det till att ta vara på allt.

För den som inte köper gris som jag så finns det fläsklägg i butiken för en billig peng, oftast.


Så här gör du:

Skölj av fläskläggen(och annat fläskben om du har )under rinnande vatten.

Lägg ner det i en stor kastrull.

Krossa några vitlöksklyftor med kniven efter att ha skalat dom.

Har du färska örter så toppen, jag har lagt i som ni ser i bilden ovan, färska rosmarin kvistar.

Sen har jag fyllt på med vad jag har sen sommaren.
Lagerblad, salvia.

De sista HÄR odlade morötterna åker också ner i kastrullen.
Samt några vanliga lökar.

Ta det ni har hemma!!!

Några svartpepparkorn och salt.

Som ni ser så har jag skurit lök och morötter grovt innan de åkte ner i kastrullen.

Fyll vatten i kastrullen vattnet behöver inte täcka allt kött och alla grönsaker det skall ju sjuda under lock.

Koka upp och sänk sedan värmen låt det sjuda i ca 3 timmar.

Det är klart när köttet lossar lätt från benet och ser mört ut.

När det kokat klart så lägger du ut kastrullen spec. om det är vinter för att svalna en timme.
Detta så att du kan hantera köttet utan att bränna ihjäl dig.
Buljongen
När du sedan tar in kastrullen och det är hanterbar temperatur så lyfter du upp köttet till en skärbräda.
Sen tar du och silar buljongen från rotfrukterna och löken.
Detta kan du äta upp mustigt och gott.

Häll buljongen tillbaka i kastrullen och låt det sedan koka ner tills hälften av vätskan återstår.
Stormkoka inte utan låt det ta tid.
Det kan ta några timmar.
Buljongen fryser du sedan ner i iskuber eller andra behållare du har tillgängliga för att sedan använda under de kommande månaderna.
Det blir riktigt gott!!!
Och sen vet du precis vad som finns i din buljong när du gjort den själv!!
Sen är det ju resten då.
Köttet, benen och fettet.

Så här gör du då:

Gör tre högar
Mat hög: Där lägger du köttet du avskiljer från bena med fingrarna och en vass kniv, går jätte lätt.
Kompost hög: Hit åker benen, är ju ben på F så ge dom inte åt hunden han kan få flisor och göra sig illa på alla F ben!
Fågel hög: Hit hör allt fettet och senor du skilt av bena. Det blir en del. Ja du kan ju ge det till katten och hunden med, men jag väljer fåglarna för det är mitt i vintern när jag gör sådana här storkok och smällkallt ute. Då tycker jag fåglarna där ute behöver det mer.
Så här kan du göra ditt egna fågelbord.
Men innan du fryser in all buljong ta ut någon dl till köttet du har kvar och gör en underbart mustig soppa!!!


(Ni kan tänka att det är lite pittoreskt att göra detta på en sprakande vedspis som jag gör)
Köttsoppa
Ta de grönisar ni har hemma, jag hade potatis, lök, morötter och kålrot.

Skala och tärna ner rotfrukterna till lagom bitar.

Lägg vatten i botten av en kastrull, hur mycket är beroende på hur mycket grönsaker du har.

Jag lägger här först i kålroten som får koka lite längre än det andra.

Sen åker morötter och potatisen i.

Sist löken skuren i rätt stora bitar.

Nu är det dax att lägga i köttet och den sparade buljongen och kryddor efter smak.

Hos mig blev det lite chiliflakes, salvia, salt, lagerblad, svartpepparkorn och lite timjan.

Som ni ser så är det sånt som jag kunnat skörda själv det mesta men allt går ju även att köpa i de vanliga affärerna.



Såja, nu har det kokat en stund och doftar sådär härligt i köket.
Beroende på hur mycket du gjort så finns det mat till många portioner.

Jag lägger ut kastrullen på verandan i kölden vintertid för att förvara den.

Om man nu inte vill äta soppa var dag.
 Sen blir den bara godare om den får ligga till sig lite.

Mmmmmm  GOTT!!

Soppan kan serveras med goda frallor/semlor mums.
Mycket av inspirationen till detta kok hittade jag på denna fina blogg


 Gjorde min lilla egna variant av buljongen.
 Men gå in och läs där hon skriver helt underbart!!!

Smakliga måltider/Gela

6 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Tack för det! Det ska bli gott nu i kalla vintern! Och godis för fåglarna!
Kram Eva

Hannele på Hisingen sa...

Förr i tiden gjorde jag köttsoppa på vintern ganska ofta, mums.

Puumuli sa...

Gott måste det vara men jag skulle nog aldrig orka börja koka buljong... En latis som jag är!

Kram
Sari från Puumuli

Nette Cecilia sa...

Det var ett riktigt husmorsjobb det där ,ser bra ut ,kram Nette

Lena/isklockan sa...

Vilket härligt och inspirerande inlägg.

Kram

Fröken Dill sa...

Hemlagad buljong och allt gott därtill. Underbart! Perfekt sysselsättning mitt i smällkalla vintern.

Elegant Rose - Diagonal Resize 2