Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

söndag 11 april 2010

Clematis Nelly Moser

Denna klematis planterades även den ifjol. Det var nog ett klematisår för mig senaste år tror jag.
'Nelly Moser' är en klassiker som en fransman fick fram redan 1897 och namngav den efter sin dotter.

Växtplats: Sol till halvskuggiga lägen. Helst vindskyddat. Bevarar blomfärgen bäst i skuggiga lägen.
Blommor: Storblommig kan bli 20 cm i diameter med tvåfärgade rosa blommor. Remonterar.
Blomningstid: Maj och sept
Näring: Växer bra på näringsrik trädgårdsjord. Vattnas vid torka.
Zon: 1 - 4
Höjd: 3 - 4 m
Beskäring: Kräver ingen störra beskärning. Ta bort alla döda och klena skott på våren. Vill man beskära går det bra efter blomningen. Beskärningsgrupp 2
Övrigt: Klematis vill ha skuggigt och svalt kring fötterna. Lägg gärna någon sten el. plantera perenner som skydd. Skydda rothalsen mot vårsolen. Planteringsdjup 40-50 cm. Beskärningsgrupp 2.

6 kommentarer:

Mimi sa...

En mycket trevlig klematis blev stor och klängde i mitt äppelträd högt upp redan första året i ordentlig skugga. I år hade den kommit fint igång ända tills en sjuttons sork bet av varenda en utlöpare ifrån roten. Gissa om jag var förbannad! Nu hoppas jag att roten har hållits bra där nere i jorden och att den kommer igen i år. Hälsn mimi

AnnA sa...

Godkväll Gela!
Här var det clematiskunskap!
Jag håller inte lika mycket koll på mina clematis, som på mina rosor, men det finns en del planterade här och var, som t ex Multi-blue, Princesse Alexandra(tror jag) och några till.
Ha en skön vecka!
hälsn
AnnA

gittan sa...

Den har jag med. Planterade den i den upphöjda rabatten i somras där den ska få klättra tillsammans med ett gäng andra Klematisar. Man kan väl inte få för många?

Malin - I min trädgård sa...

Den är så vacker! Planterade den i höstas, hoppas att den tar sig fint så jag får njuta av den i år :-).

Kram M

Anonym sa...

Hej
Jag skulle vilja planera hortensior i min trädgård. Jag har precis läst på plantagen att det finns en sort som tål ändå kylan -25C. Är det någon som har lyckas med det?
Apropå nelly moser, köpte jag en ifjol men det blommade aldrig. Vad ska j ag göra iår med dt?

Gela sa...

Hej, jag tror nog din klematis blommar detta år om du har planterat den på en plats som den trivs på. Hortensior har jag flera i min trädgård, hoppas att du lyckas med dina ev hortensior de är vackra. Vet ju inte vilken Zon du bor i så är svårt att råda dig där. Tack för att du tittade in på min blogg. /Gela

Elegant Rose - Diagonal Resize 2