Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

onsdag 3 november 2010

Räddaren i nöden, rostade pumpakärnor!

Efter att ha gått ner si sådär 15 kg på rätt kort tid så blev suuuuuget mig nästan övermäktigt igår.
 


Vad göra!!!???? Alla som försökt gå ner i vikt vet hur tufft suuuuuget kan vara ibland.
 

Och snabbt kan det gå när suuuget sätter in, så då är det bra med nåt som går snabbt att laga till.( Åtminstone när det varit halloween och man har pumpakärnor i kylen.)
 

Mitt miljövänliga? och även fungerande sätt (denna gång) var att fort som katten hitta ett recept på rostade pumpa kärnor.
 

Hur gör man då??

Rostade kärnor från Halloweenpumpan är smaskens!

* Ta bort allt fruktkött ifrån kärnorna
* Skölj dem väl, om du lägger dom i en skål full med vatten och vispar om med vanlig visp. flyter kärnorna till ytan och fruktköttet går till bottnen.
* Lägg ut de tvättade kärnorna på en handuk för att torka lite.
* Strö ut kärnorna på en långpanna och strö över salt och chilipulver.(du kan använda vilka kryddor du vill)
* Rosta i 210 grader i ca 10 minuter eller tills kärnorna är gyllene och spröda.
* Ät!


 

Det räddade min dag.
Fyrverkerier och hurraaaa för mig!!!
Hoppas ni tycker det är lika gott!!!
När jag har tid skall de rostas i vedspisen men igår tog det för lång stund att elda upp spisen så de åkte in i vanliga ugnen.
Gott blev det ändå.
Lämnade bort olivoljan som man kan ha i receptet. Blev gott och även en smalare variant på detta sätt.
 

Lev väl/Gela
Ett litet tillägg barnen älskade också de rostade pumpakärnorna!!!
Och så ett tillägg till. Behövde ej ta många rostade kärnor före suuuuget var borta.

12 kommentarer:

Vita rosor och förgätmigej sa...

Tack! Behöver lite tips på vad jag ska göra med alla pumpor jag har odlat i år... Det där lät huuur gott som helst. Måste nog ta och karva mig in i en pumpa på en gång känner jag ;0).

Kram/ Anna

Ann-Mari sa...

Vad läckert! Jag behöver absolut altenativ till chipsen. Jag måste säkert försöka odla egna pumpor nästa år, de som fanns till försäljning i "närbutiken" var i storlek med en (större) mans knytnäve och lockade inte till uppköp ;-)

Rantamor sa...

Men grattis till dom tappade kilona, va duktig du har varit eller är.
Kör du Gi ???
Och jag som lade ut pumpafröna till fåglarna....men dom tyckte också att dom va goa, även fast dom var orostade.

Ha en fortsatt bra vecka.

Susie på Stjärnarve... sa...

...att det lät riktigt gott. Ska nog testa det!

gittan sa...

Det är verkligen smarrigt! Minstingen (19 år) påpeka varje år när pumpan gröps ur att vi måste rosta kärnorna. Själv föll jag för ett kexchoklad i affären imorse, det blir till att ta nya tag imorgon.

ulla laiho sa...

Imponerad viktnedgång. Jag undrar också hur du burit dig åt. Behöver få lite tips. Det är de där sista kilona, som är så svåra att bli av med. Sedan den stora utmaningen - man ska hålla vikten trots det stora suget. /Vänligen Ulla Laiho

Laila sa...

Grattis till den fantastiska viktminskningen! Själv skulle jag hehöva gå upp några kilo så det får väl bli olja på pumpkärnorna:)

Ha det gott!/Laila

C. Tvillingmamma sa...

Jepp...grymt gott,och mina barn älskade dom med när vi gjorde i helgen ;) Kram till dig din kämpardrottning!

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Det var nog det du behövde när du var så sugen och nyttigt är det också.
Ha en bra kväll och morgondag!
Kram Anette

Viola sa...

Vilken tur att man kan ta till pumpakärnor när suget sätter in, har jag aldirg testat..tack för tipset, hoppas dagen varit bra, kram Viola

Carolyn ♥ sa...

Yum! I should make some, too! My daugher loves roasted pumpkin seeds.

Anonym sa...

Jag fick inspiration och nu ska jag fixa med pumpa!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2