Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

måndag 28 februari 2011

Pumpasoppa på Connecticut Field

Äntligen!!!! En pumpasoppa värd namnet!!!!


Äntligen har jag gjort en riktigt god soppa på pumpa, morot, potatis, lök och kryddor.

Har ju förvarat mina pumpor i vårt vardagsrum som prydnad tills nu. Men ser på dom att det är dax att använda dom nu så de ej blir för gamla.

Än så är de fina.
Jag tycker att det är helt fantastiskt att fortfarande kunna göra mat av vanliga pumpor, som jag skördade i höstas.
Dessutom efter en förvaring i rumstemperatur som prydnad.

Barna planterade dessa klassiska halloween pumpor av sorten Connecticut Field senaste vår.
De skulle ha dom som Halloween pumpor att göra figurer av. Men det blev en annan pumpa som användes till det. Sen har de bara legat och prytt sin plats.

Men nu skall ni få ett riktigt bra pumparecept enligt min smak.

Hur ni odlar denna pumpa hittar ni mer om HÄR.

Går säkert att använda annan pumpa än Connecticut Field finns ju en hel uppsjö med olika sorter.
Tomaterna jag använder är egenodlade som jag sköljt av och fryst hela senaste höst.


Dax för receptet:

900 gram pumpakött(en ej allt för stor pumpa)
500 gram frusna tomater
500 gram morötter (ca 6 st)
300 gram potatis (7 normalstora)
3 normalstora lökar
8 dl vatten
4 vitlöksklyftor
1 köttbuljongtärning
1 msk mald ingefära
2 lagerblad
1 tsk malen kardemumma
1 msk curry
1 msk salt




Så här gör jag:
* Lägg de frusna tomaterna i en kastrull 5 l. (färska kan ju användas också)
* Ta ut kärnorna ur pumpan, ta tillvara dom blir underbart goda som rostade.
* Skala pumpan med en vanlig potatisskalare går jätte lätt.




* Tillsätt alla grönsaker skivade i rätt stora bitar även pumpaköttet.
* Tillsätt kryddorna.
* Pressa i vitlöken.

* Låt allt koka upp.
* Soppan är färdigkokt när grönsakerna har lite tuggmotstånd kvar. Överkoka ej.
* Ta bort lagerbladen.
* Ta fram en mixerstav och mixa soppan till en fin koncistens.


Under tiden du gör soppan så rosta gärna pumpakärnorna i ugnen med kryddor. Här finns recept på hur du gör det.

Soppan kan ätas med rostade pumpakärnor och en klick gräddfil. Mums!!!


Smaklig måltid./Gela

16 kommentarer:

Johnna G sa...

Åååå den såg riktigt god ut! Och vilken känsla att använda sina egna pumpor i februari månad! JAg har köpt flera sorters frön till pumpor att odla i sommar, hoppas någon av dem är lik dina!

KRam

Anjas Hill sa...

Tusen tack för receptet. Letade faktiskt just nu efter pumparecept. Den "låter" härlig! Och fantastiskt att du kunnat förvara dina pumpor så här länge!/Anja

Furulunden sa...

Så godt det ser ut:) Deilig med suppe i kulden!!

C. Tvillingmamma sa...

Oh va roligt,både att du kan använda dina egna och hittat nåt som blir gott,jag måste säga att jag sällan uppskattar pumpa smaken till något alls. Detta ska jag ge mig på,för efter denna sommaren ska jag ha odlat fram egna pumpor...*hoppas och planerar*

Steekjes en Stygn sa...

Vad gott det låter. Du har så fina,lite annorlunda recept."ven den här lägger jag till min samling.
Kram
Anje

TapetserarEva sa...

Men nu måste det ju odlas denna pumpa också, hade några andra, som ju säkert funkar som du skriver.

Funkar det bra att frysa in tomaterna hela, om nu tomatskörden lyckas bra i år!

Både bilderna och den målande receptbeskrivningen gör att detta kommer testas så fort alla ingredienser finns här hemma.

Ha en fin dag//Eva

Gela sa...

Hej alla, jag måste ju få säga att jag verkligen inte är någon pumpaälskare. Jag brukar egentligen ej tycka om pumpa. Därför blev jag så glad när jag äntligen fixade till ett recept som jag tycker var gott. Tomaterna fungerade bra att frysa in hela. Plockar fram dom till köttfärssåser och liknande. Rätt praktiskt. Kram

Lotta sa...

Detta måste jag pröva någon gång. Jag gjorde en pumparätt en gång och barnen bestämde sig efter det att pumpa var äckligt. Jag måste ju verkligen försöka ändra på den inställningen.
Kram

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Hej Gela! Ser supergott ut det där! Och va intressant att veta att de håller sig sååå länge. hade jag ingen aning om.
Sen måste jag bara säga att jag blir lika glad varje gång jag kikar in till dig. Din header är bara så strålande glad och vacker! :)
Kramar!

Barbie~ sa...

I used carrot and pumpkin this week, too. Love those flavors.

Snäckskalsdalen. sa...

Kul, jag har aldrig varken ätit eller lagat pumpasoppa, men nu fick jag lust att försöka.
Sparar receptet. Tack för det.
Kram

Dirt Lover sa...

I've never used pumpkin for soup before. It's always been pies, breads, or cookies. Thanks for sharing! It looks great, very bright and colorful.
~~Lori

Lena/isklockan sa...

Väldigt intressant. Har aldrig ätit någonting av pumpa men skulle gärna pröva. Frysa tomater....måste jag testa om jag får nån skörd i år.

Kram

Susanne sa...

Ville bara kika in för att önska en bra dag..kram Susanne

Daphne Gould sa...

That soup looks delicious. I still have a pumpkin on my mantel that needs to be eaten. I ought to do it soon.

Pite ByggnadsvårdsErica sa...

Det lät som en jättegod middagsrätt! Måste nog prövas framöver.

Hoppas allt är bra med er där nere i den södra delen av landet :-)

kram Pite ByggnadsvårdsErica

Elegant Rose - Diagonal Resize 2