Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

torsdag 3 januari 2013

Mazarini

Nu har turen kommit till tomaten Mazarini, 
ni undrar säkert Herre Gud hur många tomater odlar hon egentligen????
 Ja det blev några stycken=) 
Just denna tomat blev jag inte klok på!!!! 
Såååå mycket olika information och bilder jag hittar på nätet.

 Jag tycker kanske inte att just mina tomater passar in exakt på sorten Mazarini men det spelar ingen roll för den var den bästa röda tomaten jag odlade 2012. 


Jag hittade när jag läste mer om tomaten lite information att den lär ha uppkallats efter Jules Mazarini (Mazarin). Jag läser mig till att det lär vara ett ryskt företag som döpte tomaten efter honom pga den stora succé av Alexandre Dumas dä:s romaner.

Tjugo år efteråt 

Dessa två böcker är fortsättningen på de tre musketörerna som åtminstone jag känner bättre till. 

 I romanerna är Mazarin en stor karaktär och som alla franska kardinaler bär rosa-röd kardinalmantel.

Trodde aldrig jag skulle sitta och läsa in mig på Alexandre Dumas när jag gör min tomatprovning=)...


Frukterna skall vara hjärtformade enligt information jag hittar på nätet men det är inte mina.
 De ska även vara rosa men mina gick mera åt röda hållet. 

Medelstora till stora. 
Mina plantor gav rätt små frukter.  
Mycket kött och få frön enligt en sida jag hittar info om tomaten på.   (mina har rätt många frön)

Denna källa uppger också att tomaten kommer från St.Petersburg i Ryssland.
 I några Ryska källor uppges det att denna tomat är den samma som Kardinal, eller Kardinal Mazarini.

Beskrivning
H 150-170cm . 20 frön För växthusodlling. Tomaterna väger,upp till 600 g /st.
 Mycket lite kärnor, nästan bara
 kompakt fruktkött. Mognar på 12-115 dgr
 efter uppkomst. God att ha i sallader.
 Förodling, 8-10 v, före utplantering i 
växthus.. Så glest på fuktad såjord.
 Täck tunt m jord. Håll fuktigt, täck
 m plast. Ställr i 22 grader för groning .
 Efter uppkomst, ställ ljust och svalare.
 För knubbiga plantor, Använd extrabelysning
 om du sår tidigt. När plantorna är stora nog
 att hantera, sätt 1/kruka, djupt, i gödslad jord.
esters frö och sånt. 


Nej kära ni nu tappade jag bort mig helt,
 detta skulle ju handla om tomatprovning,
 nu har jag villat bort mig i litteraturen och inte blivit mycket klokare. 


Men såhär blir mitt betyg av tomaten:

Få tomater på den höga plantan.
Fin färg.
Smakar rätt OK,
Mycket tomatsmak.
Tomaten får komma igen i trädgården. 
Den godaste "stora" röda tomaten just nu. 
Medeltjockt skal.
Ej så mycket eftersmak ev lite pepprig.


Jag tror faktiskt att jag ska försöka odla denna en gång till. 
 Måste ju se om jag får till de hjärtformade tomaterna.
 Dessa var inte alls hjärtformade men goda! 


Skall efterforska om jag har några frön kvar=). 


Lev väl /Gela

3 kommentarer:

Black Iris sa...

Vilket härligt inlägg om härliga tomater..
Tänk vad otroligt många sorter det finns..
Önskar dig God fortsättning på det nya året..

Kram Maidi

Bettina Bäck sa...

Keep up the good work! Läser gärna!

Fia sa...

Klart jag har piennolofrö.
Din som du kallar Goden Queen liknar väldigt mycket i beskrivningen en som heter 'Apelsin' som jag har. Tyvärr har jag inte varit lika duktig på att fota som du, men du kan få frö till den med.
Maila mig bara din adress så skickar jag. fiaATtradgardsfiaPUNKTse är adressen.
Keep up the good work! Jag hoppas jag hittar någon ny frestade tomat bland dina provsmakningar!

Elegant Rose - Diagonal Resize 2