Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

söndag 18 mars 2012

Gelas mars tips.

Kära läsare nu börjar det hända saker här hos mig.
Nu är det MARS!
Nu är det snart vååååår!!
Nu är det tid att fundera på hur du vill ha det i din trädgård detta år.
Men för det första vill jag så gärna att ni tar er ut och insuper våren.
Riktigt känn när axlarna sjunker ner och spänningarna släpper när ni går ut i naturen.
Så ut i solen och njut.
Eller varför inte ta med er en filt och sätt er i ett soligt hörn där vinden inte kan störa.
Om det blåser ändå, så på med mera kläder.
Slut ögonen när ni går ut och ta in fåglarnas glädje över det återvändande ljuset.
Mata dom små liven än, än kan de behöva talgbollarna för att klara dom kalla nätterna som det ibland fortfarande är.
Nu är det på allvar dax att få jord under naglarna!!!
Hos mig Zon 1-2
sås tomatfröna inne i mitten av mars,
kålen i slutet av mars.
Mycket har redan kommit i jorden.
Det kan ni läsa i Januari och Februari tipsen.

De redan sådda fröna skall tas omhand.
Chilisarna är nu så stora att de vill stå i egen liten kruka om de inte redan gör det.
 Likaså paprikan, auberginen, luffa hjälmbönan.
 Kanske har ni sått smultron tidigt de behöver också lite större plats.
Även sommarblommorna växer bäst om de inte behöver trängas för mycket.
Petuniorna blir större om de får stå i egen kruka och slipper trängas.

Har ni övervintrande pelargoner så är det hög tid att väcka dom små liven nu.
Ta skott och ge moderplantorna härlig jord kring rötterna.
Ja, kära läsare jag vet att alla inte har snöfritt nu i mars,
det har inte vi alltid heller.
Vissa delar av vårt avlånga land har fortfarande 1 m snö.
 I den allra sydligaste delen sår man redan.
Vi då???, undrar ni det här passar ju inte mig.
Men det är ju bara att gå tillbaka till den månad som passar in hos er just nu.

Men det ni alla kan göra är att gå ut på fikarasten eller lunchrasten och få lite ljus och frisk luft.
Vad vi behöver ljus just nu och visst är det härligt när det återvänder.

Många av oss känner oss så här efter den långa vintern,
 salladen ovan ser rätt tanig ut utan extra belysning.
 (Men den blev fin i landet ändå, på sommaren)

De som inte har haft framförhållning och samlat gamla mjölkkartonger och tidningar nu är det hög tid!
 Dessa använder jag sedan till att plantera i.
Återvinning är bra!!!
Hos mig samlar jag på allt just nu även idér.

Och  idér är det inte brist på...
Hos mig är det dax att skynda att införskaffa gödsel nu, för att sedan
strö ut gödseln innan lökar och perenner hinner komma upp för långt.
Du gör det mycket lättare nu än sen när perenner och lökar blivit större och du måste vara aktsam om dom. 

Blir så mycket mera lättskött på det sättet.
Jag använder brunnen hästgödsel eller kogödsel i min trädgård.
Jag myllar inte ner det utan det får maskarna klara av här hos mig.
Lätt som en plätt!!!
Sen ser det ju så fint ut i rabatten om du klippt ner perennerna nu till våren och döljer klippet med ett lager gödsel.
Snyggt och prydligt.
Nu är det även dax att rensa det första ogräset om du slarvade i höstas.
 Vilket jag ofta gör.
 Men det är bra att ta ogräsen nu innan de hinner växa sig för stora det sparar din tid sen.
Och sen är det ju så roligt att se allt grönt just nu,
ta vara på den känslan.
 Sen är ju inte ogräs lika roligt...

Leta efter de första snödropparna
            de första krokusarna
                  de första "videkissorna"
             det första vårskriket!

De är här snart jag lovar.

   Eller så gör ni såhär:
Bry er inte om att  plantera och bara sitt och njut en stund.
Ta hand om dig själv.
Ta den där turen ut i naturen fast du egentligen inte orkar.
Ta med fika eller inte, sätt dig och njut.
 Glöm bekymren och omvärlden en liten stund.

Då får du ork att göra mer senare.


Vad vill du hinna med under sommaren?
 Vad måste du hinna med?
Hur vill du ha din trädgård under sommaren?
Vill du bara ligga och göra inget eller behöver du få påta i jorden?
Kanske lite av allt?

Eller så bry dig inte om det,
 det blir som det blir du hinner med det du hinner med.
Jag skall vara glad över det jag orkar.

Täck buxbomen, rosorna och andra känsliga växter och skydda som för solen.
Kanske dina rhododendron behöver lite exta vatten?

Har du klippt fruktträden under JAS om inte är det dax nu.
Men klipp inte persikor och andra stenfrukter på våren då blöder de för mycket.
Man kan beskära plommon och körsbär på våren men helst skall det göras på hösten.

Njut av det första gröna,
 kanske du redan sett årets första fjäril.

I början av mars är det hög tid att ta ympar av de träd du vill ha. Finns ofta att köpa ympar till fruktträd på mässor också.
Förvara dom rätt för att kunna använda dom när saven stiger.
Tänk vad härligt att få in massor av frukt på ett träd.

Kanske du vill ha fler av nåt du redan har i trädgården eller vill ge bort till vänner.
Ta nu sticklingar av det du kan.
Det finns mycket du kan föröka därute på ett lätt sätt nu.

Plantera era frön ni själv pollinerat fram och se vad roligt ni får att gro.

Surfa runt för att få inspiration.
Gör dina egna såkrukor
 Här
ser ni hur ni kan göra i ett inlägg jag gjorde tidigare.

Ta in kvistarna du får vid beskärningen och njut av blommorna som kommer efter en tid i vas.
Spraya kvistarna ibland med vatten så spricker de lättare.

Ta hand om alla övervintrare,
pyssla om dom lite extra.
 Ge dom gödning och så småningom är det dax att plantera om dom.

Om du är riktigt desperat efter blomning så går det ju alltid att köpa lite vårblommor i butiken.
 Många går att plantera ut sen och kan ge dig glädje många år framöver.

Gör mat av det sista du har av vintersquash och pumpor.
Hos mig står `Connecticut Field´  pumpan fin än och väntar på att göras till mat.
Här
 kan ni läsa mer om mina pumpor.
Otroligt att de håller så länge!!
`Lady Godiva´nakenfröpumpan den håller än.
Men nu måste jag nog snart göra mat av den.
Har ni tur så har vintern varit snäll och ni har kvar att skörda i trädgården.
Jag skördar brysselkål, och grönkål än samt vintersallader som övervintrat.
Jag  njuter av vitlöken.
Första gången så har jag vitlök som spirar i landet.

 Annan lök som spirar är purjolöken har ni tänkt på att sår ni purjolök så behövs inte påskgräset.
Purjolöken ska ju klippas ibörjan till ca. 6 cm höjd och då är det ju helt perfekt att lägga lite påskpynt i det.

Kanske det är dax att göra de sista fröbeställningarna nu.
 Det är ofta olika erbjudanden hos fröfirmor just nu.
Fröfirmor hittar du i kolumnen till höger, klicka på namnen så kommer du till deras sidor.

Nu är även trädgårdsmässornas tid,
 gå runt och bli inspirerad om du har möjlighet.

Se de små tingen i det stora och du blir förvånad över hur mycket vackert det finns.

Och kära ni kanske dax att göra nystart med det "nya livet" som blev lovat på nyår???!!!

Nu är det dax, så det så.

Akta er för rådjuren och de andra marodörerna de är hungriga just nu!

Men framför allt njut!!!

/Gela

8 kommentarer:

Suss o Kai sa...

Oj oj oj :) ja nu är de mycket som ska göras o inte minst njutas av underbar läsning Kram Suss

Pia sa...

TACK för ett inspirerande och faktaspäckat inlägg! Där fanns allt för alla, odlingsfreak eller inte, alla njutare dock!
mvh Pia

Maja sa...

Oj, vilket fint inlägg! Tack för alla tips, Gela!

Hälsningar från Maja

Lantis tantiz sa...

Hahah nu behöver jag inte göra en egen "att göra lista" Jag skriver nog bara ut det här superba inlägget och gör en sak itaget, så ska det nog bli kanon!
Tack!
=)

Vardag och flärd sa...

Jösses vilket härligt inlägg och uppmaningen att njuta kan aldrig sägas för ofta! Har varit i trädgården nästan hela dagen idag, än är mycket rensarbete kvar men jag tycker det är roligt och nu ska det gödslas. Pelargonerna håller på att få sin andra omplantering nu. Och tranorna har kommit ill oss!
Kram Eva

Snäckskalsdalen. sa...

Jag säger bara OJ OJ OJ....vilka odlingar och vilka bäddar och vilken energi både på stor och liten! Vad månde bliva. Och så ser jag att dina kaktusar blommar så fint.
Det var en vitamininjektion att titta på bilderna. Härligt!
Agneta kram

Elin sa...

Vilket härligt och inspirerande inlägg, nu lägtar jag ännu mera till trädgården tinar fram, men det allra bästa med att den inte gjort det än är att nu kan man inte göra annat än att bara njuta i vårsolen!

Ha det gott!

Fröken Dill sa...

Fniss, gamla mjölkkartonger är hårdvaluta så här års! Även hemma hos mig växer och gror det och plantor skala som vartefter. Ser verkligen fram emot den här odlingssäsongen...

Elegant Rose - Diagonal Resize 2