Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

lördag 28 september 2013

Mums,Skördetid!!

Såå mycket att skörda!!! 

Tur att mina barn gillar tomater, hos mig äts det tomater som man äter äpplen. 
Roligt när de egna tomaterna smakar så mycket mer än köpetomater.
Vissa är så goda så de är som små praliner,
 dotra kallar dom sina små smällkarameller.
 Men tomaten på bild är inte en liten men ändå god=)


Vad gör jag då av mina tomater, jag odlar ju massor av tomater på friland.
 Men faktiskt så har jag användning för dom alla. 
Jag fryser in dom hela eller gör
av dom.
 Jag vill verkligen rekommendera den såsen den är såå god att ha till den mesta matlagningen. 


Har man inte egna tomater så går det ju att köpa tomaterna i affär och göra sin egna tomatsås=).


Nu har de första frostnätterna varit här hos mig och innan dess tog jag in mina tomater. 
Så nu hänger dom i det svala tornet och eftermognar. 


Tomatsorten Cio-Cio San var sen här hos mig, 
den vill nog hellre bo i växthus än på friland, 
men sååå många tomater det blev på en planta! 
Nu hoppas jag på att de kan eftermogna i tornet. 


Tomatsåsen jag gör använder jag tex när jag gör:

Stekta strimlade grönsaker.

Jag steker strimlade grönsaker som kålrabbi, potatis och morot. Grönsakerna  hettar jag upp i en stekpanna  i olivolja, sen när de stekt i ca 15 minuter, tillsätter jag lite salt och tomatsås enkelt och gott!!!


Mina chilisar och paprikor har flyttat in i källaren,
 i bilden ovan ser ni chili sorten Patricia i mitten och till vänster paprikan California Wonder och till höger paprikan King of the North.
 Sååå gott med egna chilisar och paprikor. 


Jag skulle elda igång vedspisen igår men inser att den är rätt belamrad.
 Allt skall ju in nu innan frosten kommer så det blir lite fullt=)
 Nu är det till att ta vara på så mycket som möjligt av de härodlade delikatesserna. 

Önskar alla där ute en trevlig helg/Gela

3 kommentarer:

Lotta sa...

Vilken skördeglädje, och vilka fina tomater, jag ska ut och röja i växthuset idag, tomaterna är nästan slut men paprikor och chili finns det mycket av.
Ha en fin helg.
/Lotta

Anonym sa...

Vilken skörd!
Fantastiskt, och härligt att kunna bjuda sina barn på hemodlade grönisar..
Kram Marie J

Hantverkarglädje sa...

Vilken tomat hon mumsar på, nästan så snålvattnet rinner.
Ett energiknippe i allra högsta grad måste nog stå bakom de här grönsakerna.
Så härlig känsla det är att få skörda egna grönsaker och förvara på olika sätt. Allt sådant är ju hemåt så att säga. Ha en bra höstdag.

Elegant Rose - Diagonal Resize 2