Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

onsdag 2 januari 2013

Purple Calabash

Denna tomat tror jag inte riktigt jag förstod att uppskatta!!! 
En heriloom sort eller kulturarvssort.
Nu när jag tittar på bilderna så blir jag lite glad i denna tomat. 
 Den är ju riktigt vacker. 


Själva plantan blir inte så jätte hög ca 150 cm. 
Stooooora blad har plantan, knipsa bort på sensommaren för att frukterna ska hinna mogna, toppas. 



Hos mig blev det inte så stor skörd. Max fem tomater per planta gav denna mig. 
Den är väldigt annorlunda må jag säga.
 Krokig, konstig men ändå rätt söt. 

I bilden under så ser den ju ut som ett hjärta. 
Mera hjärtformad än Bulls heart som  skulle vara hjärtformad som jag också provade på. Enligt uppgifter på nätet som jag hittat så finns denna tomat avbildad i växtskildringar från 1600 talet.
 Eller Här 

Tomaten sägs vara lite lila aktig men jag må säga att mina inte riktigt var lila... men fina ändå. Läser mig till att de har kort hållbarhetstid och att de helst ska ätas direkt. Men man ska vänta tills de är riktigt mogna. 
Jag tyckte att det var lite svårt att se när dessa var mogna, visste inte riktigt hur de skulle se ut...=)


Lär vara väldigt bra i matlagning. 


Så här är mitt betyg på tomaten:

Mycket kött, 
Ej så väldigt mycket smak. 
Ingen utpräglad eftersmak,
Medel tjockt skal.
Hög planta,
Ej jätte frukter,
Tomaterna har fin mild färg.
Rolig form?!


Hos mig odlas den i stugans varma hörn efter att ha fått en barndom först i Bregottask på ett varmt ställe, sen   planterades plantorna om i varsin kruka.
När rötterna tittar ut i bottnen så planteras de om.


Ut kommer plantorna på försommaren först under fiberväv, planterade direkt i jordsäckar, får extra doser nässelvatten under sommaren om jag kommer ihåg. 




Så intressant att läsa in mig om tomaterna, även nu efteråt efter att jag odlat dom. Finns så intressant information om en del tomater. Och jag hittar så intressanta sidor som säljer frön runt om i världen...=)


Rent smakmässigt var den ingen höjdare men tror ändå jag kommer att ge den en ny chans i trädgården pga att det är en heriloom och så var den vacker. 

Må väl/Gela

4 kommentarer:

Laila sa...

Läser dina tomatprovningar med stort intresse! Fick en hel del problem i höstas med gråmögel på de flesta tomaterna i växthusen så nu letar jag efter sorter som är hyggligt resistenta mot mögel.Vet du några sådana sorter?
Kram/Laila

Bettina Bäck sa...

Ja-a, jätterolig form. Och fin på sitt sätt. :-)

Inger Marie sa...

Godt nytt år!
Flott innlegg om tomat!..den ser flott ut og masse mat i en slik stor:)
Hva gjødsler du dine tomater med?

Åsa Trädgårderaren sa...

Jättesnygg. Har dock bestämt mig för att bara odla körsbärstomater i sommar. Det är de som hinner bli riktigt söta och barnen äter dem som godis. Men det säger jag nu. Vi får väl se hur det blir sen när det börjar suga i odlingstarmen...

Elegant Rose - Diagonal Resize 2