Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

fredag 22 juli 2011

Inlagda gurkor, barnas och vuxnas favorit.

Yippiiii dessa slog Felix inlagda gurkor i smak!!!
Detta tyckte sonen 6 år, och han är ej lätt att tillfredställa i matväg och han äääälskar Felix inlagda gurkor.

Nu lyckades jag hitta ett recept på HÄR odlade gurkor som jag givetvis genast delar med mig till er.

MUMS!!!


Ingredienser:
ca 750 g gurkor små fasta om ni får tag i sådana,
0,5 l vatten
1 dl 24%ättika eller 2 dl 12% ättiksprit.
3 dl strösocker
0,25 dl salt
0,5 dl gula senapskorn
3 stora dillkronor


Tillagning

1.Tvätta gurkorna väl.


2. Skiva dem och lägg dem i ett krus eller burk.varva med dillkronorna.


3. Blanda samman ingredienserna till lagen och häll över gurkorna. Låt stå några dagar innan du provsmakar dom.


Förvaras kallt


Jag använde mig av de olika gurkorna jag odlar som nu växer i hejdundrande fart:

Salladsgurka `Arboga Vit´R (U)(30/3)grott
Salladsgurka `Diva´R (U)(30/3)grott
Salladsgurka `Crystal Apple´R (U)(30/3) grott
Salladsgurka `Boothby´s Blonde´R (U)(30/3)grott
Salladsgorka `Marketmore 76`R (U)(30/3) grott
Salladsgurka `Miniature White´R (U)(30/3)grott
Slanggurka `Soyo Long´R (U)(30/3) grott
Picklesgurka `Nothern Pickling´R (U)(30/3)grott



Jag lovar receptet är värt att provas, hela vår familj gillar dessa gurkor
och det är ej lätt att tillfredställa vår smak, 3 små barn och 2 vuxna.

Men detta var gott.

Lycka till/Gela

5 kommentarer:

Rosor och Pioner sa...

Denna inläggningskall jag prova, låter både gott och enkel. Får dock vänta till både salladsgurkorna och västeråsgurka har blivit lite större.
Tack för att du delar med dig.
Ha en fin helg
Kram Susanne

meas vardag sa...

Detta ska jag testa!! Tackar!!!

Snäckskalsdalen. sa...

Mmmm, så gott! Och det är då jag vill ha leverpastejsmörgås, enda gången på året och mitt i rötmånaden, men det är ju så gott!
Agneta kram

Unknown sa...

Åh, vad mycket gurka du har färdig redan, Gela! Jag har Suyo Long, som jag skulle kunna prova med, för vi älskar också inläggningsgurka:)
Kram och tack för receptet!

Johanna Stålros sa...

Åhh så gott, minns dem från barndommen...Kram J

Elegant Rose - Diagonal Resize 2