Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

fredag 26 augusti 2011

HÄR odlade grönsaker blir till LCHF recept.

Nej nu skall jag dela med mig av min nya dunder diet!

LCHF (Lite kolhydrater och mycket fett)

Visst låter det konstigt att äta fett och gå ner i vikt...
Men jag måste ju bara få säga att jag aldrig ätit godare och gått ner så mycket i vikt på kort tid utan att känna mig hungrig.
Men jag kan ju bara tala för mig själv och för mig passar detta sätt att äta jätte bra.


Det här var nån av de första recepten som jag gjorde.

Detta behövs:


Griskött
Chili
Balsamvinäger
Olivolja
Vitlök
Rosmarin
Salt
Grädde
Squash
Sallad


Nu talar vi mat kära vänner....
Grädde vitlök kryddor HÄR-odlat.


Så här gör du:
*Jag beräknade ca 200 g griskött /person det kan du göra hur du vill. (Jag lovar jag blev mätt)
*skär köttet i "kotlettbitar"
*Lägg dom i en ungsfast form.
*Ta en liten skål och blanda alla kryddor i.
*Vitlöken pressade jag i en vitlökspress,
*Chilin finhackade jag(styrka efter smak) likaså rosmarinen.
*Olivoljan och balsam vinägern fick följa samma väg.
*I med allt i skålen och rör om lägg även i saltet.


*Pensla på kryddblandningen mellan köttbitarna så köttet blir kryddigt och gott.
*Lägg i ugnen på rätt svag värme. 120 grader.




*Efter ca en timme tar du ut köttet, lägger de skurna squash bitarna längs med köttet i formen,
*Häll sedan grädde över squashen och köttet.



Tack Laila för tipset med grädde och squash!
*In i ugnen igen, nu höjde jag värmen till sisådär 185 grader och där fick köttet och squashen stå tills den fick en gyllene färg och såg färdigt ut.


Serverades på en bädd av HÄR odlad sallad med en god tsatsiki till

MUMS

OCH ni, man kan faktiskt gå ner på denna mat bara man lämnar bort kolhydraterna.
Och vad är då kolhydrater?!
Mer kan ni läsa härhttp://www.lchf-recept.se/metoden/ om denna diet. Är rätt färsk på att äta denna diet än men hittills har jag gått ner nästan 4 kg på knappa 2 veckor
Inte illa eller hur.
Även utan diet så vore detta väldans gott men då är det ju bara att lägga till lite potatis.
Tiderna i ugnen och temperaturen är lite ungefärliga pga att min köttbit gjordes i vedspis och då är ej temperaturer så noga man bara eldar på...
Smaklig måltid/Gela

6 kommentarer:

Olivia sa...

Men gud så gott det där lät.. får lägga det receptet på minnet nästa gång det vankas fläskött till middag. och squash som är så gott!!

/ Olivia

gittan sa...

Jag var faktiskt inne och kikade på den sidan igår och det fanns mycket gott man kunde tänka sig äta. Men sen har jag ju en laktosallergiker i familjen och då undviker man för enkelhetens skull gärna alla mjölkprodukter i maten. (+ att laktosfria produkter är sk-tdyra) Jag funderade däremot på om inte frukost och lunch skulle kunna få vara enligt metoden för då är det ju bara jag som ska äta det =)
Kram!

Johanna Stålros sa...

Låter ju gör gott....

Gustaf Segerström sa...

Gittan, vet inte om jag förstod dig rätt, men för att det ska fungera, är det viktigt att alla måltider är LCHF. Annars kommer insulinet som kolhydraterna ger, att göra att du går upp istället för ner.

De som inte tål laktos, kan använda koncentrerat smör istället eller ister eller exempelvis Cocosa.

http://www.fettdieten.se

Gustaf Segerström sa...

PS. Receptet ser förresten jättegott ut! :-)

Ann-Mari sa...

Oj, vad hungrig jag blir! Vi har ätit LCHF ibland och det finns jättegoda maträtter i den andan...trodde nog bara att man kunde slänga in dem lite här och där, men ser att jag måste läsa på lite :-)
Blev också sugen på skrattduvor, men det skall jag låta bli vid tanken "vad kul det skulle vara att ha"...
kram, Ann-Mari

Elegant Rose - Diagonal Resize 2