Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

måndag 2 april 2012

Låååångt inlägg om korgodling

Krasst tänk kring mina korgar.
Krukor och korgar till alla!! Har du lite plats kan du ju alltid odla ätbart i korg, toppen för den lilla altanen eller balkongen!
Jag väljer att odla sådant som är vackert (i mina ögon) och ofta ätbart som räcke på pooldäcket.
Ja ja vi ska bygga ett riktigt men tills dess blir det korgarna=)
Här kan ni läsa hur jag planterar mina korgar.
Jag är inte gjord av pengar därför blir kottarna ett väldans bra alternativ när det gäller att minska jordmängden och andra tillsatser i korgarna.
 Sen är det ju ett väldigt miljövänligt alternativ alla vill bli av med sina kottar.
 Lätt att få tag på.


Har hört att kottar är giftiga men hur jag än söker hittar jag inga uppgifter om det.
 Vet ni något???
Men däremot hittade jag detta, måste dela med mig av denna tragiska historia.


Marta omnämns i Petrus Læstadius ”Fortsättning af Journalen” (1833) sid. 238 f i följande ordalag:


”Den andra olyckliga barnföderskan var en af Pehr Zachrissons afkomlingar benämnd Martha. Hon framfödde, jag kommer ej säkert ihåg, om det var 5 eller 6 oäkta barn tid efter annan. Sista gången var märkvärdig. Förskjuten af alla, ville väl den olyckliga menniskan uppehålla sig på kyrkoplatsen, men blef förmodeligen tillsagd att förfoga sig dädan. Väl hade hon många slägtingar, men hon visste väl huru välkommen hon skulle vara efter så många förebråelser, förmaningar och varningar, så ofta och så förgöfves gifna. Utskjuten, såsom hon tyckte sig vara, från menniskors samfund, ville eller vågade hon icke begifva sig till någon menniska, utan begaf sig till en ödslig holme i Hornavan. Ett barn förde hon med sig, det andra, väntade hon, och födde det ock verkeligen på holmen. Intet våld bar hon hvarken på sitt eller på barnens lif, men hennes afsigt var att der dö med dem. Hon hade ingen mat, men tillbragte på holmen flera veckors tid, och det är obegripeligt med hvilken ståndaktighet hon kunde gå den långsamma hungersnöden till mötes. På isföret hade hon kommit till holmen, men nu var islossningen imellertid skedd och sjön öppen, så att det stod icke mera i hennes fria val att begifva sig derifrån. Likväl torde hon icke hafva saknat tillfälle, att anropa hjelp, om hon så velat, ty båtar passerade ofta i farvattnet på så nära håll att hon säkert kunnat gifva sig tillkänna. Lifvet uppehöll hon imellertid genom att äta tallkottar, bark, sofva o. s. v. Sluteligen blef hon vid midsommartiden funnen af några, som kommit på holmen för att söka ägg, och kom på det sättet till rätta.”
Här kommer texten ifrån

Sen hittade jag detta om tallkottar men får inget fakta om de är giftiga eller inte??? Men har dock hört att de bildar giftiga gaser när man eldar dom, men har ingen fakta om det heller.
Däremot kan man ju äta delar av tallskotten och rötterna användes mycket tidigare innom naturmedicin.


Gran och tallkottar som ved till uppvärmning. Grankottar innehåller ett större värmevärde än själva veden. Om tallkottar anser man att de har större värmevärde än grankottar. Båda sorterna finns i så stora mängder i våra skogar att man utan besvär kan samla stora mängder och täcka en stor del av sitt värmebehov
Här

Och så här står det i WIkipedia
Den virituella floran beskriver tallen på detta sätt.

Intressant läsning men nu skulle jag ju skriva om  mina korgfunderingar blev ett litet sidospår=)


Jag vill använda mig av det som finns runt omkring mig så mycket som möjligt. Man måste bara tänka i lite andra banor vad man kan använda saker till.


Jag älskar att ta vara på det som redan finns och göra nytt kanske av sånt som finns men inte är såååå dyrt.


Ja visst skulle jag älska att köpa massor av dyra saker med, finns så myyyycket vackert.
Men just nu är inte det aktuellt därför får man själv göra det bästa av det som redan finns.


Korgarna år 2012 ser jag såhär.

Hur korgarna sett ut genom åren kan ni se HÄR.
Jag kommer att fortsätta med kottarna i botten av korgarna. Finns ju i massor. Har inte blivit sjuk tidigare år så jag bedömmer det som rätt riskfritt.


Jag kommer att fortsätta med den billiga Bauhaus jorden för det mår min ekonomi bra av.=)


Jag kommer att utnyttja hönsgödsel mer än jag gjort tidigare, vilket är inget alls
 Kanske egna höns eller hur kära make???(Internt skämt=))
Men efter att ha lyssnat på Bosse Rappne på Kista mässan så fick jag upp ögonen för den typen av gödsel.


Jag kommer ändå att även fortsätta med nässelvatten som jag gör själv, men jag vet att det brukar bli lite si och så med orken när man är mitt i sommaren då är det ibland lättare att vattna med hönsgödselvatten taget ur påse än att plocka nässlor och göra nässelvatten.


Hm... men inser att jag skall försöka ta lärdom av tidigare år när det stora krukset ofta är att jag ej gödslar.


Jag tycker däremot att det är väldigt rogivande att gå med vattenslangen och vattna på morgonen så det är aldrig något problem. Visst är det härligt då när allt är tyst och stilla.


Jag vill försöka utnyttja pooldäcket som yta för odling, det är ju ett ljust och varmt ställe så jag kommer att försöka plantera åtminstone en melonplanta som jag redan sått för några dagar sedan.
Har aldrig lyckats med melon men jag ger mig ej så lätt...

Ni kan läsa mer om pumpor och squash som jag odlat under etiketterna för just det. Eller få ett litet smakprov HÄR

Sen lär det nog bli en planta squash eller pumpa i var korg. Finns så många fina och spektakulära former på squash och pumpor!! Roligt att plantera dom så de verkligen syns.
Och jag lovar det gör de om de ringlar kring pooldäcket.

(Vintersquash Golden Hubbard?)
Den traditionella rödkålen kommer att finnas där. Red Express kommer sorten att vara.
 Den är planterad för några dagar sedan. Börjar så smått gro nu, yippiiii


Tagetesen är sådd för ca 3 veckor sen och redan omskolade till var sin liten kruka.
Jag sår den tidigt för att jag vill ha blommor tidigt.
Går ju hur bra som hälst att köpa färdiga plantor om man ej har möjlighet att förkultivera=)


Korgarna är ju väldigt synliga så jag vill kunna njuta av blommorna tidigt!


Tror även att jag ska förkultivera krassen, det brukar jag ju inte göra och det har gått bra ändå men tror att jag skall försöka få blommor tidigare detta år.
(Sommarsquash Custard White)

Jag har även klurat ut att jag bör sätta rödkålen längs en sida istället för i mitten för den breder ju ut sig en del och då får den bre ut sig över korgkanten istället för att ta plats av dom andra plantorna jag vill ha planterade=)

Har ju läst att kål och tomater inte trivs tillsammans men vet att jag fått skörd av både rödkål och tomat ur samma korg och det verkade inte vara något problem så kanske vågar jag försöka även den kombon detta år.


 Då blir det naturligtvis en lågväxande tomat som ej tar för mycket plats eller en ampel tomat som hänger nerför korgens kant och ger mer utrymme inne i korgen för annat.
(Nakenfröpumpa Lady Godiva, kan lagras länge)

Buskbönor och gurkväxter lär ju trivas tillsammans så kanske skall jag prova den kompositionen nu. Gillar ju störbönor bättre än de låga buskbönorma MEN att odla buskbönor i korg gör att de kommer upp från marken, blir lätta att skörda och de trivs rätt bra.


Det röda i bilden är blasten av Bulls Blood (Rödbeta)


Kanske en planta av rödbetan Bulls Blood med den läckra blasten skulle kunna finnas i några korgar istället för kålen. Men kål, rödbetor och buskbönor skall ju trivas tillsammans och jag tror faktiskt de skulle få plats i en korg alla.
(Pumpa Connecticut Field håller många månader, recept på pumpa hittar ni under recepten.)

Är hon riktigt tokig frågar ni er, men så här drömmer jag så då får vi se hur slutresultatet blir.
Vet ju av erfarenhet vad som kan odlas nu.
Och friskt vågat hälften vunnet.


Men jag är lite rädd för att det kommer att vara sista året jag kan odla i mina flätade korgar detta år, åtminstone i dom korgarna jag har. De håller nog inte längre än 4 år.


Men har lite nya idér i huvudet att göra mina egna korgar. Det lär ni snart bli varse om det blir som jag vill.

(Vintersquash Red Turban)
Hm, det tål att tänkas på...

Har en envis förkylning i kroppen och blåser kjallt och snöar så jag är faktiskt så lat att jag ej går ut med kameran och fotar vårtecken.
Men planering av korgarna är vårtecken här hos mig.
Lite fler vårtecken hittar ni säkert här.

Önskar er alla en fin måndag/Gela

2 kommentarer:

Mamma Brötis sa...

Vad fint! Du har då verkligen öppnat mina "korgögon" . :-)

Kottar är en alldeles utmärkt utfyllnad tycker jag med. Har då aldrig hört att det skulle vara giftigt, även om det kan vara en definitionsfråga - kanhända det finns växter som inte trivs i kottar (lite surt?)? Fast själv har jag inte märkt något med mina plantor.

Ha det gott!

Vardag och flärd sa...

Det var en gripande historia du berättade!
Och allt du skriver är så intressant så jag bara suger i mig. Jag ska ha lite korgodling vid stugan eftersom vi bara har berg där och utan växter kan inte naturmänniskan vara även om berg är vackert!
Ha en härlig påskvecka!
Kram Eva

Elegant Rose - Diagonal Resize 2