Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

måndag 29 november 2010

Harvest monday, Grönkål

Är ju med i Harvest monday,på Daphne´s blogg. Här hos mig i trädgården finns ej mycket kvar att skörda. MEN lite är kvar.

(purpurkål, baltisk röd )

Grönkålen blir ju bara bättre efter en frostknäpp.

Och det har de nog minsann fått nu, täckta av snö som dom är. Har aldrig gjort något med grönkål tidigare, men har fått ett recept av en god vän som skall provas.
Tänkte dela med mig.

1,5 kg grönkål
1 l vatten, buljong eller skinkspad
3 msk smör
2 dl grädde eller gräddfil
svartpeppar och kryddpeppar
salt
socker, farin eller sirap
ättika


Så här gör du:

* Skölj grönkålen mycket noga i flera vatten.
* Repa bladen och ta bort grova stjälkar och nerver.
* Lägg ner kålen i vätska och koka den i 20-30 minuter.
* Låt den kallna i spadet.
* Forma sedan handstora bollar av grönkålen och krama ur så mycket som möjligt av vätskan, lägg dem i plastpåsar och frys in.
* Iställlet för bollar kan man platta ut grönkålen i påsarna, då tinar de fortare.


* Vid tillagning tar man upp önskad mängd kål, låter den nätt och jämnt tina och hackar den grovt eller fint. En del föredrar att mala kålen.
* Bryn grönkålen försiktigt i smöret.
* Späd efterhand med grädde, gräddfil eller buljong till lämplig konsistens.
* Smaksätt länge och omsorgsfullt med svartpeppar och kryddpeppar, salt, socker, farin eller sirap och ättika efter eget tycke.


Själv föredrar jag kombinationen skinkspad, grädde, sirap och en liten liten gnutta ättika



Nu blir det till att skörda grönkålen innan rådjuren gör det.


(Grönkål Westland Winter tryck på texten och läs mer om grönkålen)

Önskar er en fin måndagkväll och lycka till/Gela

16 kommentarer:

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Det lät riktigt gott! Jag har också en del grönkål kvar i landet. Dags att ta hand om den, som sagt. Tack för tips!
Kram, Anna-Karin

Laila sa...

Det här var ett nytt recept som jag absolut måste pröva! Vi brukar mest göra grönkålssoppa och spagetti med grönkålssås (jättegott!, även barnbarnen gillar det) men det är alltid roligt med variation.
Ha det gott!/Laila

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken härlig kål du har, det är en fantastisk grönsak och receptet låter urgott! Tack för det.
Agneta kram

ulla laiho sa...

Låter gott och med smör, grädde - ska pröva. Imponerande viktnedgång - vad är det för metod du använder. /Vänligen Ulla Laiho

lisa sa...

Mmmm gott, det är väl det som kallas långkål ? Vi brukar ha det till skinkan på julafton, fast jag brukar inte ha socker och ättika, jag tar vitlök istället. Får prova ditt recept oxå.
Fina kålbäddar du har.
Lisa/Lisas trädgård

Unknown sa...

Åh vad fin den är, grönkålen! Nu fick jag lust att damma av mitt favvojulrecept på grönkålssallad! Kanske kommer det ett recept så småningom - fast jag får förstås gå och köpa min grönkål, då...:(

AnnCharlotte sa...

Mmm....både vackert och gott ;)

Veggie PAK sa...

How do I translate the text so I can read your wonderful blog? Thanks!

Robin sa...

Very beautiful pictures...thanks for sharing them with us!

Lillys stick o syhörna. sa...

Tror jag är ensam att odla grönkål på min
kolonilott. Förstår inte varför. De som är så
lättodlade och nyttiga. Jag sköljer bara och fryser in. Om du får besvär med magen, som man
kan få om man äter mycket kål kan man droppa
olivolja över. Hjälper faktiskt har prövat.

Susie på Stjärnarve... sa...

...att jag åt något liknande för några vintrar sen och det var väldans gott. Men det är konstig tnog inte något jag själv brukar laga till jul, men alla har ju sina olika traditioner och i min ingår inte grönkål tyvärr. Kanske ska införa det.....

Daphne Gould sa...

Such beautiful kale. Sadly I don't have any this year. Moving really puts a cramp in the gardening, but next year I want a good patch for the winter.

kitsapFG sa...

Kale is one of our reliable winter crops that I think is highly underrated by most people. I love it stir fried with sliced onions - cooked until soft and slightly carmelized and the kale tender in a little olive oil. Toss in some chunks of feta cheese and serve immediately! Delicious!

Lilla My sa...

Grönkål har jag aldrig testat på att äta men hoppas din blev god och säkert hälsosam är den.
Vintern har kommit hos dig också. Här har vi dessutom kallt...brrr.
Ha det bra
Lotta

Anette sa...

Tack för tipset av grönkålen , lät gott.

Ha en fin kväll

kramar @nette

Randi sa...

Mmmm...det här receptet måste jag testa! Tusen tack! Nu är det så mycket snö i trädgården att man inte ens kan ta sig ner till köksträdgården. Just nu prioriteras infarterna. I morgon kanske jag kan ta mig ner till växthuset.
Sköt om dig!
Kram Randi

Elegant Rose - Diagonal Resize 2