Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

fredag 9 april 2010

Clematis viticella Polish Spirit

Denna Italienska klematis planterades också senaste år. Hoppas den växer till sig detta år.

Den trivs i sol eller halvskugga och vill ha djup och näringsrik jord.
Höjd 2,5-3 meter.
Zon 1-4
Blommar på årets rankor och den skall beskäras på senhösten eller tidig vår 20-50cm ovanför marken.
Beskäringsgrupp 3.
Den klättrar gärna på pergolor och i stora buskar i klängrosor och träd.

8 kommentarer:

Mies Balkong sa...

Men åh vad bra med klematistips!
Tack för det! =)

/Marie - som är ute efter fina klematisar i vår

Mimi sa...

Den har även jag. Blommade jättefint redan förra sommaren och då var den planterad föregående höst. Hälsn Mimi

Mia sa...

Det blev en del clematiser du plantet, alltid spännande att se vad som kommer upp. Clematiser är en av mina favoritplanter, jag har sån liten plats och dom växer ju uppåt. En clematis i ditt träd låter flott, jag har tänkt försöka få min häck att blomstra i år :)

Lillebeth sa...

Alltid lika spännande (skräckblandat) att se vad som har klarat vinter. Hoppas få se den skjuta fart. Ha det gott!

Lillianna sa...

Jag har haft min i flera år och den står nog lite för taskigt till. Tror att den hade nån enstaka blomma förra året, men bara kanske.
I år kanske den sätter fart!

/Lillianna

Vitt hus med svarta knutar sa...

Hej!
Vilken trevlig (trädgård-)blogg du har. Läste dina senaste inlägg och då handlar det ju mycket om trädgård och speciellt clematis, som jag tycker är en fascinerande växt. Viticellan finns i flera sorter och är mycket tålig. Idag var jag på mässan Nordiska Trädgårdar i Stockholm, det blev flera spännande Pelargonsticklingar.
Kram,
Regina

Njut i din trädgård sa...

Vet du, jag köpte en klematis igår 'Miss Bateman', men elak som jag är så testar jag den i kruka, trots att jag vet att den vill ha djup och bredd... Ibland förstår jag mig inte på mig själv. Det är inte första gången och jag vet att jag efter en säsong kommer sucka och säga synd på en hel säsong när jag sedan planterar om den på friland.

Men fler klematis blir det i år. Förr förra året var det ett hortensia-år, förra året var det helt klart ett alunrot-år, jag känner lite på mig att detta året blir ett klematis-år.
Vilken är din favvo?

Erika sa...

Hur många klematis har du?

Elegant Rose - Diagonal Resize 2