Etiketter

Trädgård Blommig fredag Recept Syförening Tomater Hund Köksträdgård Nya lärdomar Virkning Traditioner tomatprovning husbygge Hus och trädgård Turf Värt att se Höns Våra djur Övrigt Byggnadsvård fönster Klimat och miljö byggnadsvård Fåglar LCHF recept. Rosor Stickat Klematis Mina rosor Morot Vårtecken Julblommor Katt Miljövänliga tips kål trädgårdsmässa viktminskning Gästinlägg Hos mig 2011 Våra duvor Fäboda gurka morotsprovning Fototriss Squash kålrabbi Korgodling Natur Pumpa Utflykt Vedspis Byggnadsvård vedspis Gelas tips Gurkprovning damm trädgård duvor vår Bröd Chili Helgglädje Härodlat recept Jul Sallad Saturday Show Off Trädgårdstips bladkaktus tips Award Byggnadsvård papptak Golv Julmat Majs Perenner i Gelas trädgård Recept tomater Resor Rödbetor Symaskin Tävling brysselkål grönkål kanin tulpaner Ettåriga blommor Hos mig 2012 Hönshus Lök Mangold Snickarglädje damm hem och villa kyckling recept mat på vedspis rödkål vaktel Hos mig 2013 Kålrabbi recept Lillajul Månad för månad hos mig Paprika Planteringsskyltar broccoli danskläder fiskar liljor linolje målning musik sömnad ved vitkål Äpple Akleja Avenbok Barnrum Björnbärshallon Blek taggborre Bokrecension Fruktträd Fuchsia Gryta Gräs Halloween Haverrot Hos mig 2016 Januari göromål Jordgubbar Krusbär Känguruäpple Köttfärs recept Lerjord Limfärg Livets irrvägar Nässlor Päron Påsk Recept drycker Rotfrukts recept Sandhamn Skrattduva Undulat Svartrot Tomatodling på friland Torn Vävning badrum blomkål byggnadsvård lada cherimoya clivia efterrät faverolle höns fisk foto gamla hus hörnjärn kaktus krukväxter körsbär lamm recept macro melon plommon soppa såpbubblor tazetter tro hopp och kärlek tryckkitt trädgårds video trädgårdsgång vaktelbur vaktelskötsel Äggkläckare

torsdag 21 oktober 2010

Gelas äppel marmelad.

Nu när hösten kommit och vintern snart är här.
Finns det något bättre än att koka marmelad på äpplen och att använda skal och kärnhus till god must.



Det bästa för att stressa av är att göra marmeladen på vedspis. Då tar det längre tid. Går ej att få det att koka upp så fort. Man måste ge det tid.



Det sprakar så härligt i vedspisen, är det en dag som idag när det är kring noll ute så är det ännu bättre, vedspisen värmer så skönt.
Men det går så klart att göra marmeladen på vanlig spis också.



Kanske har en granne äpplen över eller snälla svärföräldrar som vill dela med sig av sina äpplen. Går mycket äpplen till spillo här i vårt avlånga land mer kan du läsa här.



Men hur gör man då??
Jo, du skalar äpplena tar bort kärnhuset och delar äpplena i mindre bitar.
Du kan med fördel använda skalet och kärnhusen som blir över till att göra must av. Recept på must hittar du här.
Jag lägger äppel bitarna i kallt vatten under tiden jag skalar hela mängden, så ej äppelskivorna blir så bruna.
Men det är smaksak du behöver ej göra det. När du skalat ca. 1.4 kg så lägger du allt i en kastrull. (5 l)
Var noga med att röra om så marmeladen ej bränner i botten.



Nu skall äpplena koka tills de är mjuka och går lätt att mosa med en gammal potatispress(eller ny). Ju mindre äppelbitar du gör från början, ju fortare blir de mjuka när du skall koka dom.

Nu är det dax för syltsockret.

Till 1.4 kg äpplen behöver du ca. 1 kg syltsocker.


Nu skall marmeladen koka upp en gång till med syltsockret i.
Efter att det kokat upp så lägger du i vaniljsocker enligt smak.
I en så stor sats som denna så lägger jag ca. 2,5 tsk vaniljsocker.
Rör ner vaniljsockret sist och sen är det bara att lägga på burk.

Ett bra sätt att förvara har jag fått tips på från Lotta Brincks matblogg.
Mer om det kan ni läsa här.
RECEPT:
1,4 kg äpplen
1 kg syltsocker
2,5 tsk vaniljsocker


Lätt som en plätt!!!

Tänk att något så här fint kan bli så gott!!!
Men nu kära vänner har vi höst, njut av den.
Vill ni ha mycket fakta om äpplena så gå in till Lotta Brinck och läs här.

Lycka till med äppelmarmeladen. Ursprungliga receptet kommer från kära maken./Gela

10 kommentarer:

Rosie @ Centre of Interest sa...

Lovely photos - from tree to plate all in one post!

Unknown sa...

Oj, vad mycket gott du delar med dig av! Härliga bilder och underbara recept. Det vattnas i munnen och jag morrar inombords över alla rönnbärsmal som förstörde våra äpplen i år...

AnnCharlotte sa...

Syltsocker är en bra produkt....

Lotta 8`) sa...

Gillar bilden på vedspisen, just en sådan vill jag ha i vår stuga vid havet :)

Jag har provat att göra marmelad med hälften äpple och hälften tomater (visst överskott :) och lite ingefära, riktigt gott blev det :)

Anonym sa...

Äppletider fick mig till denna sida! många fina recept på must och marmeladTack!

Anonym sa...

Samma här...
men jag undrar om man kan/ska göra must eller annat med äpplena när det är helt mogna eller kan man även ta de lite innan.
Annki

Anonym sa...

Drack en äppelmust hos en kompis i helgen och fick för mig att jag skulle göra egen, det är ju synd att bara låta alla fina goda äpplen bli förstörda. När jag sökte recept på must så hamnade jag här på din sida. Ditt recept lät så plättlätt så stack iväg och köpte 3 hinkar och saftsil mm och inom loppet av 4 timmar har jag nu 3 hinkar med 1 sats i varje med förhoppningsvis jättegod äppelmust inom 1 vecka. Du har verkligen en trevlig och lärorik blogg att bläddra runt på. Tack mvh Anki

www.postgardsromantik.blogspot.com sa...

Vilken fin blogg! Det är min svärfar som tipsat mig, då han testat både Din marmelad och saft!
Ha en fin helg!
//Postgårdsromantik

Anonym sa...

Fråga! ska man ha vatten när man kokar? hur mycket?
Tack för trevliga tips! :)

Gela sa...

Vad roligt att ni gillar recepten är väldigt glad över att äpplen här i vårt avlånga land används.
Jag fick ju en fråga om det skall vara vatten i när man kokar marmeladen, så här gör vi hos oss: kokar jag marmelad så lägger jag i 1-2 dl.
Om maken kokar marmeladen så tillsätter han inget vatten.
Men var noga och rör om så det ej bränner i bottnen.
Lycka till / Gela

Elegant Rose - Diagonal Resize 2